Friends of Search 2019 in de ogen van een Junior digital marketeer

Blogger
Categorie
Leestijd
7 min.

Friends of search is hét event voor wie meer wil te weten komen van SEO/ SEA en voor wie up to date wil gehouden worden van de laatste trends binnen de sector. Daarnaast brengt FOS een brede visie van wat ons te wachten staat als SEO en SEA'er. Naast de verrijkende kennis die FOS je biedt kan je ook goed netwerken. Soort zoekt soort zeggen ze weleens en dat is op dit evenement ook het geval. 650 geobsedeerde "friends of search" allemaal samen geplakt op een wel heel unieke locatie. Het gebouw is een oude en industriële site waar de kranen en pijpleidingen nog zichtbaar zijn. Eens de presentaties begonnen zijn zie je achter de enorme schermen enkele boten varen. Zo vergeet je alleszins niet dat je in Amsterdam bent! Genoeg small talk. Hieronder vind je een korte samenvatting van de presentaties.

 

 

 

James Whittaker

James beet de spits af met zijn unieke, amerikaanse aanpak van presenteren. Hij lichtte de geschiedenis van search toe en hij gaf een voorbeeld a.d.h.v. een tweet van hoe we anders gaan moeten adverteren. Consumenten willen op een andere manier hun informatie verkrijgen en dat maakte hij duidelijk aan de a.d.h.v. enkele voorbeelden. Zo gaf hij het voorbeeld van een koffiemachine die in de nabije toekomst zijn eigen producten zou kunnen bestellen. Moeten we dan nog adverteren naar de consument toe in de zoekresultaten of op de koffiemachine zelf? Een goede vraag om eens bij stil te staan...

 

The money shot for my #fos keynote tomorrow. Every technology nudging our future forward. Wait'll you hear the punchline people.

(dates are either origin or impact, I'm flexible, get over it)

(yes, it's 4am in Amsterdam and I am working on my slides, epic shit is nocturnal) pic.twitter.com/hAE7rDDPwm

— James Whittaker (@docjamesw) 6 februari 2019

 

 

 

Aleyda Solis: kleine maar toch grote SEO-ster

Aleyda benadrukte het belang van structured data in de zoekresultaten. Het is voor haar minder van belang om het eerste zoekresultaat te zijn in Google maar vooral om het eerste antwoord te zijn in Google. Blijkbaar komen 40,7% van de antwoorden van featured snippets in de zoekresultaten.

 

Hiervoor moeten we vooral nog meer belang gaan hechten aan het informational intent van de gebruiker en rekening houden met "wat, waarom, hoeveel, ... - vragen". Dit is ook belangrijk voor Search. Zoekwoorden die starten met die vragen én langer zijn dan 3 tot 4 woorden zijn hoogstwaarschijnlijk gesproken zoekopdrachten.

 

Het is vooral belangrijk volgens Aleyda om NU al goed te ranken met je content want snippets nemen veelal informatie van content die al goed rankt. Reden te meer om nog meer én betere content te gaan schrijven en de zoekwoorden onderzoeken anders aan te pakken. Indien je in de toekomst zoekwoorden onderzoeken zal moeten uitvoeren, zal je ook extra aandacht moeten besteden aan de conversational queries. Mensen willen meer en meer een conversatie aangaan in de zoekresultaten.

 

We waren hier allemaal al reeds van op de hoogte maar het is zeker niet slecht dat Aleyda het nog eens extra benadrukte en dit staafde met enkele cijfers.

 

"google selects the best structured en concise content of the page that specifically answer the query"

 

De criteria van featured snippets liggen eigenlijk zo goed als vast. Er zijn 4 zaken die ertoe doen om als eerste een antwoord te kunnen bieden in Google aan de gebruikers:

  • Informational satisfaction: de content van het antwoord moet overeenstemmen met de “informatie noden” van de gebruiker.
  • Length: voor voice is het belangrijk om je antwoord niet te lang te maken.
  • Formulation: het gebruik van de juiste grammatica en zinsbouw is heel belangrijk voor voice.
  • Elocution: gesproken antwoorden moeten de juiste intonatie, ritme en klemtoon bevatten. Tekst-naar-spraak wordt belangrijk, gelukkig bestaan hier al geavanceerde systemen voor.

