"Ook bij SEO geldt: focus op dat waar je sterk in bent"
WISEO helpt bedrijven om hun site makkelijker vindbaar te maken.
We willen met onze site allemaal in de top-10 van de zoekresultaten op Google. Maar dat vergt tijd en inspanning. Frederik Vermeire geeft tips over hoe je ook als kleiner bedrijf in de kijker kan lopen.
Als student maakte Frederik Vermeire (37) al een eigen site over tennis, en na zijn studies toegepaste informatica ging hij onder andere aan de slag als developer en digital marketeer. "Ik heb in die jobs veel ervaring opgedaan, maar ik wilde me toch graag specialiseren. Mensen die ik daarover aansprak, zeiden dat ik echt goed was in SEO, en dat was wat ik ook graag deed."
SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie: het is een veelvoud aan technieken om ervoor te zorgen dat je website zo hoog mogelijk scoort in zoeksresultaten op Google. Dat gaat zowel over inhoud als over de "achterkant" van je site, hoe die is gebouwd en samengesteld. Dat er veel vraag is naar deze technieken blijkt uit de snelle groei van WISEO, het bedrijf van Frederik. In 2015 startte hij alleen, nu heeft hij 7 collega's en is hij constant op zoek naar nieuw personeel. De coronapandemie heeft de groei nog versneld. Als bijna alle verkoop en maketing digitaal moet gebeuren, wil iedereen dat zijn site goed zichtbaar is.
Frederik werkt voor grote klanten als Colruyt, Sporza en Roularta, maar benadrukt dat ook kleinere, lokale handelaars baat hebben bij SEO. "Maar je moet beseffen dat SEO een werk is van lange adem, dat de resultaten vaak langer op zích laten wachten. En je moet als lokale schoenenwinkel niet willen opboksen tegen Zalando of Torfs, dat win je toch niet. Maar benadruk waar jij sterk in bent, gebruik de zoekwoorden die jouw specialiteit in de kijker zetten. Het is je etalage, maar dan op het web."
Basis moet goed zijn
Frederik benadrukt ook de technische kant van SEO. "Daar wordt soms te weinig over nagedacht. Maar het is belangrijk dat je bij de ontwikkeling van een nieuwe site onmiddellijk rekening houdt met SEO. Het is bijvoorbeeld handig om verschillende productcategorieën op je homepage te plaatsen, in plaats van het woord 'producten'. Samen met goede content kan dat al mooie resultaten opleveren. Veel begint dus bij de webbouwer."
Het heeft geen zin om je zorgen te maken over details als de basis niet goed is, meent Frederik. "Er zijn natuurlijk nieuwe ontwikkelingen, zoals Machine Learning en AI In SEO. Maar zeker voor kleinere spelers is het belangrijk dat de basis optimaal is. Google wil het allerbeste voor gebruikers. Trage websites, webshops die met haken en ogen aan elkaar hangen, slechte gebruiksvriendelijkheid, enz: Google zal meerdere malen op dezelfde nagel kloppen om op termijn je site minder zichtbaar te maken. Dat gebeurt niet van vandaag op morgen."
De beste tip die Frederik kan geven is dat je moet proberen te denken als een (internet)gebruiker en consument, niet als een adverteerder. Dat en nog veel meer tips, zowel over inhoud als techniek, combineerde hij al in het boek "Krachtige SEO".
Deep Dive in SEO https://www.voka.be/activiteiten/seminarie-deep-dive-seo
Op 26 oktober geeft Frederik in Voka (Brugge) een seminarie over SEO. Dankzij zijn 15 jaar ervaring doorspekt Frederik zijn workshops met tal van voorbeelden uit de praktijk.
Meer info: anouk.andries@voka.be