Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Wanneer we spreken over zoekmachines kunnen we al snel een opdeling maken in SEA (Search Engine Advertising) met zijn bekende tool Google Adwords en SEO (Search Engine Optimization).

 

Het is al lang een hot topic in de wereld van zoekmachines. Ook Google voert nog steeds veel aanpassingen uit aan zijn ‘Google Ads’-advertentiesysteem en geeft steeds meer zichtbaarheid aan advertenties. In 2015 verwijderde Google zijn advertenties in de rechterkant van de SERP’s. Dat zorgde voor een verlies aan inkomsten voor het bedrijf uit Mountain View, dus kwam er een vierde advertentie bovenaan bij voor competitieve zoekopdrachten. Dat zorgde er uiteraard voor dat organische SEO-resultaten een trapje lager moesten gaan staan.

 

Meer kliks op SEO of SEA? 

Als ik tijdens mijn opleidingen een rondvraag doe over de vraag of mensen gaan klikken op advertenties of er toch voor kiezen de organische resultaten aan te klikken, dan krijg ik verschillende meningen en visies. 

 

Gelukkig zijn er ook data beschikbaar. In onderstaande grafiek zien we de percentages waar de clicks op gebeuren in de SERP’s. We zien een groot deel SEO-clicks, maar het aantal Google Advertenties en no-click-zoekopdrachten zal in de toekomst stijgen.

 

Bron: https://sparktoro.com/blog/googles-european-monopoly-shrinking-click-through-opportunities/

 

Meer kliks op de eerste posities in Google?

We kunnen gaan onderzoeken als het klopt dat een eerste SEO positie meer bezoekers heeft dan een tweede SEO positie. Als deze twee zoekmachine resultaten op eenzelfde verleidende manier zijn samengesteld dan hoeven we daar niet flauw over te doen en kunnen we stellen dat uiteraard een eerste SEO positie een hogere CTR heeft.

 

Bekijk de laatste studieresultaten over de CTR binnen zoekmachine resultaten: https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/

 

SEO vs SEA

 

Wanneer we kijken hoe strategisch SEO en SEA van elkaar verschillen, dan kunnen we dit met een vrij eenvoudige vergelijking doen.

 

Met de jaarlijkse kerstdagen kunnen we genieten van heel wat fijne familiale momenten waarbij het eten en drinken soms iets rijkelijker kan vloeien dan op andere momenten. Na de kerstdagen kan de weegschaal soms enkele kilo’s extra aanduiden. Op dat moment kan je kiezen om twee dingen te gaan doen om ons doel onder de vorm van het verliezen van de extra kilo’s te bereiken:

 

Ofwel ga je een goede beweegcoach onder de arm nemen en start je met een doorgedreven wekelijks loopplan. Na ongeveer enkele weken tijd zal je de kilo’s van de kerstdagen eraf hebben gekregen. In veel gevallen gebeurd het dat je smaak te pakken krijgt en een gezonder leven gaat opbouwen met een fitter leven tot gevolg op lange termijn. Deze manier van kilo’s verliezen is vrij goedkoop maar vereist een ijzeren discipline en voorbereiding. Als het goed is, zie je gelijkenissen met SEO.

 

Ofwel ga je een dokter consulteren om een chirurgische ingreep onder de de vorm van een liposuctie te gaan doen. Na het uitvoeren van de ingreep zal je meteen je doel hebben bereikt. Deze manier van kilo’s verliezen is vrij duur in sommige gevallen en heeft ervoor gezorgd dat we niet gewapend zijn tegen toekomstige extra kilo’s. Als het goed is, zie je gelijkenissen met SEA.

 

SEO is niet gratis

Vaak wordt aangegeven dat SEO gratis is als de vergelijking wordt gemaakt met SEO. Het klopt inderdaad dat we geen mediabudget moeten voorzien maar eerdere een content marketing budget, een maandelijks aantal SEO uren bij onze websitebouwer en een linkbuilding plan..
 

Budgettair

Als we een nieuw merk, product of dienst in de markt wensen te zetten, dan willen we een goede start maken en vanaf dag 1 al awareness, leads en eventueel omzet generen. We weten ondertussen al dat SEO een lange termijn strategie is en niet vanaf dag 1 (met een nieuwe domeinnaam) voor honderden relevante bezoekers zal zorgen. 

 

Bij voorkeur wordt bij het online gaan met de nieuwe website een stevig SEA budget vereist om voldoende zichtbaarheid binnen de zoekmachines te creëren. Wanneer we naar verschillende markten gaan kijken, dan zien we vrij hoge CPC’s (Cost per Click) die voor vele bedrijven te duur zijn om er blijvend in te investeren op lange termijn. 

 

In een ideaal scenario wordt wekelijks keihard gewerkt op SEO om naarmate de tijd vooruit gaat we minder SEA budget dienen te spenderen omdat deze worden vervangen door relevante SEO bezoekers. In een nog meer ideaal scenario overstijgt het aantal SEO bezoekers het aantal SEA bezoekers en kunnen we met minder kosten. Als we er toch een cijfer mogen of moeten op plakken dan mag je ervan uitgaan dat iedere goed uitgebouwde SEO website minstens 51% van zijn bezoekers uit SEO haalt.

 

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.