RECAP: De eerste SEO Benelux Meetup

Blogger
Categorie
Leestijd
8 minuten

SEO Benelux is een Facebookgroep opgericht door Mathias Noyez (onze SEO-specialist!) waar SEO'ers kunnen discussiëren en vragen stellen. Deze groep is opgericht met de reden dat er geen goede Nederlandstalige Facebookgroepen zijn over SEO en Engelstalige niet genoeg waarde bieden. 

 

In samenwerking met ContentKing, Werkspot en WiSEO organiseerde SEO Benelux een allereerste SEO Benelux Meetup! Hierdoor konden alle personen die al maanden conversaties en discussies hadden online elkaar ook eens in het echt ontmoeten. In deze meetup kwamen een zestal sprekers aan bod om over E-commerce SEO te praten. Alle hoogtepunten (per onderwerp) worden hieronder overzichtelijk samengevat. 

 

 

Intro van de Meetup - Mathias Noyez (WiSEO) / Steven Van Vessum (ContentKing) / Martijn Mik (Werkspot)

 

19 uur @Amsterdam, de eerste SEO Benelux Meetup gaat van start. Mathias geeft een korte intro over het programma en alle sprekers die aan bod komen tijdens de Meetup. Het programma ziet er als volgt uit: 

 

 

 

 

 

 

De 2e spreker, Steven Van Vessum van ContentKing, geeft een korte uitleg over het programma ContentKing en wat je er precies mee kan doen. Het is een real-time SEO auditing programma die jouw website 24/7 kan monitoren. Dit betekent dat je elke wijziging onmiddelijk kan zien op jouw website (of een website van een klant). Ook wij (WiSEO) gebruiken dit programma om de verandering van sommige klanten te monitoren. 

 

De laatste spreker en sponsor tijdens de intro is Martijn van Werkspot. Simpel uitgelegd is het een platform die de consument aan een vakman koppelt en vice versa. 

 

 

 

 

 

 

 

Best practices en de toekomst van E-commerce SEO in de Benelux - Jan-Willem Bobink

 

Jan-Willem is een Freelance SEO Consultant. In zijn presentatie geeft hij de 30 best practices mee voor E-commerce websites door uit te leggen wat er wel en juist niet moet worden toegepast. Een korte samenvatting: 

 

  • Zorg eerst dat de basis in orde is, volgens Jan Willem gaat dit in 90% van de organisaties hier al fout.
  • Elk zoekwoord heeft op elk tijdstip, elke locatie, elk device en voor elke persoon andere rankingsignalen. Er is niet één waarde. 
  • Wees kritisch over de aanbevelingen die Google zegt. In de praktijk blijkt dit vaak anders te zijn dus test alles ook zelf. 
  • Werk samen, SEO is geen aparte afdeling binnen een bedrijf. Visualiseer en integreer SEO binnen de volledige organisatie. 
  • Investeer als consultant in technische kennis zoals Javascript. 

 

De volledige presentatie van Jan-Willem kan je hier terugvinden: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SEO fails in E-commerce - Steven Van Vessum

 

Na een eet-en drankpauze is Steven opnieuw aan de beurt om deze keer meer te vertellen over dingen die mis kunnen gaan bij een webshop. Hij laat enkele oorspronkelijke fails zien, geeft daarvan de gevolgen en ten slotte advies hoe je met deze fouten omgaat of ze kunt voorkomen. 

 

Tijdens de presentatie worden 5 fails uitgelegd in E-commerce waarbij onder andere pagination verkeerd gebruikt werd, een hele site ontoegankelijk was na een migratie en hoe een GEO redirect (redirect naar een bepaalde taal aan de hand van je locatie) verkeerd is afgelopen. 

 

Enkele tips die samenvatten hoe je SEO fails kan minimaliseren: 

 

  • Volg best practices.
  • Volg processen strict.
  • Zorgt dat je makkelijk wijzigen kan terugdraaien indien iets fout verloopt.
  • Roep hulp in van experts, als je zelf een expert bent, kan je gerust de hulp inroepen van een mede-expert.
  • Zorg voor de juiste tools om alles goed in de gaten te houden.

 

De volledige presentatie over fails in E-commerce: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E-commerce SEO panel - Martijn Mik / Felix Peters / Karen Foesenek / Marnix Lont

 

In de SEO Benelux Facebookgroep worden dagelijks vragen gesteld die worden beantwoord door andere personen binnen de groep en discussies kunnen starten. Bij dit panel werden 4 vragen besproken en beantwoord door 4 E-Commerce SEO-specialisten, Martijn Mik (IWerkspot l Instapro), Felix Peters (bol.com), Karen Foesenek (WebdesignTilburg) en Marnix Lont (Hypershop).

 

Is het nog mogelijk om te scoren tegenover grote online concurrenten zoals bol.com, Zalando en Amazon? Ja, in de E-commerce markt is er nog veel ruimte voor niche webshops (heel specifieke webshops). Als je op een bepaald specifiek gebied dé specialist bent kan je zeker concurreren tegenover grote webshops omdat zij niet op alle vlakken specialist kunnen zijn. 

 

Als je webshop technisch oké is, hoe ga je dan verder optimaliseren? Je webshop blijft technisch nooit helemaal oké. Google zal altijd de algoritmes veranderen en jij zal je webshop ook blijven veranderen waardoor er technisch na verloop van tijd altijd aanpassingen moeten gebeuren. SEO is dan ook geen eenmalig maar een continue proces. Je gaat verder optimaliseren door de content uit te breiden/up-to-date te houden en de autoriteit te verbeteren. 

 

Hoe belangrijk is content op een categoriepagina van een webshop? Een gemiddelde van 300 woorden wordt over het algemeen beter opgepikt door Google. Zorg er wel altijd voor dat de tekst die toegevoegd wordt altijd waarde heeft voor de gebruiker en houd dus niet enkel rekening met de zoekmachine. Bol.com gebruikt maximum 150 woorden voor een categoriepagina en dit blijkt ook goed te werken voor hun. 

 

Hoe gaan jullie aan de slag met een enorm groot zoekwoord onderzoek (duizenden producten)? Het is noodzakelijk om niet op productniveau te gaan kijken maar eerder op categorieniveau. De basis van zo'n zoekwoord onderzoek ligt dan ook bij de hoofdcategorieën en eventueel enkele subcategorieën per hoofdcategorie. Belangrijk is ook dat er ook focus wordt gelegd op long-tail zoekwoorden

 

 

 

 

 

 

 

#seobenelux

Tijdens de Meetup werd ook een warme oproep gedaan om via twitter te posten met de hashtag 'seobenelux' en dit werd dan ook gedaan door enkele enthousiaste deelnemers: 

 

 

 

 

 

 

 

De toekomst van SEO Benelux

 

Natuurlijk zullen we het niet bij één meetup houden. In het voorjaar van 2019 plannen we er ook een in België te organiseren en in het najaar opnieuw in Nederland (Amsterdam).

 

Naast de meetups zijn er ook plannen om een groter event te organiseren en meer webinars te doen. Ideeën, ideeën en nog eens ideeën maar weinig tijd.

 

 

Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :