Wat is content pruning?

Blogger
Categorie
Leestijd
4 min.

Wat is content pruning?

Content pruning is vergelijkbaar met het snoeien van de haag. De slechte en dorre stukken worden weg geknipt zodat er ruimte is voor nieuwe en gezondere stukken. Dit wordt dikwijls gedaan met de content van een website. Je verwijdert artikelen die weinig tot geen waarde (meer) opleveren voor je website.

 

Sinds de intrede van de algoritme: Panda 4.0, is het mogelijk dat weinig of niet gelezen content ervoor zorgt dat de website slechter scoort in de SERP. M.a.w. slecht presterende pagina’s kunnen de website beïnvloeden. Google heeft hiervoor een algoritme gecreëerd die kwaliteitsvolle content detecteert net zoals een echte lezer het zou doen. Bij content pruning “snoei” je dus eigenlijk aan de slechte content van je website zodat het crawlbudget efficiënter wordt ingezet (belangrijke content krijgt meer waarde van Google) en zo wordt er meer aandacht besteed aan content die waardevol is voor je bezoeker. Op die manier “groeit” er nieuwe content die voor meer relevante bezoekers zorgt (meer kliks, impressies en uiteindelijk conversies).

 

Waarom wordt content pruning toegepast?

Content pruning wordt toegepast zodat de waarde van de content stijgt, hierdoor wordt de content van je website relevanter voor je bezoeker. De bedoeling ervan is dat de niet relevante artikelen van je website verwijderd worden zodat je enkel kwaliteitsvolle content overhoudt.

 

De meeste webmasters volgen een marketingstrategie die ervoor zorgt dat er op een frequente basis content gemaakt wordt. Het probleem met dergelijke strategieën is dat zij zich voornaamst focussen op de toekomstige content waarbij de bestaande/gemaakte content vergeten wordt.

 

Hoe beslis ik dan welke content niet meer relevant is?

Om dit te realiseren moeten we hiervoor content audit toepassen. Dit is het verzamelen en verdelen van je content in groepen om vervolgens de content te kunnnen evalueren a.d.h.v. zijn metrics. Maar dat is geen aangenomen werk. Je moet tijd nemen vóór je een beslissing neemt. Doe dit geleidelijk aan en weet precies wat je blokkeert zodat je geen volledige folders blokkeert die eigenlijk wel belangrijk zijn.

Dit zijn de stappen die je moet nemen:

Content-audit-Wiseo

 

 

 

 

 

 

 

 

Voorbeeld content audit

 

Stap 1

Exporteer de (URL's) geïndexeerde pagina’s vanuit Google Search Console en voeg ze toe aan een excel bestand of een Google spreadsheet.

 

Stap 2

Verzamel de nodige gegevens (metrics) uit Google Search Conosle en Google Analytics :

Dit kunnen gegevens zijn zoals

  • Kliks
  • impressions
  • Sessies
  • Externe links
  • Meta data
  • Bounce rate
  • Hits
  • ...

Deze gegevens zijn de belangrijkste KPI's/Metrics van je website die bepaald zijn volgens de doelstellingen van je website.

 

Stap 3

Koppel deze gegevens/metrics met de lijst van je geïndexeerde pagina’s van Google Search Console om dan de betreffende content te kunnen categoriseren.

 

Stap 4

Verdeel vervolgens de url's in 3 groepen: goed scorende, middelmatige en slecht scorende groepen volgens je vooropgestelde metrics. Bv: meer dan 10.000 kliks (Goed), minder dan 5.000 kliks (middelmatig), minder dan 2.000 kliks (slecht).

 

Stap 5

Bepaal op basis van de metrics welke url's je zal verwijderen, updaten of samenvoegen. Bv: Hoge positie maar lage CTR: Meta data aantrekkelijker maken.

Side note: Middelmatig scorende content moet je niet persé verwijderen of redirecten, achterhaal hoe je het artikel een nieuw leven kan geven (nieuwe page titel, description, layout, content opfrissen...).

 

Het resultaat?

Content pruning kan wonderen doen, hier was een grote snoeibeurt gebeurd van een blog. Er werden artikelen verwijderd, samengevoegd en opgefrist.

Resultaat: Aantal kliks en vertogingen stegen met 110%

content audit

 

 

 

 

×

De online zichtbaarheid van je website verhogen?

Volg de in-house SEO opleiding van WiSEO en versterk samen met je marketingteam de online vindbaarheid in de zoekmachines.

Contacteer ons

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.