SEO bij Belgische banken

Leestijd
15-20 MIN

SEO of zoekmachineoptimalisatie heeft voor vrijwel elke business een bewezen impact op websiteverkeer en omzet. Toch zie je nog elke dag dat bepaalde sectoren geen kaas gegeten hebben van SEO of er het potentieel niet van in zien. Een voor de hand liggende reden is soms het marketingbudget, maar voor grote ondernemingen mogen we althans aannemen dat dit budget wel toereikend is. Daarom valt het des te meer op dat de banksector op vandaag de dag veel potentieel links laat liggen. Dit artikel tracht dit potentieel uit te diepen & de grote SEO winnaars van de banksector te identificeren. Wij zijn alvast benieuwd wie onze nummer 1 is in Google.

 

 

Inhoud:

Belang van SEO voor banken

Analyse van 10 Belgische banken

Zoekwoordenonderzoek

Bankieren

Sparen

Beleggen

Lenen

Verzekering

Conclusie

 

Belang van SEO voor banken

Het is geen geheim dat SEO een investering is, maar indien je SEO goed zit, zal de website een hefboomeffect ervaren in verkeertoename. Finaal zal je streefdoel altijd zijn om hiermee de omzet te verhogen.

 

Vandaag wordt zowel op SEA en SEO ingezet door veel bedrijven, maar niet iedere onderneming vindt de optimale verdeling. SEA is een terugkerende kost, geen investering. Je haalt met SEA wel sneller resultaten in het begin, maar zonder een goede SEO basis zullen de kosten van je ads (vanwege de kwaliteitsscore) door het plafond springen. Daarnaast blijft het zo dat voor veel sectoren organisch verkeer veruit het grootste kanaal is, zeker ook bij banken (Similarweb.com: > 90% is organic search).

 

Er zijn in België heel wat banken op de markt & dat zorgt voor heel wat online concurrentie. Toch zien we in ons onderzoek dat er nog steeds enkele financiële diensten zijn waar weinig banken een goede pagina voor hebben. Zo scoort KBC als enige bekende bank goed in de resultaten voor keywords in verband met beleggen. Zoals hieronder zal blijken is het net op die zoekwoorden (waar weinig concurrentie op is) dat je grote winsten kan boeken met een goed SEO plan.

 

Analyse van 10 Belgische banken

Voor dit korte onderzoek namen we 10 bekende Belgische banken onder de loep. Bepaalde banken zijn grootschaliger dan andere, dus het zou interessant zijn om ze te rangschikken volgens grootte. Voor die rangschikking gebruikten wij het balanstotaal van elke bank, omdat die best was om onderling te vergelijken (Cijfers Febelfin). We lijsten ze hier nog eens op:

 

  1. BNP Paribas Fortis: 298 miljard

  2. KBC: 239 miljard

  3. Belfius: 176 miljard

  4. ING: 150 miljard

  5. Argenta: 36 miljard

  6. AXA (axa.be & axabank.be): 28 miljard

  7. Crelan: 20 miljard

  8. Bpost Bank: 10 miljard (deels eigendom van BNP)

  9. Beobank: 6 miljard

  10. Fintro: n.v.t. (eigendom van Fortis)

Verwacht wordt dat grotere banken meer budget hebben voor SEO en dus hogere posities halen. Zo zouden BNP Paribas Fortis, KBC, Belfius & ING flink wat SEO budget moeten hebben. Maar staan ze ook echt hoger in Google?

 

Zoekwoorden onderzoek

Alles staat of valt met het zoekwoordenonderzoek. We kozen om een breed gamma aan zoekwoorden omtrent bank en verzekering te auditen, maar beperkten ons tot 65 zoekwoorden in totaal. Hierbij focusten we ons vooral op short-tail, maar we hebben ook enkele mid-tail zoekopdrachten opgenomen. In ons onderzoek namen we geen long-tail zoekwoorden op omdat we echt willen kijken naar de winnaars op zeer algemene zoekwoorden.

 

Het zou ook interessant zijn om te kijken welke bank best scoort voor elke financiële tak. Daarom hebben we onze zoekwoorden onderverdeeld in 5 groepen:

  • Bankieren
  • Sparen
  • Beleggen
  • Lenen
  • Verzekering

Vandaag bieden veel banken ook verzekeringen aan, maar niet alle banken. Daarnaast zijn er op verzekeringsmarkt ook veel pure players die enkel in verzekeringen handelen. Denk maar aan Ethias, Liantis en AG Insurance. Daarom is het toch belangrijk om de rankings in de zoekwoordgroep ‘Verzekering’ ietwat te relativeren.

 

Laten we even kijken naar de grote winnaars per categorie. We bekijken hiervoor 3 scores die wij verzamelen met onze rank tracking tool AWRCloud. Deze scores zijn:

 

  1. Gemiddelde positie

  2. Visibility Score

  3. Visibility Percentage

 

Het spreekt voor zich dat de gemiddelde positie vertelt welke plek onze website heeft in Google. De visibility score is een cijfer van 1 tot 30 en wordt geteld per keyword. Hierbij komt een score van 30 overeen met de eerste positie in Google en een score van 1 met de 30ste positie (= onderaan de derde pagina). Omdat het geteld wordt per keyword en de silo’s niet evenveel keywords hebben, is het een moeilijk cijfer om vergelijkingen te maken. Vandaar dat we visibility percentage gebruiken. De visibility percentage is afgeleid van de visibility score. Een score van 100% betekent dat we op alle keywords de eerste positie bemachtigden & een score van 0% betekent dat we op alle keywords niet te vinden zijn in de eerste drie pagina’s van de Google resultaten.

 

Bankieren

Voor Bankieren namen we deze zoekwoorden op in ons onderzoek:

  • rekening openen

  • zichtrekening openenen

  • online bankrekening openen

  • gezamenlijke rekening

  • online zichtrekening openen

  • gratis rekening openen

  • online rekening openen

  • bankrekening openen

  • zichtrekening

  • gratis zichtrekening

  • gratis bankrekening

  • bankrekening

Zoals je ziet zijn dit zeer relevante, competitieve zoekwoorden, met samen een maandelijks volume van 3000 zoekopdrachten. Daar zit al redelijk wat business value in. Laten we de gemiddelde posities even van dichterbij bekijken:

SEO bij banken: hoe goed scoren banken in Google voor bankieren    

*We merken op dat AXA.be nergens te vinden is. Dit komt omdat Axa.be zich uitsluitend op verzekeringen toespitst. Axabank.be richt zich wel op bankieren, waardoor we voor deze vergelijking dat domein opnemen.

 

KBC komt er als grote winnaar uit, maar lijkt toch maar gemiddeld op de zesde positie te staan. Van de 12 keywords staat KBC 9 keer op de eerste positie, wat schitterend is. Voor het keyword ‘bankrekening’ staat KBC echter niet in de eerste 5 pagina’s. Hierdoor wordt de gemiddelde positie enorm naar beneden gehaald. Je kan dat ook zien aan de visibility percentage. Met 88% bekleden ze een zeer sterke zichtbaarheid. Vandaar dat we van hieruit vooral dit cijfer gebruiken voor vergelijkingen tussen de websites.

 

Even terugkoppelen naar onze rangschikking der grootste banken volgens balanstotaal. Toch opvallend dat BNP Paribas de grootste bank is, maar onderaan de SEO lijst bengelt (8ste plaats). KBC maakt zijn status als grote speler wel waar in Google (n° 1). Ook AXA scoort verrassend goed, hoewel het eigenlijk een “kleine” bank is.

 

We zien dat Argenta, AXA & Belfius sterke volgers zijn met een zichtbaarheid boven de 70 procent. De echte verliezers hier zijn Crelan, BNP Paribas, Fintro en Beobank. Ze scoren voor de meeste zoekwoorden niet op de eerste pagina. Bovendien, voor de overblijvende zoekwoorden spartelen deze vier onderaan pagina 1. Veel kliks moet je hier niet van verwachten.

 

Sparen

Voor Sparen namen we deze zoekwoorden op in ons onderzoek:

  • maximum pensioensparen

  • pensioensparen maximum

  • spaarrekening openen

  • pensioensparen

  • pensioenspaarrekening

  • spaarrekening

  • spaarrekening rente

  • rente spaarrekening

Alles samengeteld kan dit 6.880 zoekopdrachten per maand opleveren.

