Hoe zet ik een goede website structuur op voor SEO?

Categorie
Leestijd
5 min

Het startpunt van Google zijn acties is het crawlen. We moeten ervoor zorgen dat Google op een makkelijke manier de website kan crawlen. Als Google er niet in slaagt om dit te doen, dan hebben onze verdere SEO prestaties weinig tot geen zin. Hoe beter je website structuur (en informatie architectuur), hoe meer kans je hebt dat Google je website vlot zal crawlen. We kunnen er niet van uitgaan dat Google automatisch alle pagina’s van je website crawlt. Dit is ook een onderwerp die we aanhalen in onze SEO opleiding

 

Informatie organiseren aan de hand van een hiërarchie

We moeten een bepaalde hiërarchie gaan opbouwen om informatie op onze website te gaan organiseren, iets die vrij simpel en eenvoudig is maar toch vrij snel vergeten worden.

Een goede methode om dit op te zetten is door alle informatie die je wilt op je website gaan hebben visueel te gaan voorstellen. Elk onderwerp/thema/topic die je wilt op de website gaan brengen schrijf je neer op een post-it. Alle post-it’s ga je op een muur gaan plakken. Op deze manier kan je zeer eenvoudig een website structuur gaan bepalen. Onderstaande figuur geeft weer dat we verschillende niveau’s hebben. Hoe groter de blauwe bol, hoe hoger de pagina staat in de hiërarchie van de website.

 

 

 

 

We gaan even wat dieper hierop in: 

 

 

 

We zien in bovenstaande structuur vier niveau’s.

Niveau 1 is de website zelf

Niveau 2 is de blog

Niveau 3 zijn de categorieën van de blog

Niveau 4 is het laagste niveau, het blogartikel zelf

 

Bij de eerste crawl van een nieuwe website gaat de Googlebot je website topdown gaan crawlen. Bij een tweede crawl is dit niet het geval. De Googlebot kan een linkje volgen die van een bepaalde nieuwssite naar je website gaat en komt op een ander niveau dan de homepagina binnen om te crawlen. Op dat moment moet het duidelijk zijn op welk niveau de Googlebot zich bevindt om duidelijk en snel een beeld te krijgen van de website. Om dit te kunnen aantonen kunnen we de URL structuur opbouwen zoals de website structuur.

 

Opbouw van een logische URL structuur

"Een goede website structuur is de basis voor SEO"

 

Wanneer we teruggrijpen naar bovenstaande figuur dan kunnen we de URL’s als volgt gaan opbouwen :

Niveau 1 : www.domeinnaam.be

Niveau 2 : www.domeinnaam.be/blog

Niveau 3 : www.domeinnaam.be/blog/categorie

Niveau 4 : www.domeinnaam.be/blog/categorie/blogartikel

 

Uitzonderingen : Wanneer een bepaald blogartikel aan meerdere categorieën wordt toegekend. Bijvoorbeeld blogartikel behoort tot de categorieën categorie1, categorie2, categorie3 en categorie4. Het is niet de bedoeling om de URL van het blogartikel te maken als volgt :

 

X www.domeinnaam.be/blog/categorie1-categorie2-categorie3-categorie4/bloga...

V www.domeinnaam.be/blog/blogartikel

 

Hoe kan je checken als Google je website/URL structuur ok is?

Checklist: 

 

1. Bekijk als Google voor je bedrijfswebsite sitelinks genereert

 

 

 

 

2. Probeer ervoor te zorgen dat iedere URL die uit meerdere niveau’s bestaat afbreekbaar is. Met afbreekbaar bedoel ik dat het laatste stuk na de forward slash kan weggehaald worden.

 

Voorbeeld: 

Stap 1 : we nemen de URL www.domeinnaam.be/blog/categorie/blogartikel

Stap 2 : het laatste stuk van de URL blogartikel gaan we verwijderen

Stap 3 : we zien dat volgende URL ontstaat www.domeinnaam.be/blog/categorie en moeten er zeker van zijn dat deze URL een goede landingspagina is. Deze pagina mag dus zeker geen 404 status weergeven.

 

 

We kunnen dus besluiten dat het belangrijk is om rekening te houden met een goede website structuur. Als Google er niet in slaagt om makkelijk door de website te crawlen dan hebben verdere SEO prestaties maar weinig zin. Zorg dus altijd voor een soort van hiërarchie van alle pagina's en zorg daarnaast ook voor een opbouw van een logische URL-structuur. 

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.