PPC Hero Conference London 2019

Categorie
Leestijd
11 MIN.

Laat ons eerlijk zijn: in het algemeen zijn Belgen geen koplopers wat betreft Pay-Per-Click (PPC). Indien je zoals ons nieuwe inzichten wil krijgen en up-to-date wilt zijn dan word je eigenlijk gepusht om een internationale conferentie te volgen. Nederland doet het bijvoorbeeld goed maar in de UK en in de VS doen ze het beter. Dat laatste leek ons iets te ver dus we kozen voor PPC Hero Conf in Londen. Wil je up-to-date zijn met alles omtrent SEA/ PPC voor 2020: dan zijn de volgende insights iets voor jou!

 

Luxury vs Non-Luxury Digital Strategy - What Can We Learn - Emma Searle, Verb

 

Hero Conf digitale strategie

 

We beginnen bij Emma Searle die ons heel wat zaken bijleerde over de digitale strategie van luxueuze merken. Het probleem bij luxueuze merken is niet alleen dat ze meestal achterlopen met hun digitale strategie maar daarnaast weten velen niet wie hun doelgroep werkelijk is. Dit komt omdat ze over veel te weinig data beschikken over hun doelgroep. Op die manier weten ze dus niet naar wie ze hun advertenties moeten targeten. Hierbij vertelde ze een leuk weetje: 75% van de luxueuze merken denken dat ze klantgericht zijn maar slechts 30% van de klanten denkt dat dat effectief zo is. Volgens Emma moeten deze merken meer investeren in klant onderzoek. Bij een luxe merk moet je ook vooral lange termijn denken en niet enkel de snelle prestaties willen verkrijgen. Een mooi voorbeeld zijn de responsieve Display advertenties van Google. Bij een luxe merk kies je beter niet voor een display advertentie want het format ziet er zo uit:

 

Hero Conference Pyjama

 

Het is algemeen geweten dat de responsieve Google advertenties betere prestaties met zich meebrengen dan advertenties waarbij je het format zelf in elkaar knutselt. Echter, het format van de Google advertenties ziet er niet bepaald goed uit en bij het zien van de advertentie krijg je zeker niet het gevoel dat dit een luxueus product is. Met andere woorden: er is geen wauw-gevoel bij het zien van de advertentie. Daarom kies je beter voor je eigen format van Display advertentie die er zo kunnen uitzien:

 

Hero Conf digitale strategie

 

De conclusie:

 

Ga dus niet altijd voor de betere prestaties bij je advertenties maar denk ook eens aan je merkwaarde op lange termijn. Dat is iets waar ik persoonlijk nog nooit eerder heb bij stil gestaan. Bedankt daarvoor, Emma!

 

Does size matter? How to leverage smaller budgets to get great results - Kaye Cowle, Launch Online

Na een snelle hap gingen we over van luxe merken naar hoe merken hun gelimiteerd budget kunnen benutten om toch zichtbaar te zijn in de grote wereld van het internet gebracht door Jaye Cowl.

 

Hero Conf lunch

 

Vele klanten stellen de vraag: moeten we voor Google Ads wel concurreren tegen booking.com en andere giganten? Indien je een gelimiteerd budget hebt moet je zeker niet boven booking.com proberen te staan. "Slechts" op plaats 3 of 4 zichtbaar staan met je advertentie is zeker ok. Waar je je wel mee kan onderscheiden van de giganten is door bijvoorbeeld kortingscodes te gebruiken in je advertenties. Daarnaast kan je ook je klanten-taal analyseren. Analyseer de reviews op je Google My Business bijvoorbeeld en gebruik de taal van je klanten in je advertenties. Slim, toch?

 

Je kan je gelimiteerd budget ook vooral benutten door je huidige klanten te remarketen. Je tevreden klanten houden het niet bij slechts één aankoop. Over een bepaalde tijdspanne heen gaan ze 2, 3 of zelfs meerdere aankopen doen. Targeten op de huidige klanten die bereid zijn om herhalingsaankopen te doen is key. Het klinkt simpel maar bitterweinig bedrijven doen het ook werkelijk. Goed om daar nog eens aan herinnerd te worden, niet?

 

Bekijk - na het lezen van deze blogpost ;-) - eens wat het herhalingsaankopen percentage van je webshop is. Je zal ervan versteld staan!

