Het profiel van een SEO specialist

Blogger
Categorie
Leestijd
8 min

SEO is doorheen de jaren populairder geworden, wat zorgde voor een stijging in het aantal vacatures waarbij SEO kennis vereist is. Bedrijven beseffen "eindelijk" dat zoekmachine optimalisatie een belangrijke onderdeel van hun digital business is geworden. Er zijn dan ook veel SEO jobs bij de bedrijven die hard willen inzetten op hun online vindbaarheid. Het aantal jobs of de stijging is moeilijk in kaart te brengen maar we zien en horen wel een stijgende vraag naar SEO specialisten.

 

Momenteel zijn er maar liefst 314 openstaande SEO vacatures in België te vinden op de website van de VDAB.

 

seo jobs vdab

 

Meestal wordt SEO opgenomen in het takenpakket van een digitaal marketeer maar we zien de vraag naar SEO specialisten stijgen. Zoekmachine optimalisatie wordt snel een zware klus voor een digitaal marketeer naast alle andere taken. Een persoon die zich hier volop op kan concentreren is dus zeker geen weggesmeten geld.

 

Ontdek hoe een dag als digital marketing freelancer eruit ziet.

 

Wat wordt verwacht van een SEO specialist?

 

Taken:

  1. SEO audits uitvoeren

  2. SEO optimalisaties

  3. Zoekwoord onderzoeken

  4. Analyses maken op basis van Google Analytics

  5. Bedenken, opzetten en uitvoeren van de SEO strategie

  6. Interne linking optimaliseren

  7. KPI’s vastleggen

  8. On-page en off-page SEO uitvoeren

 

Profiel:

 

  1. Je bent een wizard op vlak van SEO (strategie/technisch/analyse)

  2. Minimum 3-tal jaar ervaring

  3. Heeft bij voorkeur een Bachelor of Master diploma in Digitale Marketing

  4. Ervaring met technische on-site, off-site en content SEO

  5. Voelt zich gemakkelijk in verschillende omgevingen thuis, van communicatie met developers, tot overleg met marketeers en C-level management .

  6. Uitstekende communicatieve vaardigheden en een gevoel voor humor :-)

  7. Heeft een uitgebreide technische kennis van SEO en web analytics.

  8. Je hebt ervaring met het (her)schrijven van webteksten op basis van SEO waarden.

  9. Als SEO specialist ken je de zoekmachines van binnen en buiten.

 

Programma's / tools:

  1. Analytics tools: Google Analytics

  2. SEO tools:

    1. screamingfrog

    2. AWR cloud

    3. Search metrics, ...

  3. Advertising

    1. Adwords (display & search)

    2. Bing Ads

  4. Programmeertalen

    1. HTML

    2. CSS

    3. Javascript

Talen:

  1. Nederlands: zeer goed

  2. Engels: goed

  3. Frans: goed

Persoonlijkheden:

  1. Nieuwsgierig - zin om bij te leren

  2. Vat vol innovatieve ideeën

  3. Kan werken onder eigen initiatief maar ook in teamverband

  4. Extra: Persoonlijkheid: probleemoplossend – analytisch – klantgericht – resultaatgericht – pro-actief handelen – uitstekende communicatievaardigheden

Kunnen samenwerken met:

  1. Freelance technische SEO’ers

  2. Content teams of copywriters

  3. Website ontwikkelaars

  4. De klant zelf

 

Benieuwd naar het loon van SEO specialist? Bekijk hier rapport van Bloovi over lonen in de digitale sector.

 

Developers en SEO

 

Ook developers ontsnappen niet meer aan de SEO madness. Van de 314 SEO vacatures zijn er 48 bedoeld voor developers. De tijd dat een developer zich niets moest aantrekken van SEO is voorbij.

 

Meestal is het voor developers geen vereiste al moeten ze er toch al kennis van hebben. Het is namelijk van cruciaal belang dat tijdens of zelf voor de ontwikkeling van de website al rekening wordt gehouden met SEO. Een developer zal vaak instaan voor belangrijke SEO taken zoals de implementatie van de SEO optimalisaties, SEO migratie, redirecten van oude URLs, ...  

 

Enkele voorbeelden uit verschillende functie -en profielbeschrijvingen voor developers:

 

  • Instrumenten als SEO, SEA en remarketing zijn je niet vreemd: zo weet je waar een website technisch aan moet voldoen om goed geïndexeerd te kunnen worden door zoekmachines;

  • Basiskennis van online marketing kanalen, SEO, AdWords, Display etc

  • Ervaring met SEO en/of online adverteren (Adwords) is een pluspunt.

  • Opvolging van SEO/SEA-optimalisatie samen met externe partner

  • Je weet hoe je de SEO-optimalisaties van ons marketing team kan implementeren

  • Je hebt affiniteit met usability, SEO en Photoshop.

 

De mythe van de niet-technische marketeer

De lijn tussen developers & marketers wordt alsmaar dunner sinds de opkomende vraag naar technische marketers. Marketers die overweg kunnen met HTML, CSS & Javascript zijn fel begeerd. Onze raad? Geraak af van die allergie voor coderen maar probeer deze ‘kunst’ te omarmen. Hopelijk horen we in de toekomst nooit meer een marketeer zeggen dat hij bang is voor een beetje code.

 

Technische marketing is als marketing maar dan wel met ...

 

seo-marketing

 

Simo Ahava - Google Developer Expert for Google Analytics and Google Tag Manager:

Code allergy should be a thing of the past: The Myth Of The Non-Technical Marketer https://t.co/MhKMTTWt2x #measure #seo #marketing

— Simo Ahava (@SimoAhava) September 18, 2017

 

Heb je als developer (of marketeer) soms moeilijkheden bij het implementeren van SEO optimalisaties? Bekijk dan zeker deze 13 SEO tools voor developers die je daarbij kunnen helpen.

Al 384 abonnees             Uniek en exclusieve tips             1 x per maand



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.