Wat is off-page SEO
Off-page SEO gaat over alles wat zich niet direct op de website afspeelt en toch de SEO-score stimuleert.
Wat zijn voorbeelden van ?
Off-page SEO gaat onder andere over linkbuilding, het inzetten van sociale media om inbound marketing te stimuleren, lokale SEO en andere ontwikkelingen die via de zoekmachine gaan (bv merchant center product feeds). Linkbuilding is de voornaamste toepassing van off page SEO, hier gaat het om het verkrijgen van autoriteit ten opzichte van Google (of andere zoekmachines). Die autoriteit verkrijg je door het schrijven van content waar andere bestaande websites naartoe linken. Dat gebeurt soms automatisch (organisch en natuurlijk), maar meestal moet je zelf een manier zien te vinden om een externe website naar jou te doen linken.
Toch is het mogelijk om aan 'inbound PR' te doen waarbij websites zelf naar jou komen met de vraag om content/afbeeldingen te gebruiken in ruil voor een link naar je website. Lees meer over 'inbound public relations' in de Brighton SEO post van 2021.
Verschil met on-page SEO
Het optimaliseren van de website wordt on-page SEO genoemd en omvat zaken als sitestructuur, content en snelheidsoptimalisaties.