In eerste instantie klonk het heel bizar.
Google die zelf reclame verkoopt (en daar het grootste deel van zijn inkomsten uit haalt) zou een ad blocker hebben gelanceerd.
Veel mensen kunnen niet zonder hun ad blocker, wat een zorgwekkende trend voor adverteerders en webbeheerders is. Zij halen alles uit de kast, zoals het implementeren van “adblock walls”, om toch nog hun advertenties te laten verschijnen. Die ‘walls’ zorgen ervoor dat gebruikers alleen maar de content op de website kunnen zien wanneer ze hun ad blocker uitschakelen.
De meeste mensen zijn schuldig aan het gebruiken van een ad blocker. Daar hangt namelijk één groot nadeel aan vast. De ad blockers houden meteen alle reclame tegen. Google’s ad blocker zou dit moeten vermijden. Die zou alleen maar reclame blokkeren die als vervelend wordt beschouwd.
Om de nieuwe ad blocker te verkrijgen hoeft u niets te doen. Hij is vanaf heden standaard inbegrepen in de browser.
Maar waarom is Google nu gestart met een eigen ad blocker? Daar hebben ze grondige redenen voor...
Na onderzoek is gebleken dat internetgebruikers zich vooral ergeren aan ‘opdringerige reclame’. Google wou daar actie tegen ondernemen en wou weten wat er precies bedoeld werd met dat soort reclame.
Daarom zijn ze lid geworden van de ‘coalition for better ads.’ Dit is een organisatie die de gebruikerservaring van online advertenties wil verbeteren. Geen onbekende organisatie zo blijkt, want dit initiatief wordt ook gesteund door Facebook, Microsoft, Unilever en Procter & Gamble.
Samen hebben ze een lijst vrijgegeven van de ads die zullen verdwijnen en dus als vervelend worden beschouwd:
Afbeelding bron: Coalition for Better Ads
Naast deze lijst zullen alle ads die geluid maken, het hele scherm inpalmen of niet weg willen gaan geblokkeerd worden.
Tot slot is het vanaf heden ‘verboden’ om over een advertentie dichtheid van 30% op je website te beschikken.
De ongelukkige advertentie-winnaars zullen niet direct verdoken worden door Google.
Iedere website gaat door een procedure van 3 stappen alvorens die wordt toegevoegd aan de advertentie blokkeerlijst.
Stap 1: Google evalueert je website door enkele pagina’s te testen. Daarna word je beoordeeld of je geslaagd bent, een waarschuwing krijgt of niet geslaagd bent. Wil je weten wat je resultaten zijn? Bekijk ze via deze link.
Stap 2: Indien je de regels overtreedt, krijg je een overzicht met welke overtredingen je dient op te lossen.
Stap 3: Daarna krijg je 30 dagen de tijd om de problemen op te lossen.
Indien je dit wel doet, moet je je site nog eens laten herevalueren met het Abusive Experience Report.
Indien je dit niet doet, word je op de advertentie blokkeerlijst geplaatst. Zo zullen de vervelende advertenties niet meer kunnen worden bekeken door Chrome gebruikers.
Doel
Het hoofddoel van Google is om de gebruikservaring te verhogen voor alle internet gebruikers. Google zegt dat het zeker niet de bedoeling is om de normale advertentiepagina’s te straffen. Ze mikken eerder op de spammers die met hun agressieve ‘sticky ads’ de hele gebruikerservaring naar beneden halen.
Google focust zich momenteel op websites van Noord-Amerika en West-Europa.
Veel zullen we er zelf niet van merken want uit onderzoek blijkt dat maar 0.8% van alle advertenties geblokkeerd zullen worden.
Hoe zal de Google Chrome Ad Blocker eruit zien op Android
Dit is hoe een notificatie van de ad blocker er zal uitzien op Android:
Als je op details klikt dan heb je de optie om de vervelende ads dan toch weer te geven.
Op desktop is het design dan weer gelijkaardig aan de al jaren gekende adblockers.
Kritiek
Google kreeg heel wat kritiek op hun nieuwe aanpak. Ze lieten weten dat ze de voorrol advertenties met geluid op platformen zoals YouTube en Facebook niet zullen blokkeren.
In Noord-Amerika vinden ze dat Google hiermee spelregels oplegt die het zelf heeft bepaald en zo nog meer greep krijgt op de advertentiemarkt.
Momenteel bezit Google 1/3de van de digitale advertentiemarkt. Ook gebruiken bijna 6 op de 10 surfers Google Chrome.
Conclusie
Google’s hart ligt nog steeds op de juiste plaats en ze verdienen dus geen kritiek. We zien alleen maar positieve aspecten aan de veranderingen die momenteel al in werking treden. Ook moeten we ons geen zorgen maken voor de aanpassingen maar we vinden het wel belangrijk om te weten dat het er is.