+10 tips voor een 100% geoptimaliseerde SEO website

Blogger
Categorie
Leestijd
5 min.

 

Een website met een goede rangschikking in Google krijg je niet zomaar in de schoot geworpen. Er zijn tal van SEO factoren waarop je moet letten vooraleer je een betere ranking in de zoekresultaten van Google kunt bekomen.

 

Maar wat zijn nu juist de belangrijkste zaken waarop je moet letten voor een 100% geoptimaliseerde SEO website?

 

Wat willen zoekmachines?

 

1. Relevantie

 

Zoekmachines proberen hun gebruikers steeds het meest relevante antwoord te bieden op hun vraag. Dit kunnen vragen zijn als ‘hoe oud is Obama’ maar ook ‘Beste shampoo voor haaruitval’.

 

Google zoekresultaten machine learning

 

Google maakt hiervoor gebruik van algoritmes en machine learning, waarvan ze nooit echt zullen vertellen hoe ze werken maar er zijn wel enkele factoren die het beïnvloeden. Naast relevantie heeft ook de locatie, zoekgeschiedenis en de tijd hierop een invloed.

 

2. Kwaliteit van je content

 

Schrijf je blogs en artikelen niet enkel voor zoekmachines maar voor mensen met zoekmachines in je achterhoofd. Google geeft meer en meer de voorkeur aan langere teksten die inspelen op de intentie van de lezers. Geen keyword stuffing dus!

 

keyword-stuffing

bron: http://www.socmedsean.com/wp-content/uploads/2011/11/writing-blog-content-for-seo_cartoon.gif

 

3. Site laadsnelheid

 

Een trage laadsnelheid kan voor een grote probleem zorgen. Laad je website op dit moment zeer traag dan zou ik toch maar eens je webmaster opbellen. Met de aankomende Mobile First-Index zal Google ook de laadsnelheid van mobiele websites nauwgezet in het oog houden.

 

pagespeed-insights

 

4. Interne linking

 

Het plaatsen van voldoende interne links in je artikelen of blogs kan het organisch verkeer naar je website een boost geven maar het zorgt ook dat Google meer vetrouwen in je website heeft.

 

5. Autoriteit

 

Een autoritaire website is een site die vertrouwd is door zijn gebruikers, de industrie en zoekmachines. Links van websites (hln.be, vlaanderen.be, tijd.be) met een hogere autoriteit zijn waardevoller dan links van Russische livestreaming websites. Krijg je een link van een autoritaire website dan is dat een teken dat die website jou site vertrouwd en ook waardevol vindt. Je kunt dit enkel bekomen door sterke en unieke content te maken die op organische wijze door relevante en autoritaire websites wordt opgenomen. Deze techniek wordt ook wel linkbuilding genoemd.

 

6. Meta Descriptions en Title Tags

 

Hoewel het hebben van een meta description je SEO ranking niet drastisch zal verbeteren, is het toch een belangrijke factor voor de organische CTR van je website.

 

Probeer steeds een unieke en relevante meta title en meta description te kiezen.

 

Title tags vertellen zoekmachines en bezoekers waarover de website/pagina gaat. De zoekwoorden die gebruikt worden in de zoekopdracht, zet Google steeds in het vet zodat ze opvallen voor de gebruiker.

 

SERP-google

 

 

8. Alt-tags

Velen vergeten de ALT-tags in te vullen wanneer ze een afbeelding op hun website toevoegen, maar eigenlijk zou je dit echt niet mogen vergeten. Google ziet je afbeeldingen namelijk niet maar, leest ze wel en daarvoor heeft Google die ALT-tags nodig.

 

Door te beschrijven in de ALT-tekst wat er op de afbeeldingen te zien is, kunnen de afbeeldingen sneller en gemakkelijker gevonden worden in 'Google Afbeeldingen zoeken'.

 

9. Domeinnaam

 

Het is aan te raden om gebruik te maken van submappen (wiseo.be/blog) omdat je op die manier de linkwaarde beter blijft behouden tegenover wanneer je subsites gebruikt (blog.wiseo.be). Google ziet 'blog.wiseo.be' als een afzonderlijke website en dus gaat de linkwaarde niet naar 'wiseo.be'. Buiten submappen of subsites kan je ook kiezen voor afzonderlijke ccTLDs (wiseo.fr,.nl,.ru, ...). Deze manier van werken is al een eindje geen mode meer omdat de meerwaarde beperkt is. Het is enorm duur om op te zetten en te onderhouden maar Google ziet elke van deze afzonderlijke ccTLDs als een aparte website. Je zou dus voor elke ccTLD linkautoriteit moeten opbouwen terwijl je met submappen dit niet moeten doen.

subdomein vs subsite

 

Gebruik geen koppelteken in je sitenaam maar schrijf alles aan elkaar.

 

Scoort een zoekwoord specefieke domeinnaam (vb. kerst) hoger? Neen, het Google algoritme lijkt sinds kort zoekwoord-rijke domeinnamen zonder kwaliteitsvolle content af te ‘straffen’. Vroeger kon je met dit soort domeinnamen zeer goed scoren zonder al te veel werk maar die tijden zijn officieel voorbij. Het kan nog een klein voordeel opleveren als je ook goede-en relevante content op je website blijft plaatsen.

Je zou bij dit voorbeeld kunnen verwachten dat kersttrui.com op de eerst positie zou staand aangezien kersttrui in de domeinnaam voorkomt. Er scoren maar liefst websites onder het zoekwoord 'kersttrui' in de domeinnaam beter.

 

 

Als laatste moet je er voor zorgen dat je website werkt met zowel de www. als zonder de www.

 

10. Headlines en permalinks

Probeer je headline korter te houden dan 55 karakters om volledige visibiliteit in de zoekresultaten te garanderen. Kies steeds voor een zo aantrekkelijk en descriptief mogelijke titel. Laat je niet vangen aan clickbait titels.

 

Vaak kan je in een CMS ook de permalink gaan aanpassen. Die permalink hoeft niet per se exact hetzelfde te zijn als je paginatitel. Plaats de  belangrijkste zoekwoorden op de eerste posities van je permalink.

 

11. Lokale SEO

 

Google weet dezer dagen beter waar je bent dan jijzelf, en geeft je dus altijd een bakkerij in jouw buurt wanneer je op 'bakker' zoekt.

 

 

Vergeet niet je bedrijf op Google My business te claimer om ervoor te zorgen dat de informatie over je bedrijf altijd correct en up-to-date is.

 

lokale seo google mijnbedrijf

 

Wat willen zoekmachines al zeker niet?

 

12. Keyword stuffing:

 

Overmatig gebruik van keywords op je pagina’s kan schade toebrengen aan de leesbaarheid van de content op je pagina. En die Meta Tag ‘keywords’ hebben ook al heel lang geen invloed meer op je SEO.

 

Een kort & bondig antwoord van Google zelf:

 

 

13. Links kopen

Denk je eraan om links te kopen in India of Rusland? Slecht plan want die links komen meestal van websites met zeer lage autoriteit of linkwaarde en kunnen je eigen autoriteit beschadigen. De meest waardevolle links komen van autoritaire websites. Beter vijf autoritaire links dan 100 links van een onbetrouwbare websites.

 

Je kan de domein autoriteit van een website controleren met de MozBar tool:

mozbar domeinautoriteit

 

14. Duplicate content

Je krijgt met duplicate content te maken wanneer Google op je website twee stukken content vindt die identiek zijn aan elkaar, ook als de originele tekst op een andere website staat. Kopieer dus nooit zomaar content van andere websites maar schrijf je eigen originele content. Het zou ook zomaar kunnen gebeuren dat scrapers content van je website stelen om dan op hun website weer te plaatsen.

Google zal je niet afstraffen voor die kleine stukken tekst die op iedere pagina van je website voorkomen. Je wordt enkel afgestrafd wanneer je echt één-op-één helestukken tekst zou kopieren.

Gebruik Copyscape om je website en andere websites te controleren op duplicate content.

 

15. Tekst en links verbergen of in het wit plaatsen

 

Deze vraag krijgen we elke dag:

Als we nu die tekst in hetzelfde kleur als de achtergrond plaatsen heeft dat dan invloed op de SEO?

 

Ja, een negatieve invloed…

 

Sommigen vinden honderden manieren uit om rankings te manipuleren, maar Google ziet alles en zal je ongetwijfeld afstraffen.

 

Denk dus niet dat witte tekst op een witte achtergrond, tekst buiten het scherm plaatsen, tekstgrootte 0 of een link op een komma een positieve invloed kan hebben op je SEO.

 

Al 184 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.