11 SEO tips voor bedrijfsblogs

Categorie

SEO. Je hebt er waarschijnlijk al eens iets van gehoord als (bedrijfs)blogger. Toch weet je nog altijd niet wat je er precies mee moet doen. Je bent al verschillende websites tegen gekomen waar ze beloven dat je in een mum van tijd op nummer één zal staan in de Google rankings. Het enige wat je moet doen is €999,99 betalen.

 

Jammer genoeg zijn er geen goocheltrucs in SEO. Goede resultaten krijg je alleen door hard te werken met bloed, zweet en zelf tranen tot gevolg.

 

 

Hierbij volgen 11 tips om de visibiliteit te verhogen én om hoger te ranken in de zoekresultaten pagina’s. Deze tips zijn maar een begin want in de SEO wereld is er altijd ruimte voor verbetering.

 

 

De adviezen zijn verdeeld in drie niveaus op basis van de moeilijkheidsgraad. We beginnen met de makkelijkste…

 

 

Niveau 1

 

1. Weg met die lelijke URLs

Zie je het verschil tussen

 

http://www.edumol.fi/jsmol/simple2.htm?USE=JAVA%20HTML5%20IMAGE

 

en

https://www.wiseo.be/blog/ad-blocker-chrome

 

Weet je wat je zal zien nadat je op de eerste link hebt geklikt? Ik ook niet…

 

 

Wel weet ik dat er onder de tweede link een blogpost staat van de ad blocker van Google Chrome. Snap je het concept?

 

 

Dit onderscheid is niet alleen belangrijk voor gebruikers. Ook Google wil dat je aandacht besteed aan een goede URL structuur.

 

 

Dit zijn Google’s aanbevelingen omtrent URLs:

 

  • Hou ze zo eenvoudig mogelijk

  • Probeer ze begrijpelijk te maken voor mensen

  • Gebruik koppeltekens om woorden te scheiden

  • Wees voorzichtig met parameters

EN

 

Vergeet niet om een redirect te plaatsen wanneer je de oude URLs opschoont.

 

 

2. Grootte doet er toe

 

Of beter gezegd, het aantal woorden doen er toe. Een klein verhaal bestaat tussen de 1000 en 30000 woorden. Een novel start bij 40000 woorden. Om alles in perspectief te plaatsen: het eerste (en kortste) Harry Potter boek beschikt over 76,944 woorden.

Google vindt het fantastisch als je hele lange posts plaatst. Lezers vinden het dan weer minder fantastisch... Probeer zeker niet te overdrijven met het aantal woorden. Mensen krijgen spontane angstaanvallen als ze staren naar een veel te lange schuifbalk.

 

Probeer om niet minder dan 500 woorden te schrijven per post. Bij sommige posts voelt dat zelf als een hele opgave. Schrijf er ook niet meer dan 2000.

 

 

De truc is om de perfecte balans te vinden tussen de lezers en crawlers. Wanneer dat op punt staat moet je beginnen denken aan zoekwoorden.

 

 

3. Zoekwoorden onderzoek

 

Het maakt niet uit of je nu een kleine blogpost schrijft of de belangrijkste pagina op je website. Zonder een paar goede zoekwoorden zal je de verdiende aandacht niet krijgen van Google.

Daarom is een goed zoekwoorden onderzoek een essentiële factor binnen SEO.

 

Er zijn heel veel tools die je kan gebruiken om zoekwoorden te vinden die relevant zijn aan je content. De meest gebruikte tool blijft toch die van Google zelf, namelijk de zoekwoordplanner. Die is onlangs in een nieuw jasje gestoken.

 

 

Indien je het iets visueler wilt kan je Answer the public gebruiken. Die ziet er als volgt uit:

 

Als het zoekwoorden onderzoek iets is dat je bevalt, dan ga je zeker van #4 houden.

 

Niveau 2

Proficiat! Je hebt het eerste niveau overleefd! Vanaf hier steken we een tandje bij.

 

4. TF*IDF

 

Dit is hoogstwaarschijnlijk de eerste keer dat je van TF*IDF hoort. Het is een algoritme die gebruikt wordt om te kijken hoeveel keer een zoekwoord in uw content zit. Daarna gaat het algoritme de zwaarte/ belangrijkheid van het woord bepalen.

