Helaas is SEO geen knop die je indrukt op je website en dat er dan voor zorgt dat je zichtbaarheid in zoekmachines gaat stijgen. SEO is een onderdeel van Inbound Marketing.
Inbound marketing is een vrij recente vorm van marketing en druist volledig in tegen de traditionele offline marketing of outbound marketing genaamd. De bekendste technieken van outbound marketing zijn cold calling, TV, radio, … Bij outbound marketing is het de bedoeling om via massacommunicatie cold leads te gaan bereiken en ze blijven te benaderen totdat ze een aankoop/aanvraag doen op je bedrijfswebsite.
In de praktijk zie je het vooral bij het bekijken van je favoriete TV programma waarbij om de haverklap reclame die je überhaupt niet interesseert tegenkomt. Je onderbreekt als het ware de consument zijn bezigheden, irritant en zelfs agressief soms. Denk ook aan B2B bedrijven die via half stalkende telefoontjes je proberen te overtuigen van hun diensten.
Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is een moderne marketing strategie waarbij met de juiste content aan de juiste persoon op het juiste moment (wanneer zij het nodig hebben) een bezoeker verleidt wordt tot een aankoop/aanvraag op je bedrijfswebsite.
Met inbound marketing proberen we op onze eigen bedrijfswebsite een magneet te creëren die de juiste bezoekers aantrekt met relevante landingspagina’s.
We gaan proberen op onze bedrijfswebsite een magneet te creëren door de juiste doelgroepen aan te trekken. We gaan niet met een megafoon op ons plaatselijk marktplein gaan staan.
Het grote voordeel van inbound marketing tov outbound marketing is dat iedere stap, beweging van je toekomstige klant kan gemeten worden. De investering bij inbound marketing is vrij fors maar doordat de outcome makkelijk meetbaar is, kan er een duidelijk zicht op ROI (Return on Investment) opgezet worden.
De vier stappen van inbound marketing
1. De eerste stap van inbound marketing is het creëren van doelgroepen en buyer persona’s met daaraan gebonden de juist content. Een buyer persona is semi-fictieve representatie van je doelgroep, je ideale klant dus. Je probeert die buyer persona een naam te geven en geeft er ook een gezicht aan. In een volgende fase kan je volgende zaken gaan proberen te achterhalen : functietitel, opleiding, leeftijd, inkomen, woonplaats, streefdoelen in het leven, streefdoelen in de job, frustraties in de job, online activiteit, etc.
Bij de start van mijn bedrijf ben ik ook op zoek gegaan naar mijn doelgroep en legde 3 persona’s vast. Eén van de persona’s deel ik graag met jullie :
Voor één persona heb ik dus 3 blogposts geschreven (ééntje om haar te bereiken in de SEE fase, ééntje om haar in de THINK fase te bereiken, in de DO fase ga ik haar persoonlijk contacteren).
Voorbeelden :
Blogpost SEE fase : “10 tips om het juiste digital agency te kiezen”.
Blogpost THINK fase : “Case studie : klant X koos voor ons als digital agency (Whitepaper)”
2. De tweede stap binnen inbound marketing is dat die content via het juiste marketing kanaal vindbaar en zichtbaar wordt. Op dit moment spelen zoekmachines (en social media kanalen) natuurlijk een belangrijk rol. Je hebt je prachtige blog posts per persona netjes uitgeschreven en komt tot de constatatie dat amper een handvol bezoekers je content pareltjes hebben gelezen. Via SEO kunnen met een lange termijn strategie ervoor dat het aantal bezoekers naar je content elke maand blijft stijgen.
3. Stap drie is in feite de moeilijke stap. Ik ga allesbehalve beweren dat de voorgaande stappen makkelijk zijn, maar bij stap drie komen toch wel een aantal competenties kijken die behoorlijk wat geduld, effort en vakkennis vereisen.
Via het juiste marketingkanaal hebben we de juiste content getarget en dan zal het moment suprême voorvallen: de bezoeker landt op de juiste pagina van de website en we verwachten natuurlijk dat de bezoeker tot een actie zal overgaan die voordelig voor ons bedrijf. In vele gevallen zal dit niet zo zijn (in Google Analytics zal je veelal een bouncepercentage van boven 40% zien, wat voor mij al heel wat alarmbellen doet rinkelen).
Waarom klikt die bezoeker niet op de CTA halverwege de blogpost? Waarom gaat de bezoeker niet de opvallende knop “Vraag offerte aan” aanklikken in de rechterkant van mijn landingspagina? Het zijn vragen die vooral een bepaalde type mensen constant bezighoudt. UX (User Experience) zorgen ervoor dat de bezoeker zeer gebruiksvriendelijk zijn weg vindt naar zijn doel. Conversiespecialisten zorgen er dan weer voor dat bezoekers overgaan tot een conversie (een actie of doel die voor je bedrijfswebsite van grote waarde is).
4. De allerbelangrijkste stap is dat een éénmalige setup van een inbound marketing project niet voldoende is. Op zeer regelmatige basis moet er unieke, relevante en converterende content opgebouwd worden. De doelgroepen steeds bijsturen, extra persona’s creëren en finetunen is ook een belangrijk onderdeel.
Welke tools gebruiken voor inbound marketing?
De bekendste inbound marketing tool is zeker Hubspot. Het landschap van marketing automation tools is zeer ruim en gaat van KMO oplossing zoals Mailchimp en Sharpspring naar geavanceerde enterprise mogelijkheden zoals Pardot, Marketo en Eloqua. Zelf gebruik ik de marketing automation tool Mautic door zijn open-source karakter.