 

Een andere tip is om over te schakelen van handmatige - naar automatische biedstrategieën. Een concreet voorbeeld is het overschakelen van shopping naar smart shopping bijvoorbeeld. De resultaten voor smart shopping zijn blijkbaar altijd beter. Belangrijk hierbij is de feed. Des te beter de feed des te beter de resultaten. Voor Google Ads is dit een van de belangrijkste factoren in het kiezen van uw advertenties tegenover een advertentie van uw concurrent. "Adopt to an automated strategy or you will left get behind": dat is dé quote die bij mij bleef hangen van PPC Hero Conf en dit was ook een mooie afsluiter van de presentatie.

 

 

Voice Search Optimization: Learn Where To Start And How to Measure Impact Correctly - Twan Hurkmans, Greenhouse

De presentatie van Twan Hurkmans over de voice search strategie was een grote eye-opener voor mij. Zijn presentatie was niet volledig gericht op paid search maar dat stoorde ook niet. Hier volgt  een kort stappenplan indien je nog niet gestart bent met voice search:

 

  1. Stel jezelf de vraag: is mijn website goed genoeg om te starten met voice? Daarna ga je direct over naar de volgende vraag: is mijn content gericht om te lezen of om te horen?

    Voer een voice audit uit en pas de basics toe (zoals je content direct zichtbaar boven de "average fold" plaatsen).

  2. Bekijk waar de "sweetspots" in je markt liggen

    Stel je hebt een blog over auto's. Bekijk of je je wil focussen op bijvoorbeeld elektrische auto's of hybride auto's. Kies één onderwerp om mee te beginnen.

  3. Analyseer de huidige zoekresultaten bij het kiezen van je domein. Kies voor de domeinen met het meeste potentieel en waarbij je ook de grootste kans hebt om te ranken.

    Bekijk hoe je bepaalde featured snippets één voor één zou kunnen bemachtigen.

 

Bekijk hoe je bepaalde featured snippets één voor één zou kunnen bemachtigen.

 

Waarom zou je al dit werk moeten doen? 50% van de zoekopdrachten voor voice search resulteren toch in 0 klikken?

Simpel: door zichtbaar te zijn met voice search verhoog je de top of mind van je merk met 80%!

 

En... hoe meet ik mijn vooruitgang aangezien ik niet mag kijken naar traditionele KPI's zoals klikken?

1) Bekijk het zoekvolume van je featured snippets.

2) Deel het zoekvolume gebaseerd op het toestel en kom te weten wat het mobiele zoekvolume is.

3) Nu kan je het aantal maandelijkse spraak zoekopdrachten zien.

 

Conversational search specialist Twan Hurkmans voorspelt dat Search voice en Google Action gecombineerd zullen worden in de volgende jaren.

 

Daarbij komt de belangrijke vraag:

 

Wie zal er als eerste verkozen worden door de digitale assistent als een gebruiker bijvoorbeeld een spraakopdracht zoals "Koop Iphone 11 Pro" uitvoert?

Dat is nog een groot vraagteken maar één iets is zeker: als je je website NU niet klaarstoomt met oog op voice zal jij alleszins NIET verkozen worden door Google.

 

AI & Machine Learning Tools for PPC, Andrew Van Aken  | Ogilvy

De rode draad van Hero Conf was dit jaar overduidelijk in elke presentatie aanwezig: AI & Machine Learning. Andrew Van Aken wist hier z’n presentatie integraal aan toe te wijden. Hij startte z’n betoog door ons te wijzen op het feit dat deze zaken al sterk aanwezig zijn in het dagelijkse leven (denk bijvoorbeeld maar aan Messenger, Siri of Amazon Echo). 

 

Ook in Google Ads nemen deze zaken steeds meer de overhand: 

 

  • Match types

  • Smart bidding

  • Optimization for Ad Delivery

  • Dynamic ads

  • Responsive ads

 

De vraag is alleen of AI werkelijk beter is dan SEA specialisten in het opstellen en onderhouden van complexe Google Ads accounts en structuren.

 

Smart bidding
 

Laten we het voorbeeld nemen van Smart Bidding. Tijdens de keyword veiling wordt telkens rekening gehouden met signalen zoals apparaat, taal, besturingssysteem, locatie en tijdstip om de context van elke zoekopdracht vast te leggen.