Hoe goed scoren de Belgische banken in Google voor Sparen? SEO     Hoe goed scoren banken als Belfius, BNP Paribas Fortis en KBC in Google?

Niet geheel verrassend is ook hier KBC de grote winnaar.

 

Wat wel opvalt is dat BNP Paribas Fortis met 81.2% stevig op de tweede plaats pronkt. Als het op sparen aankomt is BNP ook online een grote speler, maar het slaagt er niet in om KBC zijn eerste plek af te snoepen. Plaats 3 is gereserveerd voor AXA, maar doet het relatief bekeken al iets minder goed dan de twee leiders. Als deze tak zeer belangrijk is voor hen, dan steken Crelan, Fintro, ING, Beobank en Bpost Bank best een SEO-tandje bij.

 

Beleggen

Voor Beleggen namen we deze zoekwoorden op in ons onderzoek:

  • beleggen voor beginners

  • geld beleggen

  • beleggen in aandelen

  • beleggingsfondsen

  • hoe beleggen

  • beleggen

  • obligaties kopen

  • online beleggen

  • aandelen kopen

  • leren beleggen

Alles samen zijn deze 10 zoekwoorden goed voor 7130 zoekopdrachten per maand. Er is dus flink wat bezoekerspotentieel. Een positie in de top 3 op één van deze zoekwoorden kan een spike van kwalitatieve bezoekers opleveren.

    

Ook voor zoekwoorden over beleggen komt KBC hier on top uit, met aanzienlijke voorsprong op de concurrentie. Desalniettemin zijn de resultaten hier veel minder rooskleurig. KBC scoort met 7 van de 10 zoekwoorden in de top 10, maar slechts 3 zoekwoorden staan in de top 3. Ook het visibility percentage is al een stuk minder als bij ‘Sparen’ en ‘Bankieren’.

 

Dit is toch enigszins opvallend als je dat vergelijkt met de vorige takken. Voor deze tak scoren spaargids.be en enkele Vlaamse kranten goed in de zoekresultaten. Blijkbaar is de zoekintentie hier toch echt een stuk informatiever dan transactioneel. En misschien verbaast dat ook niet. Beleggen is denkwerk. Je moet je goed informeren voor je aandelen of obligaties (en dergelijke) koopt. Spaargids.be geeft algemene tips aan mensen die willen beleggen, maar is niet actief bezig met het verkopen van een belegging op haar pagina.

 

Buiten KBC gerekend is zowat elke andere bank niet goed vindbaar op beleggingen. Onder andere BNP Paribas Fortis en Belfius scoren heel slecht, hoewel het toch grote banken zijn. Voor geen enkel zoekwoord scoren deze 9 spelers een positie in de top 5. Ook in de top 10 scoren ze amper met enkele zoekwoorden onderaan de SERP. De CTR van die resultaten is dramatisch laag.

 

Lenen

Voor de tak rond leningen gebruikten we volgende competitieve zoekwoorden:

  • lenen voor huis

  • lening huis

  • lening berekenen

  • lening simulatie

  • hypotheek simulatie

  • simulatie lening

  • simulatie woonkrediet

  • woonkrediet simulatie

  • hypothecaire lening

  • simulatie hypothecaire lening

  • hypothecaire lening simulatie

  • rentevoet hypothecaire lening

  • overbruggingskrediet

  • hoeveel kan ik lenen voor een huis

  • hypotheek lenen

  • hoeveel kan ik lenen

  • autolening

  • geld lenen

  • woonkrediet

  • woonlening

Dit zijn 20 zoekwoorden met een enorm volume. Alleen ‘autolening’ heeft al 8.100 zoekopdrachten per maand. In totaal leveren deze zoekwoorden 32.870 zoekopdrachten op.

Hoe goed scoren Belgische banken in Google voor Lenen?    SEO bij Belgische banken: wie staat op  nummer 1 voor leningen?

