Ik vroeg 5 copywriting experts om hun visie over de toekomst van copywriting en SEO. Ik stelde hen volgende vragen :
- Hoe ben je gestart met copywriting
- Hoe belangrijk is goede SEO content voor een website?
- Hoe ziet de toekomst er uit van webcopywriting?
Barbara Bataillie - Oh my word!
1. Hoe ben je gestart met copywriting?
In eerste instantie ben ik gestart met copywriting vanuit mijn voorliefde voor tekst en taal. Als kind schreef ik dagboeken vol. Ik startte een paar keer een persoonlijke blog op, maar haalde die meestal na een paar maand weer offline want ik voelde er uiteindelijk niet zoveel voor om mijn persoonlijk leven op het net te gooien. Na mijn studies bedrijfsvertaler-tolk ben ik in human resources gerold, een vak waar heldere communicatie en de juiste verwoording een cruciale rol speelt. Van aan de zijlijn zag ik hoe content marketing aan belang toenam en kreeg ik goesting om daar wat mee te doen. Zo geschiedde en startte ik Oh my word! op.
2. Hoe belangrijk is goede SEO content voor een website?
We zien al een tijdje een belangrijke verschuiving van het toepassen van technische SEO naar het brengen van een helder antwoord op de vragen die de surfer stelt. Beiden gaan hand in hand maar relevante inhoud en up-to-date informatie op je website geven, neemt aan belang toe. Enerzijds maak je jouw bezoekers daar gelukkig mee want zij krijgen snel het duidelijke antwoord waar ze naar toe op zoek zijn. Anderzijds wordt het ook geapprecieerd en beloond door Google. Bovendien worden interessante artikels duchtig gedeeld op social media. Dat heeft ook weer een positieve invloed op je Google ranking en is bovendien goed voor je imago. Hoe dan ook, met sterke inhoud win je aan naamsbekendheid én credibiliteit.
3. Hoe ziet de toekomst er uit van webcopywriting?
Het leven speelt zich meer en meer op het web af: we kunnen nu al quasi alles online kopen, de war for talent wordt via online campagnes uitgevochten, mensen verwachten steeds sneller een oplossing voor hun probleem en zoeken alles eerst op hun smartphone op... Duidelijke copy en aantrekkelijke visual marketing zullen elkaar versterken en ervoor zorgen dat de surfer zijn weg ook online blijft vinden. Het wordt zaak om je bezoeker juist in te schatten, een duidelijk antwoord te bieden op zijn vraag, te zorgen dat hij automatisch bijkomende informatie kan vinden en uiteindelijk tot actie aangezet wordt. Samengevat zie ik de toekomst voor webcopywriters dus best wel rooskleurig in.
Wendy Devisch - Zij blogt
1. Hoe ben je gestart met copywriting?
Ik stuurde een out of the box-mail met tekstportfolio naar het grootste copywritingbedrijf van Vlaanderen. Ik mocht meteen starten op freelancebasis en enkele maanden later besloot ik fulltime te schrijven voor bedrijven. Dat is intussen 6,5 jaar geleden. Vandaag focus ik vooral op onlinecopy: websites en bedrijfsblogs (www.zijblogt.be).
2. Hoe belangrijk is goede SEO content voor een website?
SEO is cruciaal voor de vindbaarheid van je website en voor een goede ranking in Google. Maar let op: keyword stuffing is geen goed idee. De boodschap primeert!.
3. Hoe ziet de toekomst er uit van webcopywriting?
Google wordt slimmer en goede contentmarketing en storytelling zijn the only way to go. Je content moet waardevol, inspirerend en informatief zijn. Hoe relevanter voor je doelgroep, hoe beter voor de lezer én Google. De mix van kwalitatief hoogstaande inhoud en slimme SEO is waar het om draait.
Sven Vantomme - Bureau Sportverteller
1. Hoe ben je gestart met copywriting?
Mijn eerste tekstjes dateren van de zomer van 1996. Ik was veertien en tijdens de Olympische Spelen van Atlanta hield ik een soort dagboek bij. Later, tijdens mijn masteropleiding, probeerde ik bij het schrijven van mijn thesis zo creatief mogelijk te zijn in onderzoeksteksten. In 2007 publiceerde ik voor het eerst online. Toen begon ik heel voorzichtig met een blog bij te houden. Ik schreef er vooral over sport in z’n meest brede vorm. Ik stuurde mijn teksten ook naar kranten en magazines. Op die manier werden ze ook regelmatig buiten de blog gepubliceerd.
De volgende jaren leerde ik nieuwe mensen kennen die me vroegen om af en toe iets voor hen te schrijven, telkens binnen de sportwereld. Aanvankelijk deed ik dit in bijberoep, maar sinds januari 2016 werk ik als voltijds zelfstandig tekstschrijver en copywriter, nog altijd voornamelijk gericht op de sportsector. Ik richt me op sportprofessionals (sporter, trainer, begeleider, kinesitherapeut, osteopaat, sportpsycholoog, sportarts,…), sportproducenten, sportevenementen en sportclubs. Ze kunnen me contacteren voor allerlei opdrachten: van blogs, brochures, persberichten, nieuwsbrieven en andere tot ghostwriting.
In november 2016 publiceerde ik bij Uitgeverij Lannoo, en in samenwerking met Club Brugge, mijn eerste boek: ‘de Club’, naar aanleiding van de 125ste verjaardag van Club Brugge.