Ten slotte zal het algoritme het gewicht van het woord in relatie zetten met hoeveel keer dat woord terugkomt op het wereldwijde web.

 

Hoe groter het gewicht van het woord, hoe zeldzamer het is. Ook biedt het woord op die manier meer waarde voor je content en zoekmachines.

 

 

5. De snelheid van de website

 

De laadtijd van je website is een heel belangrijk aspect. Uit een studie blijkt dat 53% van de mobiele bezoekers de website verlaat als het langer dan 3 seconden duurt. Niemand wil wachten voor een pagina die aan het laden is.

 

 

 

Dit vormt een groot probleem want dit gaat meestal ten koste van je crawl budget.

 

 

Je kan de snelheid van je website checken door simpelweg de URL van je website te plakken in Google PageSpeed Insights. Er bestaan ook nog andere tools zoals WebPageTest en GTmetrix.

 

 

6. Werk aan de informatiestructuur van je blog

 

Lezers laten doorvloeien naar je website is het halve werk. Ze moeten ook snel weten waar ze naartoe willen op de website. Je moet de tijd nemen om de organisatie van je website in kaart te brengen. Zo zal het makkelijk zijn voor de lezers om hun weg te vinden. Daarnaast krik je de user experience op. Bedenk daarna een plan die ervoor zorgt dat die lezers nog meer van je werk ontdekken. Dit kan bijvoorbeeld een sectie zijn met “gerelateerde posts.”

 

Volg deze stappen om de informatiestructuur te optimaliseren:

 

  • Baseer de structuur op een grondig zoekwoord onderzoek

  • Denk na over de zoekopdrachten van gebruikers en wat ze verwachten

  • Verbeter de bruikbaarheid van uw website

  • Denk na over het genereren van inkomsten - leidt de gebruikers naar CTA pagina’s

  • Creeër een geweldige gebruikerservaring

  • Ondersteun uw belangrijkste bestemmingspagina’s

  • Zorg voor een goede pagerank flow met interne koppeling- en navigatie-oplossingen

 

​7. Manipuleren van links

 

Een extra tip: doe het niet.

Koop of verkoop geen links die je pagerank bevorderen. Het accepteren of aanbieden van een tekstlink is niet alleen in strijd met de richtlijnen voor webmasters van Google. Daarnaast kan het ook de overmacht van uw website veroorzaken. Dit geldt ook voor deelname aan het systeem voor het uitwisselen van links (vrij populair bij startende bloggers).

 

Als u een partnercontract tekent of om een of andere reden wordt gedacht dat u naar een andere website verwijst voor geld, zorgt u ervoor dat uw link is uitgerust met een rel = “nofollow” - attribuut.

 

 

Niveau 3

Je bent tot niveau 3 geraakt! Bij de vorige niveaus moest je niet over een SEO achtergrond beschikken. Nu wordt het allemaal iets technischer. Het kan zelf zijn dat je bijkomend onderzoek of hulp van een developer nodig zal hebben. May the odds be ever in your favor.

 

8. Installeer Yoast SEO

 

Yoast SEO is een wordpress plugin die je helpt bij je SEO bedoelingen. Het is gratis maar er bestaat ook een premium versie die nog meer coole features brengt.

 

Enkele gratis features:

 

 

  • Controle over de broodkruimel - als je WordPress thema dit accepteert kan je snel en gemakkelijk de broodkruimels wijzigen.

  • Technische aspect - via Yoast kan je snel de robot.txt, htaccess file en/of de sitemap.xml wijzigen zonder er extra software bij te voegen.

  • Automatische canonicalisatie van duplicaten. Probeer dit te gebruiken als u niet bekend bent met het oplossen van problemen met duplicaten.

  • Titel en meta beheer - hier zijn er tal van opties die u kunt instellen om een geweldige aangepaste meta titel te laten zien!

  • Search console integratie

  • Social media - Opengraph data, twitter cards,...

 

Enkele betalende features:

 

  • Technische support - gedurende 1 jaar kan je gebruik maken van Yoast support nadat je de premium versie hebt gekocht.