Eens even zien… Ja, ook hier is KBC de zoekmachine aan het domineren. Maar voor leningen volgen BNP Paribas, AXA en Belfius op de voet, dus zo slecht doen die concurrenten het niet. Het blijft duidelijk dat KBC moeilijk te kloppen is, zelfs voor BNP en AXA. Maar ook hier zijn kleinere spelers als Fintro, Bpost Bank & Beobank niet goed gepositioneerd in Google. Wel valt het op dat Crelan en Argenta zeer slecht scoren, terwijl dat geen kleine banken zijn. De grafiek toont alleszins dat Crelan en Argenta de prioriteit niet evenveel online leggen als bijvoorbeeld KBC en BNP Paribas.

 

Verzekering

We zijn aan de laatste financiële tak aangekomen van dit kleine onderzoek. Voor we dit bekijken moeten we wel meegeven dat de resultaten hier ongetwijfeld lager zullen zijn vanwege de hoge concurrentie door andere spelers. Denk maar aan Ethias en AG Insurance. Dit zijn spelers die volledig gespecialiseerd zijn op verzekeringen. Veel SEO-concurrentie voor lenen en sparen heb je dus niet van zo’n spelers.

 

De zoekwoorden die wij bekeken voor verzekeringen zijn:

  • ongevallenverzekering

  • hospitalisatieverzekering

  • levensverzekeringen

  • brandverzekering

  • familiale verzekering

  • reisverzekering

  • schuldsaldoverzekering

  • motorverzekering

  • verzekering

  • verzekering auto

  • schuldsaldoverzekering berekenen

  • autoverzekering berekenen

  • verzekering berekenen

  • autoverzekering

  • inboedelverzekering

Neem het van ons aan, met 38.250 zoekopdrachten per maand zijn dit dé 15 zoekopdrachten waar je als bank/verzekeraar op wil scoren.

Welke Belgische bank heeft de beste SEO voor verzekeringen?     Welke Belgische bank scoort het best in Google voor verzekeringen? - WiSEO

Hier zien we toch wel wat verschuivingen en interessante resultaten. Nogmaals, we moeten er wel op wijzen dat verzekeringen niet de core business van alle banken zijn. Fintro bijvoorbeeld is nergens terug te vinden, maar ze bieden geen enkele verzekering aan. Zo verbazend is het dus niet dat ze onderaan staat in onze grafiek.

 

Wel opvallend zijn de resultaten van Bpost Bank, Crelan en Beobank. Zij bieden wel degelijk verzekeringen aan, maar ook niet alles blijkbaar. Zo biedt Beobank wel autoverzekeringen, familiale verzekeringen en “woningverzekeringen” (misschien beter aanpassen naar ‘brandverzekeringen’ ?), maar hospitalisatie- of levensverzekeringen vond ik niet meteen in hun menu terug. Voor onze vergelijking maakt dat wel een verschil, want als je geen pagina hebt hiervoor, wordt de visibility percentage ook beïnvloed. Voor de verzekeringen die Beobank, Bpost Bank en Crelan wél aanbieden scoren ze evenwel ook zeer negatief in Google. Laat ons even ‘autoverzekering’ bekijken:

  • Beobank: niet in de top 50 

  • Crelan: positie 39 (onderaan pagina 4 van Google)

  • Bpost Bank: niet in de top 50

Doen BNP Paribas Fortis (28.4%) en Belfius (29.3%) het dan beter? Dat is relatief… Ze doen het beter dan de vorige drie, maar komen nergens in de buurt KBC (75.6%) en AXA (60.2%). BNP Paribas en Belfius leggen duidelijk niet de focus op de verzekeringstak.

 

Benieuwd hoe zij scoren op ‘autoverzekering’?

  • BNP Paribas Fortis: positie 28 (onderaan pagina 3 dus)

  • Belfius: positie 39 (onderaan pagina 4 dus)

Veel clicks zullen BNP en Belfius niet krijgen via Google.

