De kracht van interne linking: Waarom is het belangrijk en wat levert het op?

Blogger
Categorie
Leestijd
4 MIN

Interne linking is enorm belangrijk voor je positie in de zoekmachines. Met het gebruik van de juiste ankerteksten kan je aan Google tonen waar je pagina’s over gaan. De Google crawler ziet pagina’s niet zo visueel als wij en daarom is het gebruik van interne links op je website van cruciaal belang. Het doel is om de structuur van deze links zo logisch mogelijk op te bouwen. Het leggen van interne links doe je namelijk voor je websitebezoeker en niet voor Google. In deze blog zullen we enkele tips geven over waarom je interne links op je website moet plaatsen en wat het voor jouw website oplevert.

 

Een websitestructuur kan zo ingedeeld zijn:

Indeling website structuur

 

Aan de hand van interne linking kunnen we tonen aan Google dat bepaalde pagina’s op je website met elkaar overeenkomen. Door deze aan elkaar te linken weet Google onze website beter te begrijpen. In de afbeelding hieronder zie je hoe verschillende pagina’s op de website in contact staan met elkaar.

 

Website structuur met interne links


 

Zichtbaarheid van belangrijkste pagina’s verhogen

Door het gebruik van interne links op je website kan je aan de zoekmachines tonen welke pagina’s voor jouw website het belangrijkst zijn. Als er doorheen de websitestructuur veel gelinkt wordt naar een bepaalde pagina zal deze gezien worden als een belangrijke pagina. Op deze manier toon je aan Google welke pagina’s belangrijker zijn en zullen ze frequenter gecrawld worden. Door middel van blogs kan je makkelijk interne links leggen naar je belangrijkste pagina’s.

 

De juiste ankerteksten gebruiken

Het gebruik van de juiste ankerteksten is uitermate belangrijk bij interne linking. Het is de tekst waarop de interne link wordt geplaatst. Bij veel websites zie je ankerteksten als: klik hier, lees meer, … Dit zijn voorbeelden van het foutief gebruiken van ankerteksten. Bij dergelijke ankerteksten zal Google denken dat de landingspagina's van deze ankerteksten over klikken en meren zal gaan, wat uiteraard niet de bedoeling is. Ankerteksten moeten de juiste keywords van de landingspagina bevatten zodat zowel de ankerteksten als de landingspagina een gelijkaardig onderwerp vertonen. Als Google ziet dat deze op elkaar aansluiten, zal Google verder crawlen.

 

Voorbeeld:

Intern linken naar een blogpost  
indien je meer wil weten over interne links klik hier Niet goed
indien je meer wil weten over interne links Goed

 


Interne links in de footer

Ook in de footer van de website worden interne links geplaatst naar allerlei verschillende webpagina’s. Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk de footer van bol.com (zie afbeelding) waarin tientallen interne links in kolommen gerangschikt staan en naar alle productcategorieën op de website doorverwijzen. Het gebruik van dergelijke links is niet alleen SEO-gewijs sterk, het is ook aangenaam voor de websitebezoeker om snel een overzicht te hebben.

 

Interne links in de footer van bol.com

 

Een ander voorbeeld van interne linking in de footer zijn de alinea’s onder de productcategorieën die het aanbod van bol.com omschrijven met daarbij de belangrijkste keywords in een link. Deze interne links gaan naar populaire merken, blogs of producten op de website van bol.com.

 

Interne links in de footer van bol.com

 

Is Automatiseren een goed idee?

Doordat interne links succesvol zijn om meer verkeer naar je website te lokken, willen steeds meer bedrijven dit gaan automatiseren. Stel dat je de keywords waarop je wil scoren over de hele website automatisch een interne link krijgen. Dit idee klinkt als muziek in de oren maar dit wordt gecounterd door Google. Het plaatsen van interne links moet gebeuren vanuit de gedachtegang van de websitebezoeker. De interne links moeten een logische opbouw vormen in de weg die een bezoeker aflegt op de website. Het automatiseren van internal linking is dus geen aanrader om te doen.

 

QUOTE:
“De structuur en interne linking van een website zullen beslissen hoe vaak en efficiënt Google je website zal crawlen”.

 

Onderhouden van interne links

Ook aan het onderhouden van je interne links moet je aandacht besteden. Niemand wil links hebben op de website die naar een 404 pagina leiden. Dit is een pagina die niet meer bestaat. Bij vertoon van dergelijke pagina’s haken bezoekers massaal af omdat het geen betrouwbare uitstraling opwekt. Er bestaan enkele tools waarmee je de broken links op een website kan opsporen. Gebruik een tool als Screaming Frog om alle broken links (zowel intern als externe links) op een website te vinden.

 

Conclusie

Om goed te scoren in de zoekmachines, is het gebruik van internal linking cruciaal. Vaak zijn de meeste pagina’s op je website afhankelijk van de structuur van je website omdat ze geen inkomende links van andere websites ontvangen. Het gebruik van interne links op de belangrijke pagina’s zijn dus ontzettend belangrijk om meer verkeer naar deze pagina’s te leiden. Een manier om veel interne links op je website te plaatsen is door het schrijven van blogs over je producten of diensten. Het gebruik van juiste ankerteksten zal ervoor zorgen dat pagina’s beter zullen scoren in de zoekmachines.

 

×

De online zichtbaarheid van je website verhogen?

Volg de in-house SEO opleiding van WiSEO en versterk samen met je marketingteam de online vindbaarheid in de zoekmachines.

Contacteer ons

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.