2. Hoe belangrijk is goede SEO content voor een website?
Alles begint bij een goede briefing. Daarom vraag ik bij nieuwe klanten en prospecten telkens waarom ze doen wat ze doen, wat hen drijft in hun beroep en wat hun passie is. Zo leer ik hen niet alleen beter kennen, maar kom ik ook te weten op welk doelpubliek ze mikken en welke boodschap ze willen uitdragen.
Door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden probeer ik die boodschap op een SEO-vriendelijke manier te vertalen. SEO is voor mij dan ook meer dan ‘hoog scoren’ in zoekresultaten, het is een manier om de eigenheid van de persoon of organisatie achter de website weer te geven.
3. Hoe ziet de toekomst eruit van webcopywriting? Toen ik in 2007 mijn blog startte, waren de meeste websites statische pagina’s met lappen tekst en een foto. Vandaag zijn er video’s, podcasts (grote fan!) en zijn de sociale media alomtegenwoordig. Websites zijn totaalervaringen geworden. Het is aan de copywriter om daarop in te spelen.
De webcopywriter is niet langer de acteur die enkel teksten produceert, hij is mee de regisseur van de website geworden. Althans, zo probeer ik de rol in te vullen. Aan sport in z’n meest brede vorm heb ik dan een zeer dankbare sector. Die is zo divers, of het nu gaat om de zogenaamde heldenverhalen of om louter informatieve teksten.
Lies Poignie - Letters woorden zinnen
1. Hoe ben je gestart met copywriting?
Ik schrijf al m’n hele leven… Van zodra ik kon, verzon ik verhaaltjes. Ik verslond boeken en ging ook aan de slag in het boekenvak: als uitgever en als communicatiemanager vertoefde ik constant tussen de teksten. Ik werk nog steeds in een uitgeverij, maar bouw nu ook daarnaast aan mijn eigen bedrijfje als copywriter. Mijn liefde voor het schrijven is gewoon te groot om er niks mee te doen. Enkele bijkomende opleidingen (Mark Van Bogaert, Kluwer, Centrum voor Avondonderwijs…) gaven me het finale duwtje in de rug.
2. Hoe belangrijk is goede SEO content voor een website?
We bevinden ons meer en meer online. Consumenten gaan vooral op het internet op zoek naar wat ze willen kopen, ze winnen informatie in, zoeken inspiratie op, communiceren met elkaar… Merken moeten zichzelf in die wirwar aan conversaties begeven, dat is onvermijdelijk. Het belang van goede SEO-teksten op websites is nauwelijks te onderschatten.
3. Hoe ziet de toekomst er uit van webcopywriting?
Ik geloof heel sterk in kwaliteit. Niet de kwantiteit zal in de toekomst het verschil maken, maar wel het niveau en de relevantie van de teksten. Dat is ook wat ik graag doe: de juiste inhoud brengen, op de juiste plaats en op de juiste toon. Ik ben ervan overtuigd dat dit de toekomst is. Niet meer, maar betere inhoud.
Lieve Scheirlinckx - Studio Apparaat
1. Hoe ben je gestart met copywriting?
Ik schreef verhalen en opstellen van zodra ik kon schrijven. Grappige verhalen als ik ze nu terug lees. Heel serieuze zaken over honden en Friesland en vriendjes wanneer ik ze toen schreef. Het was pas toen ik begreep dat men de resultaten van webteksten kan meten dat ik terug aan serieuze teksten begon te schrijven. SEO is een uitdaging, het is jezelf voor een doel stellen en met kennis en geduld bouwen aan een eindresultaat, maar dan eentje waar je reactie op krijgt van lezers. Elke download of contactverzoek van een lead is een bewijs dat je de juiste keuzes hebt gemaakt in je contentstrategie.
2. Hoe belangrijk is goede SEO content voor een website?
SEO teksten schrijven, dat kan iedereen. Je zoekt een paar keywords op die verband houden met je onderwerp, gebruikt ze een paar keer in je tekst en gooit ‘m online. Hoe meer teksten je schrijft, hoe beter. Juist? Niet echt. Een tekst voor een website schrijven is meer dan keywords. SEO betekent steeds meer teksten schrijven voor je bezoeker. Want wat je bezoeker graag leest, daar stuurt Google ze ook graag naartoe. Goede content voor een website begint dus altijd, maar dan ook altijd, bij de bezoeker. En dat is nu juist het geheim van een goede web copywriter: je perfect kunnen voorstellen wat je bezoeker verwacht en in de toekomst verandert dat niet.
3. Hoe ziet de toekomst er uit van webcopywriting?
Steeds meer bedrijven ontdekken eindelijk hun voordelen bij SEO teksten. In 2017 staan AR en VR, AI en spraakgestuurd zoeken voor de deur. Al deze technieken zijn gebaseerd op de beleving van de bezoeker. Als dat tot voor kort al het geval was, dan is het nu al wat nog telt. Focus dus op long tail keywords of zoekopdrachten die uit meer bestaan dan 1 keyword, want zoekopdrachten worden steeds specifieker in Google. Ook storytelling en de beleving als deel van een brand is een vaardigheid waar je best in investeert. Maar het draait vooral steeds vaker en meer om je bezoeker en zijn of haar user experience. Google helpt met z’n tools om data te optimaliseren voor bezoekers. Denk maar aan Google Optimize, Google Pages en alle nieuwe context die Google weergeeft in z’n zoekresultaten:
Heb jij ook een visie over SEO copywriting? Contacteer mij op frederik@wiseo.be