4 SEA experten over de toekomst van Google Adwords

Categorie
Leestijd
18 min

Ik vroeg 4 Adwords experten om hun visie over SEA voor 2016 toe te lichten. Ik stelde hen volgende vragen :

 

  1. Hoe ben je terecht gekomen in de wereld van SEA?
  2. Hoe zie je de toekomst evolueren in de balans tussen SEO en SEA in de SERP’S?
  3. In welke mate ga je aan de slag met het automatiseren van Google Adwords campagnes?
  4. Welke KPI’s zijn voor jezelf doorslaggevend om te blijven investeren in SEA?

 

Davy Tollenaere

1. Hoe ben je terecht gekomen in de wereld van SEA?

Ik stam nog uit de tijd waarin Adwords (en eigenlijk alles digitaal) onbekend was binnen in het lessenrooster op hogescholen en universiteiten. De persoonlijke interesse was er wel al en kwam al in aanraking met het concept, zonder het echt zelf te doen.

 

De eerste echte kennismaking was toen ik Product Manager was bij Netlog en we naar een manier van self-serving ads keken, waar AdWords toen al mee bezig was.

 

Aan adverteerderskant heb ik dan ervaring opgedaan bij Durabrik, waar ik de online marketing heb opgestart. SEA was toen al een van de tactieken, maar werd uitbesteed. Toen werkten we met een bureau en om te kunnen verifiëren of hun beheer wel goed was, heb ik zelf de online cursus van AdWords gevolgd en ben ik me er meer en meer in beginnen verdiepen.

 

Na enkele jaren ben ik dan overgestapt naar de agency kant en heb ik mijn kennis verder verbreed (AdWords werd toen ook meer een volwassen product met talrijke features). Tegelijkertijd heb ik er heel wat tijd ingestoken voor mijn bijberoep: blogs lezen, experimenteren en enkele Google-sessies ... waren de basis van van mijn kennisvergaring.

 

Ik heb deze zomer beslist om volledig zelfstandig aan de slag te gaan, en daarin is Google AdWords een belangrijke pijler.

2. Hoe zie je de toekomst evolueren in de balans tussen SEO en SEA in de SERP’S?

Vroeger werd vaak gezegd dat je, als je SEO verbetert op bepaalde keywords, je de SEA daarop kon verminderen en dat budget dan in andere keywords kon steken. Tegenwoordig is een evenwicht op dezelfde keywords belangrijker door de verminderde visibiliteit van organische resultaten binnen de SERP's na de komst van de 4 advertentieposities bovenaan. Het effect daarvan is duidelijk te merken in de analytics van veel bedrijven.

 

Ads worden een stuk dominanter, maar SEO blijft zeker even belangrijk. Ik verwacht een voortdurende evenwichtsoefening tussen de twee, elk met een doordacht idee waarom het zoekresultaat er moet staan binnen de customer journey en welke investering ermee gepaard mag gaan. Er zullen niet nog meer advertentieposities komen, maar de vorm zou wel nog kunnen veranderen.

3. In welke mate ga je aan de slag met het automatiseren van Google Adwords campagnes?

Automatiseren is een must en ik gebruik het dan zelf ook regelmatig voor mijn klanten. Maar niet op een blinde manier. Eerst moet je je data leren kennen en je campagnes tijd geven om inzichten te geven. Als je daar min of meer constanten of trends ziet, dan kan je ervoor kiezen om zaken te automatiseren. Dat kan gaan van simpele advertentieplanning tot meer geavanceerde automatisatie op basis van externe factoren met AdWords scripts. Op deze manier kan je repetitieve taken vermijden en je inspanningen richten op wat echt het verschil kan maken.

 

Naast campagnes te automatiseren kan je ook heel wat administratieve of reporting taken automatiseren om het je makkelijker te maken je accounts te beheren.

4. Welke KPI’s zijn voor jezelf doorslaggevend om te blijven investeren in SEA?

Dit hangt echt af van de doelstelling van de klant. Voor e-commerceklanten gaat dit gericht zijn op ROI, maar ook verder op customer lifetime value (mits goede koppeling met een CRM). Voor anderen gaat dit meer om het aantal impressies op bijvoorbeeld branded keywords tijdens de multimediale campagne.

 

Als het doel behaald wordt tegen de best mogelijke prijs, en de klant er dus beter van wordt, dan is dat een reden om te blijven investeren in SEA.

 

 

Kristof Verheyden

1. Hoe ben je terecht gekomen in de wereld van SEA?

Ik ben eigenlijk begonnen met SEO en dat was in 2007, toen ik wat "na mijn uren" begon te experimenteren met affiliate marketing. Ik bouwde keyword optimised Wordpress sites met één doel: hoog ranken voor hun zoekterm. Op een gegeven moment had ik bijna 300 van die sites, maar ben ik wat afgedwaald en na bezoek van panda's en penguins heb ik mijn netwerk verkocht om dan als zelfstandige webdesign aan te bieden aan KMO's met goede vindbaarheid in Google als USP. Daaruit groeide andere activiteiten als e-mail marketing en ook SEA. In feite leunde paid meer aan bij mijn stijl en heb ik mijn focus verlegd. Na zoveel jaren (en dito kuren van Google) had ik het ook wel wat gehad met SEO.

 

Op een gegeven moment kreeg ik zo de kans om als SEO & SEA consultant aan de slag te gaan bij wat nu Book2Meet.com is, een travel startup in het Brusselse. Daarna ben ik hetzelfde gaan doen bij wat nu Orange is (Mobistar dus) om verder te trekken naar KBC waar ik media manager werd en ook meer kon werken met social ads. Momenteel werk ik vooral voor agencies en zit er veel social advertising bij, maar ook analytics, digital strategy en reporting. SEA zit nog altijd in mijn wapenarsenaal, maar verhoudingsgewijs wel minder.

2. Hoe zie je de toekomst evolueren in de balans tussen SEO en SEA in de SERP’S?

De toekomst in de SERPs is aan paid. En de toekomst, dat is nu. Of gisteren. Paid listings krijgen heel veel screen real estate van Google en dat is natuurlijk ten koste van SEO. Voor bedrijven in concurrentiële sectoren is SEA niet meer weg te denken. Ook voor minder competitieve niches loont het om SEA te doen, al was het maar om volledige controle over je listing te bewaren. Natuurlijk altijd kosten/baten in het achterhoofd houden, want als je budget klein is, is search misschien niet de aangewezen methode.

3. In welke mate ga je aan de slag met het automatiseren van Google Adwords campagnes?

Automatisatie doe ik eigenlijk (te) weinig.

4. Welke KPI’s zijn voor jezelf doorslaggevend om te blijven investeren in SEA?

Zoals ik hierboven al zei, moet je opletten met je budget. Kijken en wéten hoeveel je mag uitgeven aan een lead binnen halen is belangrijk en dus moet een klant tijd steken om de life time value van zijn eigen cliënteel te bepalen. Iets wat jammer genoeg te weinig gebeurd. Als je ROI positief blijft is de sky the limit. Voor kleinere branding campagnes raad ik tegenwoordig liever Facebook aan dan Google.

 

 

 

 

James Groenemans

1. Hoe ben je terecht gekomen in de wereld van SEA?

In 2006, toen ik werkte voor de website van TennisPlanet.be . AdWords was toen nog lang niet zo omni-present als vandaag :-)

2. Hoe zie je de toekomst evolueren in de balans tussen SEO en SEA in de SERP’S?

Als online marketing bureau wordt je voortdurend geconfronteerd met kritische vragen van klanten. Een vraag die regelmatig opduikt, luidt "hoe komt het dat onze organische bezoekersaantallen niet meer zo spectaculair stijgen, ondanks al onze SEO inspanningen ?". Uiteraard spelen factoren als concurrentie, klantenverzadiging, negatief bedrijfsimago, seizoenspatronen, sectorproblemen, technische website aspecten, enz allemaal een rol. Maar een andere factor speelt volgens ons ook een steeds grotere, negatieve rol: AdWords.

 

We weten allemaal dat Google het overgrote gedeelte van haar inkomsten haalt uit de betalende advertenties van AdWords. Elke klik op een betalende ad is omzet voor de zoekmachine reus. Ze hebben er dus alle belang bij dat gebruikers van hun zoekmachine marketing op de eerste plaats op hun ads klikken. En hoe meer plaats die advertenties op een scherm innemen, hoe groter die kans. Door de jaren heen lijkt het inderdaad dat de aanwezigheid van AdWords steeds prominenter is geworden. Bij gelijkblijvende SEO inspanningen zakken de organische bezoekers vanzelf verder weg.

 

Is het einde van SEO nakende ? Nee, niet voor meteen. SEO en AdWords zijn niet elkaars concurrenten, maar noodzakelijke kanalen die gelijktijdig ingezet dienen te worden voor de marketing van elke firma. Gebruik AdWords als je snel resultaat zoekt, maar verlies niet uit het oog dat SEO noodzakelijk is voor online succes op de lange termijn.

3. In welke mate ga je aan de slag met het automatiseren van Google Adwords campagnes?

Hangt natuurlijk af van het type klant en hoe uitgebreid zijn product- en diensten assortiment is. Waar mogelijk maken we er gebruik van.

4. Welke KPI’s zijn voor jezelf doorslaggevend om te blijven investeren in SEA?

We vinden het niet alleen belangrijk om nieuwe contacten te laten klikken op de website van onze klanten, maar ook dat zij daar iets doen wat onze klant belangrijk vindt, zoals een bestelling plaatsen, een offerte aanvraag indienen of een emailadres achter laten. Met andere woorden, dat de AdWords kliks resulteren in een conversie. Daarom vinden wij de kost per conversie een erg belangrijke KPI.

 

 

 

 

Luc Huysentruyt

1. Hoe ben je terecht gekomen in de wereld van SEA?

Zoals mijn leeftijd je wel zal doen vermoeden, was er toen ik als prille twintiger terecht kwam op de arbeidsmarkt van online marketing nog lang geen sprake, laat staan van SEO, SEA, enz… Computers waren nog logge, enorme beesten, van internet was er amper sprake. Dus een opleiding in die richting was er dus niet.

