In deze blogpost maken we een SEO analyse voor de Belgische mutualiteiten. Benieuwd welke mutualiteit de beste SEO zichtbaarheid heeft? Laat ons er direct invliegen met dit diepte onderzoek.
Inhoud:
Belang van SEO voor mutualiteiten
De 9 onderzochte mutualiteiten
Belang van SEO voor mutualiteiten
SEO is een investering die - indien goed uitgevoerd - een blijvend effect kan hebben op je website verkeer. Als ziekenfonds is het belangrijk om mensen via Google binnen te loodsen op jouw website, en niet op die van de concurrent. Als je meer leads en klanten wil halen uit je website, dan begin je uiteindelijk best met het aantrekken van meer bezoekers.
Het is duidelijk dat de eerste positie bij een zoekopdracht als ‘mutualiteit’ het grootste aandeel van de kliks zal krijgen. Met gemiddeld een vijfde positie in Google moet je je niet aan al te veel bezoekers verwachten. Sterker nog, Advanced Web Ranking stelt vast dat je op 100 zoekopdrachten amper 4 kliks krijgt als op de vijfde positie bengelt. Dit staat in fel contrast met de eerste en tweede positie, die respectievelijk 31 en 15 kliks waard zijn (op 100 zoekopdrachten).
Bovendien word je onderaan de zoekresultatenpagina niet meteen als een autoritaire of betrouwbare mutualiteit beschouwd. Toch is dat erg belangrijk, want als mens sluit je je toch liever aan bij een mutualiteit die vertrouwen en autoriteit uitstraalt?
Vandaag wordt zowel op SEA en SEO ingezet door veel bedrijven, waaronder de ziekenfondsen (Google maar eens op ‘ziekenfonds’). Vaak wordt voor SEA gekozen omdat het snel resultaten oplevert, maar het heeft zijn nadelen. Enerzijds is SEA vrij duur, je blijft er maar voor betalen (voor elke extra klik moet je betalen). Anderzijds kan je gewoon geen succesvolle SEA campagne opzetten als je SEO basis niet op orde is. Een pagina die Google (en haar gebruikers) niet relevant vindt zal bestraft worden met een lagere kwaliteitsscore. Het is net die score die voor een groot stuk bepaalt hoeveel je zal betalen voor een klik. Hoe beter die score, des te goedkoper SEA wordt. Succesvolle SEA kan dus niet zonder SEO.
Daarnaast blijft het zo dat voor veel sectoren organisch verkeer veruit het grootste kanaal is, en zeker bij mutualiteiten (Similarweb.com: het overgrote deel is organic search). Voor de CM wordt dit bijvoorbeeld op 67% van al haar verkeer geschat. Ook voor de andere ziekenfondsen is organic search veruit de grootste verkeersbron (t.o.v. SEA, referrals, social media, etc.).
Er zijn in België toch redelijk wat mutualiteiten actief. In een online wereld zorgt dat voor flink wat concurrentie op Google. Als je er als mutualiteit in slaagt om in Google enkele sterke (relevante) posities te winnen dan mag je gerust verwachten dat er meer leads zullen binnenkomen. En uiteindelijk is dat toch waar je de website voor hebt gemaakt, niet?
Analyse van 9 Belgische mutualiteiten
Voor dit korte onderzoek namen we 9 bekende mutualiteiten onder de loep. We hebben deze spelers gerangschikt volgens grootte. Hiervoor gebruikten we het ledenaantal (cijfers: Riziv & cm.be). We lijsten ze hier nog eens op:
-
CM: 4,1 miljoen leden
-
Partena: 1,5 miljoen leden
-
De voorzorg: 795 duizend leden
-
Bond Moyson: 475 duizend leden
-
LM: 470 duizend leden
-
OZ: 450 duizend leden
-
Vlaams Neutraal Ziekenfonds (VNZ): 120 duizend leden
-
Neutraal Ziekenfonds Vlaanderen (NZVL): 116 duizend leden
-
Symbio: 49 duizend leden
Partena en CM zijn zeer grote organisaties. Je zou vermoeden dat zij ook het grootste marketingbudget hebben, maar dat is natuurlijk een assumptie. De vraag is wie van de negen het best scoort voor SEO.
Zoekwoorden onderzoek
We hielden dit zoekwoordenonderzoek vrij beperkt en focusten vooral op enkele zeer competitieve zoekwoorden waar veel maandelijks volume op zit. Het maandelijks volume slaat op het aantal keren dat het betreffende zoekwoord in Google wordt ingetikt (per maand). Hoe hoger dit volume, des te interessanter het zoekwoord (indien het ook relevant is natuurlijk).
De zoekwoorden die wij bekeken zijn:
-
ziekteverzekering
-
invaliditeitsuitkering
-
mutualiteit
-
hospitalisatieverzekering
-
ziekenkas
-
ziekenfonds
-
zorgverzekering
-
thuishulp
Gezamenlijk hebben deze acht zoekwoorden al een aardig volume van 18.400 zoekopdrachten in Google. Per zoekwoord is dat gemiddeld zo’n 2000 zoekopdrachten. Da’s niet niks.
Om de winnaars van deze zoekwoorden te bepalen moet we natuurlijk de resultaten kwantificeren. We bekijken hiervoor 3 scores die wij verzamelen met onze rank tracking tool AWRCloud. Deze scores zijn:
-
Gemiddelde positie
-
Visibility Score
-
Visibility Percentage
Het spreekt voor zich dat de gemiddelde positie vertelt welke plek onze website heeft in Google. De visibility score is een cijfer van 1 tot 30 en wordt geteld per keyword. Hierbij komt een score van 30 overeen met de eerste positie in Google en een score van 1 met de 30ste positie (= onderaan de derde pagina). Omdat het geteld wordt per keyword en de silo’s niet evenveel keywords hebben, is het een moeilijk cijfer om vergelijkingen te maken. Vandaar dat we visibility percentage gebruiken. De visibility percentage is afgeleid van de visibility score. Een score van 100% betekent dat we op alle keywords de eerste positie bemachtigden & een score van 0% betekent dat we op alle keywords niet te vinden zijn in de eerste drie pagina’s van de Google resultaten.
SEO analyse
In deze analyse bleek dat CM en Partena de sterkste SEO spelers zijn, maar toch is er veel verschil tussen deze spelers onderling. CM scoort 5 posities in de top 3, wat eigenlijk zeer goed is. Desalniettemin heeft CM ook twee keywords waarvoor het niet te vinden is in Google. Hierdoor verliest het veel potentieel verkeer want dat wordt verrekend als zijnde de 51ste positie. Dit trekt de verdeling wat scheef en haalt de positie omlaag naar een gemiddelde van 15.
Partena heeft een ander verhaal. Zij scoren voor geen enkel zoekwoord in de top 3 (amper 2 in de top 5). Maar zij hebben voor alle zoekwoorden een positie in Google (weliswaar laag, maar toch). Daardoor slagen ze er toch in om gemiddeld een positie van 10 te realiseren (beter dan de CM).
Wie er nu wint hangt af van welke KPI je belangrijk vindt. Wij gaan ervan uit dat uiteindelijk het potentiële verkeer het uitgangspunt moet zijn. Aangezien de posities in de top 3 veruit het meeste kliks krijgen denken wij toch dat de CM de sterkste SEO speler van de twee is. Bovendien, als je er de Click Share bijhaalt (een cijfer van AWR dat toont hoeveel kliks je mag verwachten) dan heeft de CM een clickshare van 16 procent tegenover 2 procent voor Partena. In dat geval is het vrij duidelijk.
Interessante analyse van
Dave Lorrez van E-tail maakte zelf ook een gerelateerde analyse. En daarbij viel CM toch bijzonder op:
health space is echt een raar ding geworden (serp gewijs) het laatste jaar. CM pagina schiet naar de top
— Dave Lorrez (E-tail) (@davelorrez) 4 september 2019
weinig content
zeer algemeen
no incoming links
Het zal dan wel aan hun E-A-T liggen zeker#SEO pic.twitter.com/FmrOFkohT8
Conclusie
De SEO van onze mutualiteiten is over het algemeen niet erg sterk, vergeleken met bijvoorbeeld de bankensector. Terwijl onze beste speler geen visibiliteit van meer dan 70 procent haalt, was dat bij de banken wel vaak het geval. Dat betekent echter ook dat een speler die beslist om zwaar in te zetten op SEO sneller haar concurrenten voorbij kan steken.
De CM en Partena scoren vrij goed in Google, al kunnen ook zij een stuk verbeteren. Vooral Partena heeft moeite om top 3 posities vast te grijpen.
Er zijn vooral veel verliezers onder de mutualiteiten. OZ, Bond Moyson, NZVL en Symbio spartelen onderaan de zoekresultaten en hebben nood een goede SEO strategie.
Bank | Score (op 5) |
---|---|
1. CM | ★★★ |
2. Partena | ★★★ |
3. VNZ | ★★ |
4. LM | ★★ |
5. De voorzorg | ★★ |
6. OZ | ★★ |
7. Bond Moyson | ★ |
8. NZVL | ★ |
9. Symbio | ★ |