Hoe SEO-vriendelijk is jouw homepage en taalkeuzes?

Blogger
Categorie
Leestijd
6 min

Wat is een taalkeuzescherm?

Je hoeft geen internationale speler te zijn om een website in meerdere talen te hebben. In bepaalde landen wordt zelfs meer dan één taal gebruikt, zoals ons kleine belgenlandje. In dat geval krijg je meestal een taalkeuzescherm te zien waarop je Nederlands of Français moet kiezen.

 

Audi.be heeft een dergelijk taalkeuzescherm of splash scherm:

 

audi-homepage-seo

 

 

Dit soort pagina's zijn geen goed idee voor je SEO

 

Hieronder leg ik uit waarom:

 

Google houdt van relevante content. Er staat gewoonweg niets van relevante content op dit soort splash pagina's. Twee woorden en een afbeelding, that's it. Op een homepage verwacht Google interessante content en toch minimum 300 woorden.

 

Een deel van je bezoekers verlaten hier de website nog voor ze de rest bekeken hebben.

 

De twee voornaamste oorzaken hiervoor zijn:

  • Ze zijn het niet gewoon een keuze te moeten maken. Je bezoekers verwachten dat jij dit voor hen doet en dat kan perfect.
  • De taalkeuze is niet direct terug te vinden? Je pagina mag dan wel mooi zijn maar de keuze moet wel duidelijk zichtbaar zijn.

 

Vijf voorbeelden van hoe het niet moet voor SEO!

 

1. Decathlon

 

decathlon-homepage-seo

 

2. BMW

 

bmw-homepage-seo

 

3. Pepsico

 

pepsico-homepage-seo

 

4. Alfa Romeo

 

alfa-romeo-homepage-seo

 

Hoe pak je dan het keuzescherm best aan?

 

Optie 1: Achterhaal de taal van je bezoeker

 

Maak gebruik van geo-locatie of achterhaal de taal van de gebruikers. Door naar de voorkeurstaal van de browser of de taal van het besturingssysteem te kijken kun je zelf achterhalen wat de voorkeur is van de bezoeker. Heb je deze kunnen achterhalen? Redirect dan via een 302 redirect naar de juiste url www.site.<land bezoekers>/<taal bezoeker>

VoorbeeldLidl.be verwijst de bezoeker automatisch door naar de juiste taal aan de hand van je browsertaal.

 

Optie 2: Taalkeuze als overlay

 

Wil je toch de bezoeker zelf laten kiezen dan is het is veel beter te werken met een overlay zoals op de Eldi website. De achterliggende website kan jou BE of NL website zijn in dit geval (belangrijk : op die manier heb je je 300 woorden en is je homepage SEO-vriendelijk). Op die manier vertel je google dat de website goede content bevat en toch een taalkeuze pagina is.

 

Hieronder vijf websites die hun taalkeuze goed aanpakken! 

 

 

 

Vijf voorbeelden hoe het wel moet voor SEO :

 

1. Delhaize

 

delhaize-homepage-seo

 

2. Vandenborre

 

vandenborre-homepage-seo

 

3. VDAB

 

vdab-homepage-seo

 

4. Eldi

 

eldi-homepage-seo

 

5. Callebaut

 

callebaut-homepage-seo

 

Conclusie

De homepagina is één van de belangrijkste pagina's voor je SEO strategie, ga hier niet de mist in en volg een SEO opleiding of huur een SEO specialist in.

Al 184 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.