Een nieuw jaar, een nieuwe (online) editie van BrightonSEO
Het grootste Europese SEO-evenement vond opnieuw plaats en wij waren erbij. Nu ja, we waren er virtueel bij. Dit jaar zat er dus weekendje Brighton in voor ons. Deze editie van BrightonSEO was volledig online te volgen met sprekers uit verschillende sectoren die hun kennis over SEO deelden.
Heb je de live-uitzendingen gemist of wil je de learnings graag eens doornemen? In deze blogpost bespreken we onze take-aways van Brighton 2021. Ideaal voor startende SEO’ers en advanced SEO’ers om je SEO kennis bij te schaven.
Indeling topic BrightonSEO:
- Indexeerbaarheid onder controle krijgen
- Mogelijke oorzaken van niet-geïndexeerde pagina's
- SEO is ook UX
- Interactie en stabiliteit
- Inbound PR, linkfluencers en linkmagneten
Indexeerbaarheid onder controle krijgen - Areej AbuAli
Je weet vast al dat jij grotendeels bepaalt hoe een zoekmachine je website crawlt. Maar hoe weet je nu of je de aanpassingen wel goed hebt gedaan? Het zou jammer zijn moest jouw fantastische blogpost helemaal niet geïndexeerd worden.
Denk bijvoorbeeld aan grote websites met veel pagina’s, zij hebben vaak filters op hun webpagina’s. Hierdoor zijn de pagina’s moeilijker te crawlen door zoekmachines. Waarom? Zoekmachines hebben niet genoeg energie om elke pagina zorgvuldig te crawlen. Vraagt je website dus te veel energie om te crawlen? Dan is de kans dus groot dat deze niet goed geïndexeerd wordt.
Met behulp van robots.txt en sitemaps kan je de zoekmachine meegeven wat wel of niet gecrawld mag worden. Areej bevestigt dit. Focus je op pagina’s die het meeste opbrengen. voor je bedrijf. Bepaal dus zelf welke pagina’s geïndexeerd moeten worden en welke niet geïndexeerd moeten worden. De-indexering van pagina’s kan een tijdje op zich laten wachten. Het kan dus enkele weken of maanden voor ze verdwijnen uit de index van Google.
Mogelijke oorzaken van niet-geïndexeerde pagina's - Tomek Rudzki
Mijn pagina wordt niet geïndexeerd, wat nu? Stel jezelf dan de vraag of de pagina meerwaarde biedt voor de bezoekers van je website. Is de content relevant en past dit binnen jouw bedrijf. Voeg content toe die uniek is en waar de lezer naar opzoek is.
Schrijf je over een populair onderwerp met veel concurrentie? Focus je dan op technische SEO. Interne links naar de pagina en de paginasnelheid zorgen ervoor dat je pagina sneller geïndexeerd wordt.
Een kort overzicht van hoe je indexatie aanpakt:
-
Schrijf begrijpbare en kwalitatieve content;
-
Vermijd duplicated content (ook niet van de eigen site);
-
Zorg ervoor dat jouw webpagina het eerst geïndexeerd wordt.
SEO is ook UX - uit talks van Luke Carthy, Ash Young & Tasha Antwi
SEO is zoekmachines blij maken. Hoe efficiënt een zoekmachine werkt heeft veel invloed op ons dagelijks zoekgedrag. Je kan dit gebruiken om op je eigen website je bezoeker beter te begrijpen en makkelijker bezoekers te converteren.
Google Analytics is een krachtige tool die je aanbevelingen geeft om de user experience op je website te verbeteren.
“Users of site search are 5-6x more likely to convert, this amounts to 30% of site visitors!”
SEO is een complex geheel van meerdere zaken. De (zoek)intentie van een gebruiker staat hierbij centraal, denk aan persona’s en hun zoekintentie.
