seo-xml-sitemap

 

Er zijn twee soorten sitemaps: 

 

1. sitemap voor bezoekers

 

Deze sitemap kan op een aparte pagina staan of kan zelf onderaan in je footer geplaatst worden. Dit logisch geordend document is de structuur van je website. Dit is nuttig om de bezoekers snel te laten navigeren tussen de verschillende pagina's. Je kunt een sitemap vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. Door die inhoudsopgave zie je in één oogopslag welke onderwerpen er aan bod komen.

 

Het is in principe een aanvulling van de navigatie bovenaan de pagina. Let wel op dat deze zeker schematisch geordend is zodat de bezoeker perfect elke pagina van je website kan bereiken.

 

Hieronder een voorbeeld van de eigen website:

 

seo-homepage

 

2. XML-sitemap voor zoekmachines

 

Een XML-sitemap is niet zichtbaar voor je bezoekers, maar is enorm belangrijk voor zoekmachines bij de indexatie van je website. Het wordt dan ook speciaal aangemaakt voor zoekmachines en het wordt enkel door hen gebruikt.  Bij een website weet de zoekmachine doormiddel van de sitemap welke pagina's je website bevat en daardoor kunnen Google, Bing en andere zoekmachines je website veel sneller indexeren.

 

De sitemap voor zoekmachines is een XML-bestand met een lijst van alle url's, maar ook de metagegevens van die URL, de laatste bijgewerkte versie, hoe belangrijk de URL is en hoeveel keer de content veranderd (elke dag, week, maand of elk jaar). Google kan zo veel effectiever te werk te gaan bij het indexeren van de website. 

 

Het zorgt niet meteen voor een betere SEO positie, maar het is waardevol voor de iets grotere websites die er voor willen zorgen dat de Google spiders de website optimaal kunnen doorzoeken.

 

Voorbeeld XML-sitemap:

 

XML sitemap


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :