De See-Think-Do digitale strategie

Categorie
Leestijd
10 minuten

Er bestaan al honderden marketing modellen (zoals AIDA) maar weinig modellen omvatten de hedendaagse complexiteit van (inbound) content, digital marketing en KPI’s. Avinash Kaushik, de digital marketing evangelist bij Google heeft enige tijd geleden een nieuw model gebouwd.

 

De reden waarom ik hier uitgebreid het model van Avinash Kaushik bespreek zijn de volgende redenen:

 

  • Vele websites worden volgepropt met “Koop nu”, “Bestel nu”, ‘Vraag nu een offerte aan’, … knoppen. Als je een website bezoekt, dan heb je misschien niet de intentie om te bestellen of een offerte aan te vragen (misschien later of misschien zelfs nooit). Amper een klein percentage bezoekers wil meteen kopen of een dienst afnemen. In dit nieuwe model gaan we begrijpen waarom 98% van jouw website bezoekers niet converteren en ontdek je hoe je ze toch later kan converteren. 
  • Content, marketing en meten zijn bij vele bedrijven nauwelijks op elkaar afgestemd. Veelal worden er grote bedragen aan marketing budget gespendeerd zonder sterke content en meetpunten. Als er dan wel sterke content aanwezig is, gaat het marketing departement er “buikgevoel” gewijs vanuit dat de content perfect is. Door het vastleggen van meetpunten en KPI’s weten ze waar we nog kunnen optimaliseren.

 

We willen allemaal de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon tonen. Dit marketing model zal dat grondig vergemakkelijken. In dit overzicht gaan we niet het volledige model bespreken maar ik zal jullie met enkele hoofdlijnen warm proberen maken om er als digital marketeer meer over te gaan lezen, verdiepen en na te denken over de huidige (SEO) strategie binnen je bedrijf.

 

 

See-Think-Do: 3 Fasen

 

De basis van het framework is bedacht door digital marketing evangelist van Google Avinash Kaushik. Hij onderscheidt drie fasen waarin een doelgroep zich kan bevinden. Een overzicht:

 

SEE fase: In deze fase nemen we de grootst mogelijke doelgroep die kwalitatief is voor jouw business. Voor vastgoed gerelateerde websites is dit iedereen met een dak boven zijn hoofd, voor E-commerce is dat iedereen die iets online wil kopen, voor een B2B video conferencing bedrijf is dit iedereen die op kantoor efficiënt wil gaan werken.

 

THINK fase​: De doelgroep in deze fase is minder groot dan voorgaande en bevat alle bezoekers die tot de ‘See’ groep behoren en een eventuele commerciële intentie hebben. Het woord eventueel is hierin zeer belangrijk. In de realiteit zien we vooral dat dit de vergelijking/overweging fase is.

 

DO fase​: Voor bedrijven is dit uiteindelijk de doelgroep die het meest interessant is. Er is een duidelijke commerciële intentie. Via het conversieratio van onze website zal je zien dat dit tussen 1% (breed E-commerce platform) en 8% (zeer niche gericht) kan liggen. Gemiddeld genomen nemen we gemakkelijkheidshalve 2 à 3%.

 

Alle bezoekers van jouw website zitten in één van deze fases.

 

Onze taak als digital marketeer is om iedereen van de ‘SEE’ fase naar de ‘DO’ fase te begeleiden (dmv. lead nurturing toe te passen).

 

 

Content, marketing en meten

 

Per fase (we beperken ons voor de oefening even tot SEE, THINK en DO) gaan we drie zaken moeten vastleggen. We moeten gaan beslissen welke marketing kanaal het beste aansluit bij onze doelgroep, of liever waar onze doelgroep op aanwezig is. Éénmaal deze oefening is gedaan, gaan we bepalen welke boodschap we gaan brengen in de vorm van een stuk content (bijvoorbeeld video, blogtekst, infographic, …). Per fase liggen we ook de KPI (Key Performance Indicators) vast om zo veel als mogelijk de resultaten te gaan meten om daarna te gaan bijsturen. Online kunnen we vele bezoekers acties meten, dus probeer deze dan ook zo helder mogelijk visueel voor te stellen.

 

MARKETING KANAAL

 

Bepaalde marketing kanalen presteren beter in de SEE fase omdat ze tegen een lagere kost veel meer awareness kunnen generen. Ga op zoek naar marketingkanalen waar je doelgroep aanwezig is. Als je doelgroep 55+ is dan zal je SEE vooral senioren gerelateerde websites zijn.

