Wiseo #1 : A Google man with a plan

Categorie
Leestijd
8 min

Dit is het eerste onderdeel van een reeks waarin ikzelf, Frederik Vermeire mijn verhaal doe waarom ik als freelancer mijn opstart heb gemaakt.
In 10 blogposts beschrijf ik de verschillende zaken die ik - maar wie ben ik - belangrijk hierin acht.

 

Studiekeuzes

 

Als student was ik al vrij snel in de Latijnse terecht gekomen. In het traditionele laatste jaar werd de vraag gesteld “Wat ga jij volgend jaar doen manneke op den unief?”. Uit de monden van medestudenten kwamen de woorden “Rechten”, “Germaanse”, “Romaanse”. Uit mijn mond kwam iets dat ze niet begrepen, namelijk “Toegepaste informatica”. Op mijn 17e had ik pas internet ontdekt en was er helemaal aan verknocht. In 2001 dacht ik dat het world wide web wel eens een interessant gegeven kon worden …

 

Tennis, meer dan een passie

 

Tijdens mijn studies heb ik twee passies kunnen combineren. Al sinds mijn dertiende was ik fan van tennis. Op mijn 13e had ik samen met een vriend een eigen papieren magazine, eigenlijk gewoon artikels uitgeknipt uit magazines en wekelijkse berekeningen van de actuele WTA-tour. Gedurende mijn studies is alles interessant behalve studeren, dus het ontwikkelen van een eigen website rond tennis was toen mijn tijdverdrijf. Ik had geluk. Er waren geen websites volledig gewijd aan tennis (sporza was nog lang niet aan de orde). Ik was op het juiste moment : Kim Clijsters en Justine Henin beleefden hoogtepunten voor België. Als derde kende ik de juiste mensen om heel veel content op die website te brengen. Tennisinfo was geboren.

 

Een lumineus idee

De website was een succes. Elke dag verschenen tientallen content berichten rond het Belgische tennis op de website door vele enthousiaste vrijwilligers - op hoogtepunten was het zelfs vechten om als eerste een bericht rond een tennismatch te mogen schrijven. Er kwamen vele bezoekers naar de website - allemaal gemeten door fossiele voorgangers van Google Analyics. Maar toen kwam het idee : “Moest ik nu eens proberen zo hoog mogelijk te scoren voor het woord ‘tennis in Google.be, en waarom niet op nummer 1 staan?”. Een zeer lumineus idee dat we vele weekends en avonden (ondertussen was ik al gestart als programmeur) heeft gekost, maar het is me uiteindelijk gelukt - bewijzen zijn er helaas niet meer, maar dat maakt niet uit. Terzelfde tijd ontstond Websmash, mijn zelfstandig bijberoep met specialisatie in online zichtbaarheid voor tennisprojecten. Nog meer weekends en avonden werden versleten. Meerdere pogingen om een SEO blog te starten werden de kop ingedrukt, je weet wel : vrienden, een lief, reizen, enz ...

 

 

Van loondienst naar zelfstandige

Tennisinfo.be werd verkocht ter waarde van een mooie occassie Renault Twingo, de wereld leek aan mijn voeten te liggen. De website was nu eigendom van TennisPlanet. Zij waren toen een Europese voorloper in postorder artikelen in tennisrackets, tennisballen, tenniskleding, enz. Helaas is het bedrijf er niet in geslaagd tijdig de switch van offline naar omnichannel te maken en al snel kwam ik bij Duo digital factory in Brugge terecht. De max van een klanten en supertoffe collega’s. Ondertussen was ik 10 jaar in loondienst en knaagde er echter iets vanbinnen. Ik waag het er op, ik probeer het gewoon, … ik word zelfstandige en wordt freelancer ‘SEO en online marketing specialist’.
In de volgende blogposts lezen jullie de stappen die ik nam om mijn doel waar te maken : freelancer in met specialisatie in SEO.

 

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.