 

Hierbij gaf ze een must-have tool die je bij die zaken kan helpen: SERoundtable

 

Op het laatste gaf ze nog de tip om in te spelen op de Google Assistent door je eigen Third party app te creëren speciaal bedoeld voor de Assistants. Zo bereid je je alvast voor voor de toekomst. (Hierover meer bij de presentatie van Lee Boonstra.)

 

 

 

Arturo Ronchi - Takeaway.com

Arturo Ronchi argumenteerde dat het moeilijkste aan SEO het omgaan met de beschikbare manschappen in IT is. Je moet altijd eerst goed afwegen of de SEO optimalisaties veel tijd nemen voor IT en de prioriteiten stellen, of de onderneming de soms hele drastische SEO beslissingen wel kan betalen en of er wel genoeg manschappen zijn om die verbeteringen uit te voeren. Zelfs als Junior digital marketeer kan ik hiervan meespreken dat dit soms niet evident is.

 

Arturo staafde dit met een - in mijn ogen - een grote SEO case. Namelijk die van Takeaway.com. De SEO opdracht was om een food-wiki te bouwen en dit puur voor de aansluitende traffic en de linkbuilding. De food-wiki bevat content over gerechten.

 

Hierbij wouden ze niet vanaf 0 beginnen maar de autoriteit gebruiken van Takeaway.com.

 

Het raadsel met de food-wiki hebben ze opgelost met een "proxy-oplossing" dus met een proxy als een subdomein op Takeaway.com. Een proxy oplossing ziet er zo uit: http://www.takeawaw.com/be/foodwiki/

 

 

Daarnaast gaf hij aan dat "spreadsheets de key” zijn. Hij gaf aan om meer scripts te gebruiken om meer te kunnen controleren en snel een melding te krijgen (via Slack of E-mail). Vooral voor grotere problemen zoals redirect loops en hoofdredirects die missen.

 

 

Frederick Vallaeys (Fun fact: hij heeft Google Ads 2.0 helpen ontwerpen)

 

We weten allemaal dat Google ons stap voor stap onze handmatige acties wil ontnemen en zelf de controle wil verkrijgen via hun eigen automatisaties. Dus ik ben indirect tegenstander geworden van de A.I. systemen. Maar Frederick opende mijn ogen met de quote: “take advantage of stupid automations”.

 

 

We zijn als digital marketeers allemaal bezig met het optimaliseren en automatiseringen maar we gaan vroeg of laat (volgens mij is het al bezig) naar een intelligent beheer van de A.I. systemen. Om de beste resultaten te verkrijgen zullen we zelfs interne gegevens in deze systemen kunnen steken.

 

Volgens Frederick is het bijvoorbeeld belangrijk om al de verschillende biedstrategieën in Google Ads perfect vanbuiten te kennen. Dit was een goed voorbeeld want het is inderdaad zo dat er alsmaar meer en meer nieuwe systemen uitkomen waarvan je soms geen clue hebt wat ze betekenen en er maar zelf moet achter komen.

 

Als er één “eye-opener” was van FOS 2019 dan was het deze presentatie van Frederick wel. Hij maakte bij mij alvast een grote indruk. Het enigste negatieve aan zijn presentatie is het feit dat ik de Amazon Alexa niet had gewonnen… #droevig

 


 

Lee Boonstra - Google

 

Zowel Lee Boonstra als Aleyda Solis brachten allebei het verhaal over voice. Aleyda vertelde wat het was en wat je er in de toekomst mee moest doen. Lee ging daar toch iets dieper op in en vertelde hoe je er nu daadwerkelijk mee aan de slag moet gaan.

