Google gebruikt webcrawlers om openbaar beschikbare webpagina's te ontdekken. We moetern ervoor zorgen dat Google op een makkelijke en logische manier onze website crawlt. Als Google er niet in slaagt om dit te doen, dan hebben onze verdere SEO prestaties weinig tot geen zin. Hoe beter onzewebsite structuur (en informatie architectuur), hoe meer kans we hebben dat Google onze website vlot zal crawlen. We kunnen er niet van uitgaan dat Google automatisch alle pagina’s van onze website crawlt. Dit is ook een onderwerp die we aanhalen in onze SEO opleiding.
Informatie organiseren aan de hand van een hiërarchie
We moeten een bepaalde hiërarchie aanhouden om informatie op onze website te gaan organiseren, iets vrij simpel en eenvoudig maar dit wordt al eens vergeten.
Een goede methode om is door alle informatie die we op onze website willen visueel te gaan voorstellen. Elk onderwerp/thema/topic die aanbod komt op de website schrijven we ze neer op een post-it. Alle post-it’s gaan we logisch ordenen en op een muur gaan plakken. Op deze manier bepalen we zeer eenvoudig een website structuur. Onderstaande figuur geeft weer dat we verschillende niveau’s hebben. Hoe groter de blauwe bol, hoe hoger de pagina staat in de hiërarchie van de website.
We gaan even wat dieper hierop in:
We zien in bovenstaande structuur vier niveau’s.
Niveau 1 is de website zelf
Niveau 2 is de blog
Niveau 3 zijn de categorieën van de blog
Niveau 4 is het laagste niveau, het blogartikel zelf
Bij de eerste crawl van een nieuwe website gaat de Googlebot onze website topdown gaan crawlen. Net zoals een mens van boven naar onder leest. Bij een tweede crawl is dit niet het geval. De Googlebot kan een linkje volgen die van een bepaalde nieuwssite naar onze website gaat en komt op een ander niveau dan de homepagina binnen om te crawlen. Op dat moment moet het duidelijk zijn op welk niveau de Googlebot zich bevindt om duidelijk en snel een beeld te krijgen van de website. Om dit te kunnen aantonen kunnen we de URL structuur opbouwen zoals de website structuur.
Opbouw van een logische URL structuur
"Een goede website structuur is de basis voor SEO"
Wanneer we teruggrijpen naar bovenstaande figuur dan kunnen we de URL’s als volgt gaan opbouwen :
Niveau 1 : www.domeinnaam.be
Niveau 2 : www.domeinnaam.be/blog
Niveau 3 : www.domeinnaam.be/blog/categorie
Niveau 4 : www.domeinnaam.be/blog/categorie/blogartikel
Uitzonderingen : Wanneer een bepaald blogartikel aan meerdere categorieën wordt toegekend. Bijvoorbeeld blogartikel behoort tot de categorieën categorie1, categorie2, categorie3 en categorie4. Het is niet de bedoeling om de URL van het blogartikel te maken als volgt :
X www.domeinnaam.be/blog/categorie1-categorie2-categorie3-categorie4/bloga...
V www.domeinnaam.be/blog/blogartikel
Hoe kunnen we checken of Google de website/URL structuur ok vindt?
Checklist:
1. Bekijk als Google voor onze bedrijfswebsite sitelinks genereert
2. Probeer ervoor te zorgen dat iedere URL die uit meerdere niveau’s bestaat afbreekbaar is. Met afbreekbaar bedoelen we dat het laatste stuk na de forward slash kan weggehaald worden.
Voorbeeld:
Stap 1 : we nemen de URL www.domeinnaam.be/blog/categorie/blogartikel
Stap 2 : het laatste stuk van de URL blogartikel gaan we verwijderen
Stap 3 : we zien dat volgende URL ontstaat www.domeinnaam.be/blog/categorie en moeten er zeker van zijn dat deze URL een goede landingspagina is. Deze pagina mag dus zeker geen 404 status weergeven.
We kunnen dus besluiten dat het belangrijk is om rekening te houden met een goede website structuur. Als Google er niet in slaagt om makkelijk door de website te crawlen dan hebben verdere SEO prestaties maar weinig zin. Zorg dus altijd voor een soort van hiërarchie van alle pagina's en zorg daarnaast ook voor een opbouw van een logische URL-structuur.
De online zichtbaarheid van je website verhogen?
Volg de in-house SEO opleiding van WiSEO en versterk samen met je marketingteam de online vindbaarheid in de zoekmachines. Contacteer ons