  • Redirect manager - hier krijg je zelf meldingen met aanbevelingen voor uw redirects.

  • Aanbevelingen voor interne linking - je krijgt suggesties om op een pagina te linken naar je nieuwe post.

  • Social voorvertoning - hier krijg je te zien hoe uw post eruit zal zien wanneer hij gedeeld zou zijn op Facebook of Twitter.

 

 

9. Dupliceer niet!

 

Probeer altijd om duplicate content te vermijden. Duplicate content zijn exact dezelfde paginas die toegankelijk zijn via verschillende URLs.

 

Hier volgen de meeste oorzaken die zorgen voor duplicate content:

 

 

  • tags

  • filters

  • parameters

  • print paginas

  • www als non-www en http als https versies behouden

 

 

Het wordt moeilijk wanneer een zoekmachine moeite heeft om de correcte versie van je webpagina te vinden.

 

 

Hoe ga je nu die duplicate content aanpakken?

 

 

Er zijn 3 manieren:

 

 

  • Redirect de paginas met duplicate content

  • Een rel=”canonical” tag plaatsen, die zorgt dat Google door heeft dat dit de enigste juiste pagina is

  • In sommige gevallen kan je de parameter handling tool gebruiken in de Google Search Console. (Crawl -> URL Parameters)

 

 

Gebruik canonical tags voor de user experience wanneer je een pagina wil houden.

 

 

Wanneer je in de Google Search Console kijkt naar de URL parameters zie je ze allemaal staan. Met deze informatie kan je Google laten weten dat al de URLs met bijvoorbeeld ?ref passief zijn. Dit betekent dat die URLs de content niet veranderen van de webpagina.

 

 

10. Markeer uw gegevens

 

Structured data zijn de markeringen in de code van uw website die zoekmachines helpen begrijpen waarover u schreef. Zoekmachines gebruiken deze data om de meest relevante resultaten voor de gebruiker te vinden en te presenteren.

 

Ik leg het je makkelijk uit met een voorbeeld:

 

Je hebt verschillende vormen van structured data. Dit is een vorm van “answer boxes”. Hiervoor hoef je niets te veranderen in de code zelf. De teksten die je schrijft moeten gewoon goed zijn. Het antwoord moet snel terug te vinden zijn in de tekst.

Indien al deze stappen lukken dan kom snel je terecht op de 1ste pagina. Dit zonder 1 cent uit te geven.

 

11. Say hello to screaming frog ​

 

Screaming frog is een crawling software die je kan installeren op je desktop. Het is een top applicatie die al de webpagina’s bezoekt op ongeveer dezelfde manier zoals de Googlebot dit doet.

 

Het analyseert je website en geeft direct goede aanbevelingen.

 

 

De software is gratis te downloaden en je kan tot 500 pagina’s analyseren in één crawl. Het controleert zo goed als alles: linken, bestanden, afbeeldingen,... Daarna worden de resultaten gepresenteerd in de vorm van een CSV of een Excel bestand.

 

 

Met de data kan je je website gaan optimaliseren.

 

Volgende data zijn beschikbaar in de applicatie:

Externe links - al de links die naar buiten wijzen op je website.

Responscodes - alle URLs met een statuscode. Dit helpt om te achterhalen hoeveel “broken pages”, omleidingen en serverfouten zich op de pagina bevinden.

 

Paginatitels - de titels van alle gevonden webpagina’s. Alsook de H1, H2, H3 tags.

 

Meta description - de meta beschrijvingen van alle gevonden pagina’s.

Afbeeldingen - een lijst met alle afbeeldingen die gevonden worden op de website. Hier kan je ook zien of je (de juiste) alt tags gebruikt.

 

Hier kan je gratis screaming frog downloaden.

 

 

 

Heb je nog vragen over deze tips of wil je leren hoe je deze tips ook effectief kunt inzetten tijdens de optimalisatie van je SEO? Tijdens onze SEO opleiding tonen we je hoe WiSEO deze tips inzet voor SEO audits, zoekwoord onderzoeken en autoriteits audits.

 

 

Klik hier voor meer informatie over de WiSEO Academy opleiding!


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :