4 redenen waarom sommige SEO "experts" toch geen experts zijn

Blogger
Categorie
Leestijd
4 min

Sinds mensen zich realiseren dat er heel wat geld te verdienen valt in de business van zoekmachineoptimalisatie of kort weg SEO, zijn er heel wat experts of goeroes in SEO ontstaan. Sommigen hebben hier uiteraard een legitieme reden voor om zich expert te noemen, aangezien ze ook effectief goed met SEO overweg kunnen, maar in de sommige gevallen is dit echter niet het geval.

 

Hier zijn de 4 tekenen hoe je een zelfverklaarde SEO expert of SEO goeroe kan herkennen:


Teken 1 : In geen tijd goede resultaten

Het is te mooi om waar te zijn, hij of zij belooft verbluffende SEO resultaten in geen tijd te behalen. Het zijn meestal zaken die ze beloven die haast onmogelijk zijn te behalen door anderen en waarschijnlijk ook niet door hen zelf te behalen zijn. Een concreet voorbeeld is Keyboost van het bedrijf iPower. De zelfverklaarde SEO expert Gregory Lienard gaat met SEO blackhat technieken aan de slag om snelle resultaten te krijgen. White Hat SEO specialist Kim Pittoors schreef in detail hoe de man aan de slag gaat.

Echte SEO kost tijd. Als het goed wordt gedaan, kun je verzekerd zijn dat er ook positieve resultaten mee te behalen zijn, maar veelbelovende specifieke rankings voor bepaalde zoekwoorden zijn gewoon onmogelijk. Een gerenommeerde SEO expert werkt voor een klant zijn succes op lange termijn, geen "the sky is the limit" korte termijn visie.

 

Teken 2 : SEO kennis zaken verzwijgen

Als je SEO expert weigert uit te leggen wat hij precies aan het doen is en welke tactiek die hanteert, dan is het oppassen geblazen. Het is interessant om dit te weten, en als klant heb je ook het recht om dit te weten, zaken zoals waar ze proberen links te bouwen, en hoe, of welke sites ze je content willen posten. De reputatie van je bedrijf staat nu eenmaal op het spel.

 

Teken 3 : SEO in mensentaal

Begin weg te lopen  van een SEO 'expert' als je zijn of haar toelichting niet begrijpt. SEO'ers  moeten zich kundig maken om je te betrekken in wat ze doen en daarom in termen die je als gewone leek kunt begrijpen. Een waardige SEO expert zal fungeren als opvoeder evenveel als hij de vakman is. Als je hoort : "Maak je geen zorgen over wat we doen; je zal het toch niet begrijpen," dan is het tijd om de samenwerking te verbreken.

 

Teken 4 : meer dan SEO

Een SEO expert, die helemaal geen expert is. Hij is iemand die SEO behandelt alsof het werkt in een vacuüm (dat het met een druk op de knop te verwezenlijken is). Dat is wanneer je ze nooit hoort praten met je over zaken zoals PR, promotie, branding, gebruiksvriendelijkheid en design, zaken die essentieel zijn voor SEO.
SEO kan niet effectief zijn voor groei op lange termijn voor een bedrijf dezer dagen tenzij het is geïntegreerd in een goede  benadering van de marketing. Vandaag meer dan ooit is SEO gewoon een onderdeel van de marketing en kan niet meer als een losstaand geheel worden gezien.
 

Teken 5 : geen enkele referentie van zijn/haar werk vinden

Vele deskundige SEO 'experts' geven ook les. Vergelijk SEO opleidingen en ga na welke SEO projecten en referenties de docent heeft. Vind je geen SEO werk terug online of na een e-mailtje te sturen, blijf dan zeker weigerachtig over een samenwerking.  

Conclusie

Hopelijk ben je vanaf nu op de hoogte dat niet alle SEO experts of goeroes even betrouwbaar zijn zoals je zou denken. Als je deze 4 tekenen kunt herkennen zul je alvast niet meer in hun val lopen en zo onnodig veel geld verliezen aan loze beloftes. "Wees waakzaam" is dus de boodschap als je op zoek bent naar een expert voor de SEO van je website!

 

 

Al 184 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.