De marketingtechnoloog : de verbinding tussen IT en marketing

Categorie
Leestijd
4 min

Het is niks nieuws onder de zon. Het samenwerken van IT en marketing is met de steeds nieuwe digitale evoluties geen evidente zaak meer (denk daarbij zeker aan SEO). Veel bedrijven hebben te maken met weinig communicerende, weinig samenwerkende IT en marketing departementen.

De belangrijkste zoekopdrachten rond IT en marketing vind je dan ook over samenwerken.

 

Google Instant Search screenshot : 

 

SEO marketing

 

 

De silo's IT en marketing

Als we in bedrijven de departementen IT en marketing bekijken, dan zien we vooral twee aparte eenheden. IT heeft zijn doelstellingen en marketing heeft zijn doelstellingen, punt. Ik heb het geluk om in vrij grote (traditioneel gestructureerde) bedrijven aan de slag te zijn waarbij IT uit een aantal mensen bestaat en marketing ook een aanzienlijk team mensen is.

 

De evolutie van print naar digitaal

Binnen vele marketing teams is een shift bezig van een verlaagd print budget naar een verhoogd digital marketing budget. Dit lijkt op zich gemakkelijk. Een bedrijf pakt een digital marketing agentschap bij de hand en gaat aan de slag. Helaas is de praktijk minder rooskleuring. Binnen een marketing team is onvoldoende kennis aanwezig om de meerwaarde, voordelen, valstrikken, ... van digital marketing zoals SEO, PPC, Facebook ads, Remarketing, Native content, .... volledig 100% te begrijpen. Het verhogen van de digitale marketing kennis met een zuiver digital marketing profiel lijkt dus zeker een goed idee (heb je zo een profiel nog niet, begin dan koortsachtig te zoeken, maar lees zeker verder dan heb je ook meteen je verbindingsstuk tussen marketing en IT).

 

Dagelijke kost

Wanneer we het concreet maken, dan zien de situaties bij vele bedrijven er zo uit.

Marketing : "We willen volgende week een landingspagina met een dynamische contactaanvraag formulier op de website"
IT : "Helaas, de backlog met support tickets is helaas te lang, dit zal minstens 3 weken duren"

Marketing : "Grmbl, waarom kan dit niet voorgenomen worden?"
IT : "Helaas is dit niet mogelijk want we moeten functioneel en analytisch bepalen hoe we dit het beste doen en daarna een estimate doen"

Marketing : "(frustratie jegens IT wordt aan de lange lijst toegevoegd).

 

Conclusie : de marketingtechnoloog als oplossing

De marketingtechnoloog is een profiel die beide departementen met elkaar verbindt. Hij/zij is in staat om alle behoeften van een marketing team te vertalen meteen in technische input voor het IT team.
Deze marketing analyst kent de techniche limieten van de website, CRM, SEO, databanken, data, webshop, ... Hij is geen developer noch marketeer, maar een verbindingspost tussen bieden.

Hoe lost een marketingtechnoloog bovenstaande situatie op?

  1. De marketingtechnoloog zit samen met marketing en luistert naar de behoeften
  2. De marketingtechnoloog vraagt heel veel zaken die het marketing team niet aan gedacht heeft (vb. moet er een e-mail vertrekken als het formulier wordt ingevuld? Hoe moet de mobiele versie van het formulier eruit zien? ...)
  3. De marketingtechnoloog maakt een technische tekening (mockup, wireframe, gedetailleerde schets, ..)
  4. Hij/zij checkt de tekening af met het marketing team en valideert met ieder lid van het marketing team 
  5. Hij/zij schrijft de functionele vereisten uit (als er op die knop wordt geklikt, dan gebeurt het volgende)
  6. Deze informatie wordt aangeleverd aan IT
  7. De gevraagde feature request komt live!

 

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.