 

Conclusie

We zitten met een aantal zeer sterke SEO spelers in de bankensector. Helaas zijn er ook enkele grote verliezers. Hieronder geven wij de ultieme rangschikking van de beste banken op SEO gebied:

 

1. KBC

Bankieren
★★★★★
Sparen
★★★★★
Beleggen
★★★★
Lenen
★★★★★
Verzekeren
★★★★

2. AXA

Bankieren
★★★★
Sparen
★★★★
Beleggen
★★
Lenen
★★★★
Verzekeren
★★★★

3. BNP Paribas Fortis

Bankieren
★★
Sparen
★★★★★
Beleggen
Lenen
★★★★
Verzekeren
★★

4. Argenta

Bankieren
★★★★★
Sparen
★★★
Beleggen
★★
Lenen
★★
Verzekeren
★★

5. Belfius

Bankieren
★★★★
Sparen
★★★
Beleggen
Lenen
★★★★
Verzekeren
★★

6. ING

Bankieren
★★★
Sparen
Beleggen
★★
Lenen
★★★
Verzekeren
★★

7. Bpost Bank

Bankieren
★★★
Sparen
Beleggen
Lenen
★★
Verzekeren

8. Crelan

Bankieren
★★
Sparen
★★
Beleggen
Lenen
★★
Verzekeren

9. Fintro

Bankieren
Sparen
Beleggen
Lenen
★★
Verzekeren
n/a

10. Beobank

Bankieren
Sparen
Beleggen
Lenen
Verzekeren

 

KBC

There’s no doubt about it. KBC is on top en is online een sterke speler op vlak van SEO, voor echt elke financiële tak (zelfs voor verzekeringen!). Laat het geweten zijn dat KBC het merendeel van de eerste posities bekleedt.

 

AXA  en BNP Paribas Fortis

Als het gaat over leningen en sparen dan zijn AXA en BNP Paribas ook geduchte spelers, maar die eerste positie van KBC pakken wordt toch moeilijk. Desalniettemin zijn ze goed vindbaar voor die twee takken. Voor beleggen scoren AXA en BNP vrij slecht. Als het over bankieren gaat dan scoort AXA vrij goed met axabank.be, maar BNP is in deze tak toch een grote verliezer. Zeker als je bedenkt dat het de grootste bank is van al deze tien.

 

Argenta

Op vlak van verzekeringen doen ze het niet slecht, maar ook niet goed. Voor beleggen en lenen doen ze het al helemaal niet goed (visibility: ~ 30%). Voor sparen scoren ze oké maar ook niet super. Gelukkig maken ze dat deels goed met hun SEO bij bankieren (visibility: 80%).

 

De spelers in het midden

Belfius doet het niet slecht, voor hen zijn bankieren en lenen de uitschieters. Verzekeren en beleggen zouden ze best prioriteren naar de toekomst toe, want daar zitten hun slechtste scores. 

 

ING scoort oké met haar SEO voor zoekwoorden over “bankieren”. Ook voor lenen zitten ze niet slecht in Google, maar er is zeker ruimte voor verbetering. De takken rond verzekering en beleggen scoren niet al te best, maar voor hen is sparen de slechtste tak.

 

De verliezers in SEO land

Bpost Bank scoort nog redelijk goed voor bankieren, maar op de andere vier takken schiet het enorm tekort. 

 

Crelan scoort over het algemeen niet erg goed. Zeker voor beleggen en verzekeren zit de SEO niet goed.

 

Fintro scoort slecht op bijna elke pijler, maar haalt toch nog net twee sterren binnen voor leningen. Daarmee is het nog net niet de slechtste speler in de lijst.

 

Beobank haalt een slechte SEO score op zowat elke financiële tak en strandt hiermee onderaan onze rangschikking.

 

 

Oké. Wat doe je met deze kennis als je een speler in het midden of verliezer bent? Bestudeer de winnaars en kijk hoe hun SEO strategie vorm krijgt op de website door hun content te ontleden. Investeer in goede SEO tools, ontwerp een solide SEO content strategie, maar bovenal: Investeer in een team (indien nodig met advies van externen) dat de tools kan gebruiken en het ook kan omzetten in de praktijk. Doe niet alles tegelijk, maar optimaliseer de website stelselmatig en monitor de impact om te zien wat werkt en wat niet.

 

 

×

De online zichtbaarheid van je website verhogen?

Volg de in-house SEO opleiding van WiSEO en versterk samen met je marketingteam de online vindbaarheid in de zoekmachines.

Contacteer ons

Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :