Social Media & SEO : wat is het verband?

Categorie
Leestijd
6 min

SEO evolueert snel. In de beginjaren was het kopen van honderden backlinks een manier om hoog te ranken in zoekmachines. Daarna was het mogelijk om een bepaald zoekwoord wel 25 keer te vermelden op de landingspagina om hoog te scoren. Deze manipulatieve zaken zijn binnen binnen zoekmachine optimalisatie verdwenen. De 2016 SEO Trends hebben het ook over social media, hoe zit dit nu precies?

 

Social share en autoriteit

Naast het hebben van goede content en dat de techniek van je website op orde staat, is het hebben van online autoriteit nog altijd zeer belangrijk (Backlincko analyseerde maar liefst 1 miljoen resultaten en kwam tot die vaststelling). Social media kunnen hier zeker bij helpen aangezien zogenaamde backlinks van Twitter en Facebook op dezelfde manier behandeld worden als een andere website die crawlbaar is. Google bevestigde dit reeds in het verleden. Het is zeker niet zo dat het aantal fans op je Facebook pagina of je hoeveelheid twitter volgers bepaalt hoe je in zoekmachines komt.

 

Waar te starten?

 

Youtube

 

 

Ondertussen is iedereen het over eens : video content zal de komende jaren heersen. In het Wijs trendrapport mogen we zelfs lezen dat binnen enkele jaren 80% van alle content video zal zijn. In 2016 zal ook het moment voorvallen dat Google niet langer meer de grootste zoekmachine zal zijn. Youtube zal in 2016 meer zoekopdrachten genereren dan Google.be. Een belangrijke factor voor de volgende jaren is de time on site, CTR en Dwell time. Video content zal ervoor zorgen dat mensen langer op de website blijven, sneller gaan doorklikken en minder snel naar een andere website door klikken. Ga daarom aan de slag met video content marketing en zorg dat video’s op je website aanwezig zijn (door de embed functie en niet door te linken naar Youtube).

 

Twitter

 

 

Google heeft een goede partnership deal gesloten met Twitter. Meer tweets komen in de index van Google terecht (volgens het onderzoek van Search Engine Land.

 

Facebook pagina en publieke posts

 

 

Google gaat alle crawlbare zaken op Facebook in zijn zoekresultaten opnemen, maar een echte correlatie tussen het aantal likes dat een stukje content heeft gehad is nog niet bekend. In de praktijk zien we dat vooral de Facebook pagina van een bedrijf hoog scoort in de zoekresultaten, van de publieke posts zien we op dit moment veel minder.

 

Gouden tip : gebruik social media om je sterke content te boosten

Ik heb het geluk gehad om één van de leaders in digitale marketing afgelopen donderdag in actie te zien op Friends of Search 2016 : Larry Kim. De man is CEO van het bedrijf Wordstream (een agency met 100+ werknemers).

 

Hij bespreekt hoe je je ‘unicorn’ content (= content die organisch erg sterk wordt gelezen en een hoog engagement zoals likes, retweets, … heeft). Door het pushen van je content met ‘customer match’ technieken in Facebook en Twitter kan je je autoriteit gaan opbouwen. Een techniek die zeker werkt, lees de slides hieronder zeker!

 

10 Social media hack technieken voor slimme SEO autoriteit

 

 

Conclusie

Online autoriteit opbouwen start niet met het mailen van webmasters om een linkje te verkrijgen naar je website of om al je Facebook fans te vragen om een bepaalde post te sharen. Online SEO autoriteit start met het maken van sterke content in de vorm van video, infographics, copywriting met sterke beelden. Koppel dit aan het technisch op orde zetten van je website en je kan beginnen met het pushen van deze content via alle kanalen zal die organisch groeien. Als je ‘sterke’ content hebt, versterk het met social media influencer technieken (zie de slides van Larry Kim).

 

Meer weten over SEO? Kijk even op mijn SEO blog voor wekelijkse zoekmachine optimalisatie trends en updates.

Al 184 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.