Bied je een product aan op je webshop die mensen zo liefst mogelijk vlot aankopen? Verspil hun tijd niet met onnodige clutterof teveel scrollen. Verhandel je tal van producten geproduceerd door verschillende fabrikanten? Zorg ervoor dat zowel de mensen die zoeken naar een product alsook de mensen die zoeken naar het merk (of zelfs de eigenschap) je kunnen vinden met een pagina die afgestemd is op de zoekintentie van de gebruiker. Pas natuurlijk wel op dat je geen duplicated content genereert, een goed voorbeeld om dit te vermijden van Bol.com vind je hier
Ash gaf trouwens ook aan dat je weldra de mogelijkheid zal hebben om de robots.txt aan te passen in Shopify. Hoewel sommige SEO'ers argwanend staan tegenover Shopify is dit een stap vooruit. Tasha aan de andere kant gaf nog mee dat je beter duidelijk en coherent communiceert doorheen alle marketingkanalen. Dit zorgt ervoor dat de boodschap versterkt wordt doorheen de zoekmachines.
Interactie en stabiliteit - Jamie Alberico & Rachel Anderson
De laadsnelheid van je pagina heeft een invloed op zowel indexering als gebruikerservaring. Deze metriek wordt straks verzegeld door meer UX-factoren.
In mei 2021 introduceert Google 2 bijkomende factoren die indexering zullen beïnvloeden.
First input Delay (FID)
meet de tijd vanaf het moment dat een gebruiker voor het eerst interactie heeft op de site (bv. clicken op een link) tot het moment waarop de browser in staat is een reactie te bieden (bv: inladen van een pagina)
Cumulatice layout shift (CLS)
Verspringt de layout van de website met klikbare elementen na het volledig inladen? Dit kan de gebruikerservaring negatief beïnvloeden. Bezoekers hebben vaak de tijd niet om te wachten tot een pagina volledig geladen is en klikken meteen op een button of link zodra deze zichtbaar is. Wanneer deze klikbare elementen verspringen kan de bezoeker verkeerde elementen aanklikken en dus gefrustreerd raken.
Chrome DevToolshelpen je om metrics als deze te analyseren en te verbeteren. De verzamelnaam voor First Input Delay, Cumulative Layout Shift en de metric voor laadsnelheid (Largest Contentful Paint) heet Webcore Vitals.
Inbound PR, linkfluencers en linkmagneten - Stacey MacNaught
Backlinks verkrijgen is omslachtig en gebaseerd op push marketing (outbound en outreach). Je gaat zelf contact opnemen met andere contentschrijvers en vragen of ze jouw link willen vermelden.
Wat als er effectievere manier is om aan linkbuilding te doen? Stacey noemt dit ‘Inbound Public Relations’. Het concept is simpel, beantwoord de vraag naar content. Om deze vraag te vinden kan je een aantal tools gebruiken. #journorequest op Twitter, PressPlugenResponseSourcewerden hier als voorbeeld gegeven. Deze zijn jammer genoeg enkel bruikbaar in de U.K. Zoek je een alternatief? Probeer dan PressLoft, deze kan je overal gebruiken maar focust zich iets meer op producten.
Daarnaast kan je ook proactief content creëren. Denk bijvoorbeeld aan tools om belastingen te berekenen of een artikel over een specifiek dieet schrijven. Dit zijn op zich geen nieuwe dingen die je schrijft, maar ze worden vaak geciteerd in diverse (nieuws)artikels waardoor de verhouding tussen backlinks en links naar externe websites enorm verschilt.
Nuttig artikels, statistieken, tools, downloads en templates worden vaak gebruikt en vermeld als bron.
“It works because journalists, bloggers and content writers within businesses research like most of us do.”
Een derde optie is content de makkelijk ‘te stelen’ is, vaak is dit visuele content. Zoals bij klassieke SEO kan ook hier een zoekwoordenonderzoek ingezet worden. Ga na wat mensen zoeken en bekijk welke afbeeldingen gebruikt mogen worden voor commerciële doeleinden. Voer een reverse search uit met de afbeelding om te zien hoe vaak deze effectief gebruikt worden door verschillende sites. Beslis daarna zelf of je een afbeelding (eventueel van betere kwaliteit) wil aanbieden.
Vaak worden afbeeldingen gebruikt zonder backlink. Stacey creëerde hiervoor een e-mail template die ze uitstuurt naar redacties om beleefd te vragen voor de link. Wees wel kritisch over of de link meerwaarde biedt voor jou, bijvoorbeeld door een hoge domeinautoriteit.
Ook op zoek naar een SEO partner?
Contacteer vrijblijvend het WiSEO team en we zorgen voor de resultaten. Contacteer ons
Wij hopen alvast dat we de volgende editie opnieuw live kunnen meevolgen!