Wat is een topic cluster?

Categorie
Leestijd
5 min

Wat is een Topic Cluster en wat zijn de belangrijkste onderdelen?

 

Een topic cluster is een SEO tactiek om pagina’s binnen een website te structuren. Deze pagina’s zijn gegroepeerd rond gerelateerde inhoud en samen dekken ze een breder onderwerp. Door deze tactiek te hanteren, creëer je pagina’s die zich focussen op hetzelfde onderwerp. Hierdoor is er een grotere kans dat de pagina’s op organische wijze gevonden worden.

 

 

 

Het startpunt van de cluster wordt een pillar pagina genoemd. Deze pagina introduceert het hoofdonderwerp. Aan de pillar pagina worden de cluster pagina’s gelinkt. Elke cluster pagina gaat over een subthema van het hoofdonderwerp. Interne links zorgen voor structuur in de cluster en hiërarchische URLs versterken de semantiek van de cluster.

 

 

 

Wat is een pillar page?

 

De pillar pagina is de eerste pagina en het startpunt van de topic cluster. Deze pagina introduceert het hoofdonderwerp. Vanuit deze pagina moet je alle andere cluster pagina’s kunnen bereiken. Deze cluster pagina’s behandelen elk een deel van het hoofdonderwerp. Om de structuur in je cluster te bewaren, start je met het hoofdonderwerp te introduceren op de pillar pagina. Daarnaast vermeld je best ook al de subthema’s die worden behandeld in de cluster pagina’s. Hierbij zou je per subthema één paragraaf kunnen schrijven en deze linken naar de cluster pagina.

 

Waarom zou je een topic cluster gebruiken in je SEO strategie?

 

Een topic cluster is een tactiek die zeker werkt en het bevordert het organisch zoeken. Wanneer je een groot aantal pagina’s maakt rond eenzelfde onderwerp, zul je daardoor zichtbaar zijn bij meerdere zoekopdrachten. Het maken van een topic cluster vergroot dus je kans om organisch gevonden te worden voor een specifiek onderwerp. Een topic cluster vergroot ook de kans om meerdere pagina’s op de eerste pagina van Google te hebben voor eenzelfde onderwerp. Zo kan men zich richten op hoofdtermen of long-tail zoekopdrachten.

 

De manier waarop je een topic cluster opbouwt, helpt ook om de structuur van een website en pagina’s goed te ontwerpen. De cluster pagina’s richten zich op een specifiek onderwerp en deze structuur kan helpen voorkomen dat zoekwoorden kannibaliseren. Zoekwoord kannibalisatie is een veel voorkomend SEO-probleem. Hierbij gaan twee of meerdere pagina’s over hetzelfde zoekwoord concurreren. Dit willen we dus niet en een topic cluster helpt om dit te voorkomen.

 

Google heeft een duidelijke voorkeur voor websites die goed gestructureerd zijn. De hiërarchische structuur van een cluster helpt zoekmachines de content beter te begrijpen. Ten slotte zijn topic clusters een uitstekende manier om autoriteit over een bepaald onderwerp te verkrijgen. Door gebruik te maken van een topic cluster zou je dus een specifiek aspect van je bedrijf of product kunnen benadrukken. Wanneer je bijvoorbeeld een website hebt over huishoudproducten en een uitgebreide topic cluster over stofzuigers, laat u dus je expertise in stofzuigers blijken.

 

Hoe bouw je een topic cluster?

 

We zullen aan de hand van verschillende stappen uitleggen hoe je een topic cluster opbouwt. Dit zullen we doen aan de hand van een specifiek voorbeeld: ‘Koop een huis in Brugge’.

 

Stap 1: Definieer je hoofdonderwerp

 

Ons hoofdonderwerp in dit voorbeeld is dus: ‘Koop een huis in Brugge’. Dit is een goed hoofdonderwerp, want het is breed genoeg om verschillende subthema’s te hebben. Het is dus aanbevolen om een onderwerp te kiezen met voldoende zoekvolume en breed genoeg om subthema’s te vinden.

 

Stap 2: Definieer de subthema's

 

Bijvoorbeeld:

 

Is Brugge een goede plaats om te wonen?

De beste buurten om te wonen in Brugge

Hoe kan ik een huis kopen in Brugge?

Wat is de prijs van een huis in Brugge?

Goedkope huizen te koop in Brugge

Nieuwbouw te koop in Brugge

...

 

Hierdoor kan je achterhalen wat de hoofdvragen zijn van een potentiële koper. Je moet jezelf dus in de schoenen van de koper plaatsen. Dus, begrijp de zoeker, zijn intentie en zijn pad door de SERP.

 

Stap 3: Ga dieper in op ieder onderwerp en doe een zoekwoordenonderzoek

 

Nu ga je ieder onderwerp verder uitwerken. Sommige Best Practices kunnen daarbij helpen:

 

Zoek wat de belangrijkste zoekwoorden zijn per onderwerp.

 

Analyseer de SERP, om te begrijpen welke inhoud eerst wordt gerangschikt.

Maak een inhoudsopgaven per onderwerp.

 

Door ieder onderwerp verder te gaan onderzoeken, kan je ook subthema’s van je subthema’s gaan vinden. Bijvoorbeeld voor het subthema ‘De beste buurten om te wonen in Brugge’. Hier zou je nog verder kunnen specificeren met Brugge centrum, Assebroek, Sint-Kruis en Sint-Andries. Nadat je ieder onderwerp goed hebt onderzocht en uitgewerkt, zou je per onderwerp een pagina moeten creëren. Dit zouden dan je cluster pagina’s zijn.

 

 

Stap 4: Creëer de pillar pagina

 

Het is aanbevolen om de pillar pagina op het einde aan te maken. Nadat je al je content hebt verzameld en geschreven is het gemakkelijker om deze te maken. Wat moet je dus doen?

 

Introduceer je hoofdonderwerp: ‘Koop een huis in Brugge’

 

Schrijf daarna een paragraaf over ieder subthema

 

Stap 5: Interne links

 

Vergeet niet de pillar pagina te linken aan elke cluster pagina en elke cluster pagina terug te linken naar de pillar pagina. Als het zinvol is, kun je de cluster pagina’s aan elkaar linken.

 

Stap 6: Hiërarchische URL structuur

 

Vergeet niet de pillar pagina te linken aan elke cluster pagina en elke cluster pagina terug te linken naar de pillar pagina. Als het zinvol is, kun je de cluster pagina’s aan elkaar linken.

 

 

Stap 7: Verwijs door naar je money pages

 

Money pages of transactionele pagina’s zijn de pagina’s op je website die geld en klanten opleveren. Op deze pagina’s zullen de bezoekers converteren naar kopers. Het meeste webverkeer zal hoogstwaarschijnlijk komen van de informatieve pagina’s en niet van de transactionele pagina’s. Het doel is om niet alleen webverkeer te verkrijgen maar ook om deze te converteren. Het zou dus het beste zijn om je bezoekers te leiden naar je product of dienst pagina’s.

 

In ons voorbeeld ‘Koop een huis in Brugge’, zijn de informatieve pagina’s bijvoorbeeld:

 

Is Brugge een goede plaats om te wonen?

Hoe kan ik een huis kopen in Brugge?

 

Het ultieme doel is om de bezoekers door te verwijzen naar transactionele pagina’s zoals bijvoorbeeld ‘Nieuwbouw’ en ‘Laagste prijzen’.

 

 

 


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :