Drupal is één van de meest populaire CMS-systemen met momenteel meer dan een miljoen sites online. Het is een krachtig systeem met een grote focus op contentcreatie. Het geeft de mogelijkheid om alle elementen op de webpagina’s te beheren en bij te sturen met behulp van reeds geïnstalleerde tools voor SEO. Drupal verzekert zoekmachineoptimalisatie met deze modules en staat daarom aan de top van de meest SEO vriendelijke CMS’en. Drupal kan in 5 kernwoorden worden samengevat: gebruiksvriendelijk, veiligheid, efficiënt, flexibel en bedrijfsgericht. In deze blog heb ik negen redenen opgesomd waarom Drupal goed is voor SEO. Lees zeker verder om hier in detail op in te gaan.
1. SEO-vriendelijke URL’s
De kern van Drupal zijn URL’s die op een SEO-vriendelijke manier zijn opgebouwd. Zoals algemeen is geweten, gaan zoekmachines op zoek naar zoekwoorden in de URL’s en daarom zijn ze van cruciaal belang voor je website. Drupal biedt standaard de mogelijkheid om vriendelijke URL’s te gebruiken. Maar als je de Pathauto module daarbij toevoegt, kun je manueel de URL’s opstellen en verloopt alles automatisch. Je definieert eenmalig de schema’s waarmee de vriendelijke URL’S moeten worden gevormd. Zo kun je aangeven bij blogberichten, tussen je domein en de titel van je blogbericht het woord 'blog' komt te staan. Op die manier wordt iedere nieuwe pagina of artikel automatisch van de correcte URL voorzien. De kracht van deze module zit hem in de mogelijkheid om meer visibiliteit te krijgen. Je kent het wel, sommige URL's waren als volgt: website.com?p=nieuws&id=123. Een betere manier is om als volgt te werk te gaan: website.com/nieuws/artikel. Zowel zoekmachines als bezoekers verkiezen de tweede optie. Voila, je SEO-vriendelijke URL’s zijn opgesteld zonder een al te grote inspanning. Achteraf doet Pathauto al het werk en heb je er geen omkijken meer naar.
2. Redirecten
Duplicate content is iets dat zeker moet vermeden worden. Er kunnen drie URL’s naar dezelfde pagina verwijzen, maar hiermee moet je opletten. Zoekmachines kunnen je sandboxen voor je duplicate content. Bij Drupal bestaat de oplossing om de module Global Redirect in te stellen die je de mogelijkheid biedt om een alias aan te maken. Door de overblijvende URL’s een 301 redirect toe te wijzen naar de juiste pagina, krijgen deze URL’s dezelfde alias. Het oude pad blijft echter wel bestaan.
3. Page not found
In plaats van een standaard “404 page not found” pagina te tonen, voert de Search 404 module een zoekopdracht uit op de sleutelwoorden in de URL. Deze module helpt je om bezoekers te behouden die binnenkomen via verkeerde of oude URL’s. De Search 404 is vooral handig als je vaak actief of passief URL’s wijzigt. De module Redirect werkt samen met de module Search 404. Het staat je toe om een rankinglijst te zien van de URL’s die niet zijn gevonden en deze te redirecten naar de correcte URL of naar een andere gerelateerde URL.
4. Metatag
Wanneer het in de context van SEO over metatags gaat, refereert men meestal naar de meta description tag en de meta keywords die de ranking positief kunnen beïnvloeden in de organische zoekresultaten. Ooit was iedereen ervan overtuigd dat metatags je website hielpen stijgen in de zoekresultaten. Niettegenstaande dat dit vandaag de dag niet meer helemaal klopt, kan het nog altijd zeer zinvol zijn om ze te hebben. Met de Metatag module krijg je de mogelijkheid om automatisch je website van metadata te voorzien per node of specifieke pagina. Meta descriptions zijn de belangrijkste, omdat je wilt dat mensen op jouw pagina klikken.
5. XML sitemap
Zoekmachines kunnen geïnformeerd worden over URL's op een website die beschikbaar zijn voor crawlen aan de hand van een XML sitemap. Deze sitemaps verwar je best niet met het type dat bedoeld is voor menselijk gebruik. Drupal heeft de module XML Sitemap en die helpt zoekmachines om een website intelligenter te doorzoeken en hun resultaten actueel te houden. Deze module werkt bij Google, Ask, Bing en Yahoo! en je kiest zelf hoe vaak je je sitemap naar de zoekmachine stuurt door zelf op voorhand de periodiek in te stellen. Deze module kan ook geleverd worden met verschillende submodules.
6. Paginatitel
Om de SEO op je site te verbeteren, mag je zeker de paginatitels niet vergeten. Ze trekken de aandacht van de zoekmachines en worden weergegeven in de zoekresultaten. Het is ook belangrijk voor de lezers omdat het de aandacht trekt of omdat het hen al een kleine opsomming geeft van de essentie van de pagina. Met de Page Title module kun je nog meer configureren en vooral individualiseren. Een eigen paginatitel voor je homepage of specifieke landingspagina’s of content types kunnen aangemaakt worden.
7. Categoriseren
Ook categoriseren is belangrijk voor SEO. Met het ingebouwde taxonomiesysteem, de Taxonomy module, is categoriseren met Drupal een fluitje van een cent. Het is flexibel en gebruiksvriendelijk. Je kunt content vrij vlot indelen en taggen met rijke zoekwoorden. Best maak je eerst woordenschat aan en daarna wijs je termen toe die je kunnen helpen je nodes te categoriseren.
8. Interne linking
De Related Links module kan zeer behulpzaam zijn bij het opzetten van een interne linkstructuur. Deze structuur geeft zoekmachines informatie over de betekenis van content op een website, de thematiek van de website alsook welke delen meer en minder belangrijk zijn. Je kunt ofwel handmatig links toevoegen ofwel voegt de module zelf een blok toe met gerelateerde links voor verschillende pagina’s.
9. Content
Content moet regelmatig aangepast worden als je een SEO vriendelijke site wilt. Pas je website dus af en toe aan. Wat zeer handig is aan Drupal is het feit dat je op ieder moment kunt terugkeren naar gepubliceerde content. Zo kan je de content veranderen of nieuwe zoekwoorden toevoegen. Op deze manier kun je stijgen in de zoekresultaten aangezien algoritmes van Google webpagina's classificeren op basis van nieuwe content. Je kunt ook gemakkelijk fouten oplossen die zich hebben voorgedaan bij het publiceren van de content. Drupal heeft ook de mogelijkheid om een aangepaste inhoudsstructuur te ontwerpen zonder extra code te schrijven. Het opensource platform heeft een tool die een onvoorstelbare hoeveelheid inhoud aankan en je kunt deze inhoud op verschillende manieren weergeven aan de hand van nieuwe content templates die je aanmaakt.