 

Ik ben een tijdlang als ambtenaar aan het werk geweest en dan na nog enkele omzwervingen terecht gekomen bij Roularta Media Group. In geen enkele van voorgaande jobs had ik ook maar iets te maken met internet, online of marketing. Maar ik heb me altijd, al van jongsaf aan geïnteresseerd in computers en alles wat er mee te maken had. Ik heb een driejarige avondopleiding gevolgd “analyse en programmeren”. Dus die interesse is er eigenlijk altijd al geweest. En ik weet nu uit ervaring dat de interesse er wel moet zijn in de functie die ik nu uitoefen want het online gebeuren evolueert zo snel dat je voortdurend moet bijbenen. Wegens een interne organisatie ben ik dus bij het Google adwords team terecht gekomen. Het is nu iets meer dan 6 jaar dat ik adwords doe.

2. Hoe zie je de toekomst evolueren in de balans tussen SEO en SEA in de SERP’S?

Ik denk dat we hier in deze een duidelijk onderscheid zullen zien tussen zoekresultaten (SERP’S) enerzijds op desktops en anderszijds op mobiele toestellen. Google pusht enorm hun “mobile first world” principe, er wordt enorm ingezet op de mobiele wereld. Dat zie je ook in adwords, er worden tal van functionaliteiten en extensies bij gecreëerd zodat je eigenlijk om op mobiele toestellen zichtbaar te zijn, je best wel adverteert.

 

Meer dan de helft van de opzoekingen op Google gebeuren op mobiele toestellen, door toevoeging van tal van extensies aan je advertenties heb je hoogstens 2 zichtbare posities voor advertenties. Wie niet adverteert mist op mobiele toestellen toch behoorlijk wat potentieel.

 

Uiteraard zal SEO ook steeds belangrijk blijven. Per dag komen er 16% nieuwe zoekopdrachten bij, dus zoekopdrachten die voor Google ook nog ongekend zijn. Best dat je dan op SEO gebied daarop ook goed scoort. Vooral op desktopcomputers zal SEO belangrijker zijn dan op mobiel omdat je op desktop toch meer resultaten ziet, weliswaar ook niet altijd meer in het zichtbare gebied van je scherm. Maar sowieso moet je organisch nog altijd gevonden worden en liefst zo hoog mogelijk. SEO blijft een work in progress.

3. In welke mate ga je aan de slag met het automatiseren van Google Adwords campagnes?

Het gros van onze campagnes , de kleinere spelers qua budget, worden beheerd door een platform. De campagnes worden door ons aangemaakt, daarna geoptimaliseerd. Maar het platform zorgt er voor dat we nooit geen underspend of overspend krijgen. Dagelijks worden in deze campagnes de budgetten, klikprijzen per zoekwoord , per advertentiegroep, verlaagd of verhoogd door het programma zodat op maandbasis de klant zijn budget wel degelijk opgesoupeerd is en hij zijn klikken heeft verkregen.

 

Het spreekt voor zich dat we naar onze grote klanten wij deze zelf gaan beheren. Soms maken we gebruik van geautomatiseerde regels om onze de advertentiepositie bij de eerste 3 of 4 nu te houden. Of om de CPA niet te hoog te laten stijgen. Ik ben niet altijd een voorstander geweest om veel geautomatiseerde regels te gebruiken want op den duur wordt het echt onoverzichtelijk en kunnen er bepaalde regels uitgevoerd worden die dan bvb niet meer van toepassing zijn.

 

Geautomatiseerde regels toepassen ? Ok, maar hou het binnen de perken zou ik zeggen.

4. Welke KPI’s zijn voor jezelf doorslaggevend om te blijven investeren in SEA?

Ik houd altijd 1 motto voor ogen : hou je klant tevreden. Je kan een zeer goede adwords campagne lopen hebben, veel relevante vertoningen, klikken, goeie CTR, enz… Maar als uw klant er geen duidelijk meer conversies door haalt, ja, dan is het voor hem ook niet plezant. Krijgt hij het gevoel “ waarvoor betaal ik hier eigenlijk?” , want in sommige gevallen kan een adwords campagne al een aardige duit kosten, en als er dan geen of weinig return komt, dan zijn de klanten snel geneigd om er mee te kappen. Daarom ga ik toch in veel gevallen werken met miniconversies en gewone conversies om na verloop van tijd aan te kunnen tonen aan de klant dat adwords wel degelijk een goed kanaal is om te adverteren. We moeten ook eerlijk genoeg durven zeggen tegen onze klanten wanneer dit het niet is. Niet alle branches zijn geschikt om er voor online te adverteren. We moeten wel online aanwezig zijn maar dan eventueel via andere kanalen adverteren.

 

Wanneer blijkt dat adwords zorgt voor X% van uw verkopen, leads, aanvragen , dan moet je volgens mij niet twijfelen om daarin te investeren, zolang uw ROI positief blijft uiteraard .

 

 

Al 184 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.