 

SEE​ Marketing kanalen die kunnen aansluiten op je doelgroep: 

● Social media
● Social media advertising
● Google Adwords Displaynetwerk
● Google Adwords YouTube advertising

 

THINK ​Marketing kanalen die kunnen aansluiten op je doelgroep: 

● Google Adwords Displaynetwerk Remarketing
● Google Adwords YouTube Remarketing
● Google Adwords Displaynetwerk context- en user targeting
● SEA (zoekwoorden zonder aankoopintentie)
● SEO (zoekwoorden zonder aankoopintentie)
● RSLA

 

DO ​Marketing kanalen die kunnen aansluiten op je doelgroep:

● SEA (zoekwoorden met aankoopintentie)
● SEO (zoekwoorden met aankoopintentie)

 

Content

 

Elke fase heeft zijn eigen content. Vele campagnes heb ik al verkeerd zien lopen wanneer mensen in de SEE fase zeer erg gerichte DO content hebben voorgeschoteld gekregen. De content die we maken kan in veel verschillende vormen gecommuniceerd worden. Deze vormen van content vind je per fase in puntje 1.

 

Op één punt loopt het altijd verkeerd, dit is wanneer de content weinig of geen CTA’s bevat en dus ervoor zorgt dat iemand in een bepaalde fase niet naar een andere fase wordt verleid. Deze voorbeeld CTA knoppen vind je per fase in puntje 2. Voorzichtjes bouw je een relatie op met je klant.

 

SEE:​ Content die kan aansluiten op je doelgroep

1. blogposts, lookbooks, inspiratiegidsen, trendartikelen, behind the scenes video’s, inspiratievolle infographics…
2. “Ontdek onze case studies”, “Bekijk onze interessante whitepapers”, ...

 

THINK: ​Content die kan aansluiten op je doelgroep

1. advies, faq, whitepapers (deze kan al gerust achter een whitepaper stoppen), case studies, prijsvergelijkers, …
2. “Voeg toe aan mijn verlanglijstje”, “Download whitepaper”, “Schrijf in op de nieuwsbrief”, “Download brochure”, ...

 

DO: ​Content die kan aansluiten op je doelgroep

1. Productpagina’s, contactpagina’s, winkelmandjes, checkout
2. “Vraag offerte aan”, “Contacteer ons”, “Voeg toe aan winkelmandje”

 

See-Think-Do toegepast op bol.com:

 

 

 

 

Meten

 

Iedere digitale marketeer heeft het over ROI en KPI’s, maar wordt er per fase wel rekening gehouden met hun intenties? Kaushik geeft aan dat iedere fase zijn eigen KPI’s nodig heeft.

 

SEE​ KPI’s

ER (Engagement rate), aantal vertoningen, bereik, % nieuwe bezoekers

 

THINK ​KPI’s

CTR (Click Through Ratio), pagina diepte, geassisteerde conversies

 

DO ​KPI’s

Omzet, aantal leads, conversiepercentage, CLTV (customer lifetime value)

 

Het See-Think-Do model in één overzicht:

 

 

 

Als besluit kunnen we dus zeggen dat het belangrijk is om duidelijk te zorgen voor een Think-Do-Care structuur op jouw website. De grootste reden hiervoor is dat je de juiste personen kan voorzien met de juiste informatie/content en ze zo kan begeleiden door het gehele proces. 

Interesse om nog meer bij te leren over SEO? Neem dan zeker eens een kijkje naar onze SEO opleidingen!

 

Meer See-Think-Do

 

 

Op de website van Avanish Kaushik kan je het volledige marketing model lezen See-Think-DO: A Content, Marketing, Measurement Business Framework. Samen met zijn 162.000 volgers kan je Avanish volgen op Twitter voor updates over dit framework.

 

Eigenlijk bevat dit model vier in plaats van drie fases. De vierde fase heet de ‘Care’ of ‘Coddle’ fase.

 

 

Leer er alles over op de website van Kaushik. Wil je alles lezen om je Content, Marketing en KPI’s 100% volledig op elkaar te laten aansluiten, lees dan zeker See, Think, Do, Care Winning Combo: Content +Marketing +Measurement!

 

In 2016 ging ik naar één van de meest leading conferenties in Nederland (Amsterdam) : lees het Friends of Search (SEO/SEA) verslag

 

 

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.