 

Ik hou ervan als mensen de tool en de werking ervan eens voortonen. Maar als een Google persoon dit doet is dit nog stukken beter. Lee opende de tool: Dialogflow waarmee je (eenvoudig) Google actions kan aanmaken. We hebben er zelf nog niet mee getest maar het zag er alleszins niet overdreven complex uit.

 

De responsen die je krijgt van de Google Actions kan je zelfs capteren en verwerken. Zo kan je de positieve en negatieve connotaties koppelen via “Big Query” en NLP. Hierbij gaven ze een voorbeeld aan via een fictieve website.

 

De essentie van de presentatie is dat je geen hoogopgeleide IT’er moet zijn om Google Actions aan te maken.

 





 

Barry Adams - Technical SEO in the Real World

 

Barry Adams vatte z’n technische SEO sessie samen met de gevleugelde woorden “JavaScript is Evil”. Om zijn betoog te staven bracht hij enkele praktische use cases met zich mee.

 

Hreflang meta tags vs. iframes

 

Zo raadde hij meertalige websites aan om Hreflang meta tags steeds boven iframes in de head te plaatsen, omdat de kans reëel is dat Google stopt met crawlen na het lezen van een iframe tag in de head. Hét bewijs dat een simpel stukje JavaScript erg nadelige gevolgen kan hebben voor je SEO.

 

 

 

 

 

Automatische IP redirects vs. Googlebot

 

Ook op vlak van automatische IP redirects had hij het een en ander te zeggen. Adams werd enkele jaren terug met volgend probleem geconfronteerd:

 

Een deel van een website uitbreiding hield in dat deze in meerdere landen beschikbaar was in verschillende talen. Dit werd allemaal gestuurd door middel van automatische IP redirects. De Amerikaanse variant begon al snel goed te ranken, maar de core versie en andere varianten crashten of rankten niet.

 

De oorzaak hiervan is dat Googlebot bijna steeds vanuit Amerika websites crawlt. Wanneer Google dus de Franstalige versie wou crawlen, werd die automatisch geredirect naar de Amerikaanse versie omwille van z’n locatie.

 

De oplossing was simpel: voortaan een uitsluiting voor Googlebot zodat Google vrij elke taalvariant kan crawlen.


Wie gebeten is door deze 2 cases, raad ik aan om z’n volledig betoog door te nemen! En vergeet niet... JavaScript is Evil.

 

 

 

Alouette Edens - Schiphol: DMP & Retargeting

 

Dankzij de implementatie van een Data Management Platform kan de luchthaven van Schiphol nu op een heel efficiënte manier gebruik maken van remarketing campagnes.

 

Schiphol heeft 2 commerciële producten (parking tickets en kortingsvouchers) die ze online aan hun passagiers verkopen door middel van remarketing. De integratie met hun DMP zorgt ervoor dat de vertrekdata van elke passagier opgevraagd kan worden.

 

Aan de hand van die vertrekdata wordt de startdatum van de campagne berekend. 30 dagen voor vertrek verschijnt bijvoorbeeld een eerste advertentie. In die periode wordt de passagier op verschillende kanalen en met verschillende advertentie varianten online herinnert aan de 2 producten van Schiphol. Belangrijk voordeel: De Cost per Acquisition van deze campagne lag beduidend lager dankzij de koppeling met hun DMP.


 

Conclusie:

 

Er zijn grote veranderingen in onze rollen als digital marketeers op komst en de manier waarop we search inzetten. We moeten ons nu al voorbereiden op voice om de koploper te zijn. Een nieuwe SEO aanpak met aandacht tot voice is nodig. Verder kan je zelf al enkele Google Actions uittesten. De schuld doorschuiven aan IT als er iets misloopt is dus verleden tijd ;) En remember: Javascript is een no go.

 

×

De online zichtbaarheid van je website verhogen?

Volg de in-house SEO opleiding van WiSEO en versterk samen met je marketingteam de online vindbaarheid in de zoekmachines.

Contacteer ons

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.