Langere meta description: aanpassen of behouden?

Blogger
Categorie
Leestijd
7 min

Inleiding

Je zult het misschien al opgemerkt hebben: Google toont langere snippets in de organische zoekresultaten. Begin december bevestigde Google officieel dat ze de meta descriptions uitgebreid hebben van max. 160 karakters naar 320 karakters lang.

 

langere metadescri^ption

 

De bedoeling van de meta description verandert volgens Google niet. Het doel blijft om de bezoekers te informeren en te triggeren met een korte relevante samenvatting van wat er op de pagina te lezen valt.

 

Volgens data van Moz was er in november een piek in de gemiddelde lengte van SERP snippets. Volgens data zijn nu al een groot deel van alle snippets langer dan 300 karakters en in 2018 wordt de 300 karakters lange meta description zelfs bijna standaard.

 

Deze langere meta description wordt ofwel dynamisch gegenereerd of Google gebruikt hetgeen je invult in de meta description tag of  plaatst content van de pagina zelf in de omschrijving.  

 

Voorbeelden:

 

Deze snippet werd opgebouwd met de tekst die we in gevuld hebben in meta description tag.

 

De meta description van onze sitemap-pagina daarentegen wordt volledig genegeerd door Google. Hij neemt het eerste stuk tekst vanop de website.

 

 

 

Wat zijn de voor-en nadelen van deze langere descriptions?

 

Voordeel: Je kunt er meer triggers of info weergeven in de SERPs

 

Nadeel: Lagere click-trough rate

Doordat de gebruikers al bijna voldoende informatie te zien krijgen in de zoekresultaten, is het voor hen niet meer nodig om door te klikken. Dit zorgt er natuurlijk voor dat het aantal clicks per zoekopdracht sterk verminderd. Dit is een trend die we eerder al besproken hebben in dit artikel over machine learning en SEO.

 

Nadeel: Minder controle over de meta description.

 

Google plaatst stukken tekst in de meta description die wij eigenlijk liever niet direct in de zoekresultaten tonen. Ondanks we onderstaande omschrijving hadden ingevuld, kiest google zelf de inhoud van de omschrijving.

 

 

Huidige meta descriptions aanpassen of behouden?

Ons advies?

Alle meta descriptions van je belangrijkste pagina’s aanpassen naar de langere versie van ongeveer 300 karakters. Kleinere websites kunnen alle meta descriptions aanpassen maar sommigen hebben honderden URL’s en dan is het natuurlijk onmogelijk om ze allemaal aan te passen. Bepaal dan wat de belangrijkste pagina’s zijn (Home, shoppagina, ...) en verleng daar meta description.

 

Wat moet ik daar dan nog in plaatsen?

Gebruik die extra ruimte om de zoeker nog wat meer informatie te bieden. Blijf de belangrijkste keywords op de eerste posities plaatsen want op mobiel is die meta description namelijk veel korter.

 

Plaats op het einde ook een duidelijke CTA “lees de 101 SEO tips” zodat zoekers meer geneigd zijn om jouw snippet te klikken:

 

Yoast heeft reeds het maximaal aantal karakters verhoogt naar 320 karakters.

 

Gebruik je geen Yoast? Contacteer dan zeker je webbouwer met de vraag om het maximaal aantal karakters die je kunt invullen te verhogen naar 320 karakters.

 

Het einde van meta description?

 

De meta description was al veel van zijn SEO pluimen aan het verliezen. Het einde van de meta description? https://t.co/317yPjevO4

— Frederik Vermeire - SEO'er (@websmash) December 1, 2017

 

 

Doordat Google sommige meta descriptions zelf begint in te vullen, zou je kunnen denken dat het niet meer nodig is om deze zelf aan te vullen. Wij denken van niet, je kunt Google nog steeds een duwtje in de juiste richting geven door de meta description in te vullen. Als je sowieso geen invult zal Google zeker ergens tekst van op je pagina kiezen en dat kunnen soms rare stukjes tekst zijn.

 

Conclusie:

Ga nu niet halsoverkop alle meta descriptions van je pagina's gaan aanpassen. Maak een lijst van je belangrijkste pagina’s en pas van deze de meta descriptions aan. Denkt goed over wat je erin plaatst.

 

Meta gegevens hebben namelijk geen invloed op je SEO maar wel op je CTR in Google. Plaats daarom een duidelijke CTA in je meta description die zoekers triggert om door te klikken naar jouw website.

 

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.