 

Smart bidding - Hero Conf

 

Het probleem is dat er nog te vaak blinde vlekken zijn:

“Never use smart bidding for viral campaigns, because Google will never know how to handle this.”

 

Voor seizoensgebonden zaken kun je echter wel gebruik maken van de seasonality feature die eind augustus werd toegevoegd. Denk bijvoorbeeld maar aan een Black Friday campagne.

 

Seasonality feature - Hero Conf

 

 

Broad & Phrase Match 

Ook hier is Machine Learning steeds meer van toepassing. In augustus gaf Google nog aan dat ze vanaf nu voor “breed zoeken” en “woordgroepen” ook naar synoniemen (same-meaning close variants) zouden gaan kijken.

 

 

 

Topic Modelling

Om de perfecte advertentieteksten te schrijven voor productadvertenties werd het voorbeeld van topic modelling aangereikt. Door middel van Machine Learning kun je relaties herkennen in een verzameling van documenten. Stel dat je als e-commerce platform de krachtigste advertentietekst voor een product wil schrijven, gebruik je ongetwijfeld graag elementen in je tekst die elke gebruiker wenst te lezen of een antwoord op zoekt. Door reviews te scrapen en ze vervolgens up te loaden op Amazon Comprehend kun je achterhalen welke zaken iedereen belangrijk vindt. Pro tip!

 

Topic Modeling - Hero Conf

 

 

The Future Is Here: How Messengerbots Will Affect Your Marketing Strategy and Increase Your Revenue, Lars Maat | Maatwerk Online

Chatbots via Messenger... We worden er bijna dagelijks mee geconfronteerd. Wie zijn ze,  wat doen ze en wat drijft hen? Lars Maat kwam het ons allemaal piekfijn uitleggen. 

 

Met de chatbots in Facebook Messenger kunnen bedrijven in een automatische dialoog treden met de (potentiële) klant. Zo bestaan er bijvoorbeeld bots je bijstaan bij het boeken van vliegtickets of bij het reserveren van een hotel. In principe is het een soort van geautomatiseerde e-mail marketing via Facebook Messenger. Lars gaf aan dat we het ook als een lead generatie tool moeten zien, want het is het uitgelezen kanaal om naar klantgegevens te vragen zoals een e-mail adres of een telefoonnummer. 

 

 

Chatbots zijn gebaseerd op basis van dialogflows je zelf in elkaar kunt steken.

 

Dialogflows chatbots

 

Mark Zuckerberg liet het afgelopen jaar al een aantal keer vallen dat hij sterk gelooft dat toekomst van Facebook ligt in private messaging. De cijfers zijn er natuurlijk niet naast:

  • 1.3 biljoen maandelijkse gebruikers

  • 20 biljoen maandelijkse berichten tussen Facebook pagina’s en profielen. 

  • 300.000 bot zijn ondertussen reeds actief via Messenger. 

 

Om succesvol een chatbot te lanceren deelde Lars Maat z’n best practices met ons mee:

 

  1. Kies het juiste platform op basis van je doelen voor de chatbot. 

Er zijn heel wat bedrijven die een chatbot plug-in voor Messenger aanbieden. Denk bijvoorbeeld maar aan Chatfuel, ManyChat of Mobile Monkey. Natuurlijk hebben die ook allemaal hun eigen insteek. Het is belangrijk om even stil te staan bij de keuze, want eenmaal je de chatbot via Chatfuel activeert en abonnees begint te verzamelen, kun je die abonnees achteraf niet overzetten naar ManyChat als je plots beseft dat die laatste toch net iets beter bij je wensen aansluit. 

 

  1. Converseren! 

Be conversational. Open rates en click rates zijn momenteel gigantisch via Messenger, omdat de melding ervan op je smartphone gewoon verschijnt zoals je via Whatsapp een berichtje van je vrienden zou krijgen. 

 

  1. Hou altijd een antwoord klaar. 

Veel bedrijven vergeten een fall back tekst voor het geval dat de klant een ander antwoord geeft dan dat er verwacht wordt. Als je dit vergeet, is het gesprek meestal afgelopen.

 

Fall back tekst chatbotss

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.