Wat te doen met oude blogposts voor SEO op je nieuwe website?

Categorie
Leestijd
8 minuten

Iedereen kent ze. De blogartikels waarvan de verschijningsdatum al enkele jaren achter ons liggen, neem nu bijvoorbeeld '19 mei 2014', niet echt aantrekkelijk om dit nu te zien staan op je nieuwe website.

Hoe ga je hiermee om voor SEO?
Neem je oude blogposts mee op je nieuwe website?
Ga je ze verwijderen?

Hieronder enkele praktische tips hoe je moet omgaan met oude verschijningsdatums van je blogcontent:

 

Hoe belangrijk is eigenlijk de versheid van je content?

 

De kwaliteit en de versheid van je content zijn van belang voor SEO aangezien Google in zijn meest relevante zoekresultaten geen verouderde content wil voorschotelen aan zijn gebruikers. Daarom kan het zijn dat ooit zo populaire artikels van een aantal jaar geleden dit nu niet meer zijn, vaak zul je ze onderaan vinden in de zoekresultaten. Bovenaan zul je de meer recentere blog artikelen vinden met hetzelfde onderwerp. Hieronder een grafiek van MOZ om dit te illustreren:

 

SEO content

 

 

Voor Google is de verschijningsdatum ook van belang voor je bezoekers en voor hen een belangrijke indicator om te bepalen of een blogpost correcte informatie bevat. Zou jij een artikel lezen over SEO als er bovenaan het artikel publicatie datum '2013' staat? Waarschijnlijk niet.

 

 

Wat moet je nu doen me al je oude blogberichten voor je nieuwe website?

 

De vraag is nu wat je moet doen met je reeks oude blogposts die je de afgelopen jaren hebt geschreven? Gewoon een recente datum geven? Verwijderen?

 

Het is helemaal niet zo erg dat je een aantal oude artikelen hebt staan op je blog, ook wanneer de informatie niet meer zo recent is. Je mag gerust een soort archief hebben want zo toon je aan dat je laatste ontwikkelingen volgt binnen je vakgebied en je ook gepassioneerd met je vak omgaat. De blogposts die je dient actueel te houden zijn deze die vroeger goed gepresteerd hebben, veel trafiek naar je blog trekken, of onderwerpen waarrond je vooral wil communiceren naar de buitenwereld. Let er dus op om dergelijke blogposts sowieso zeker te verversen wanneer ze ouder dan 2 jaar zijn.

 

 

 

Publiceer je beste blogposts opnieuw

 

 

Je best scorende blogcontent voorzien van een recente datum kan je eenvoudig aanpassen in je CMS (Drupal, HubSpot, ...) door de publicatiedatum aan te passen naar die van vandaag. Wanneer je dit doet wordt het artikel opnieuw gepubliceerd als meest recente blogpost.

 

Is dit iets te makkelijk?

 

Door gewoon de datum van je blogpost aan te passen ben je er helaas niet. Voor Google zal dit hoogstwaarschijnlijk niet genoeg zijn om jouw post een echte boost in de rankpositie te geven. Zoekmachines zoals Google kijken meer dan alleen naar de verschijningsdatum van je blogcontent, ze kijken ook naar de aanpassingen van de content en andere zaken die je al dan niet hebt aangepast.

 

Wanneer je blogs recycleert dien je wel rekening te houden met de bezoekers van je blog, deze hebben er echter niets aan dat je steeds opnieuw dezelfde content hergebruikt. Dit gaat ten koste aan de waarde die je wil bieden met de bezoekers van de blog, wat merkbaar zal zijn in ranking ervan.

 

 

Dit kun je vermijden door je geherpubliceerde content te optimaliseren, door enkele simpele ingrepen kun je al heel wat bereiken. Hieronder enkele aanpassing die je kunt doorvoeren:

 

  • Vernieuw de titel van het artikel
  • Verander de introtekst
  • Zorg voor nieuwe afbeeldingen met frisse uitstraling
  • Optimaliseer de on-page SEO door tussenkoppen toe te voegen
  • Voeg informatie toe, herschrijf hier en daar een paragraaf van je tekst 
  • Controleer of alle links die je gebruikt hebt nog actueel zijn
  • Voeg nieuwe links toe aan het artikel
  • Sluit het artikel af met een nieuwe en relevante CTA

Eenmaal de voorgaande zaken voltooid te hebben is het de bedoeling om je artikel opnieuw te promoten alsof het om een nieuw blogpost gaat. Dit kun je doen door het artikel te delen op social media, hem mee te sturen in je nieuwsbrief en er eventueel slide video van te maken. Zo zal het artikel nieuw verkeer, commentaren en extra links opleveren voor je post. Dit zal na verloop van tijd ook te merken in de zoekresultaten van Google, die het artikel hoger zal noteren.

 

Opgelet met permalinks

 

Kijk altijd goed na dat de permalink van je blogbericht hetzelfde blijft als je je artikel opnieuw publiceert.

Waarom is het belangrijk hierop te letten? Wanneer je bestaande blogberichten een nieuwe URL geeft, dan komt het bericht op een ander URL-adres te staan.

 

Dit heeft een aantal vervelende gevolgen:

 

  • Inkomende links die verwijzen naar je oude artikel, lopen dood. 
  • De SEO autoriteit die je hebt opgebouwd met je oude artikel, ben je kwijt. 
  • De social sharing die je oude artikel heeft ontvangen, ben je in de meeste gavallen kwijt. De tellers van de sharing-knoppen bij je artikel staan dan weer op nul. 

Daarom is het beter om van bij de start niet voor een permalink structuur te kiezen, waarin de verschijningsdatum in de URL word opgenomen van je artikel. Want bij later aanpassingen van je artikel, veranderd ook de datum in de permalink en creëer je in feite een nieuwe URL.

 

Conclusie

 

 

Zo zie je maar dat je niet zomaar je oude blog mag verwijderen of weggooien, je kunt ze zeker hergebruiken als ze veel bezoekers aantrekken naar je blog. Een oud blogbericht heeft een zekere SEO autoriteit en die mag je niet zomaar weggooien, je kan er gewoon van profiteren door je blog op een paar punten aan te passen zodat deze weer actueel is. Dit zal zeker gesmaakt worden door Google en zal een SEO boost geven.

 

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.