Vooraleer we dieper ingaan op het ideale profiel van een SEO specialist, gaan we uitleggen wat een SEO specialist is en wat hij doet.
Wat is een SEO specialist?
Een SEO specialist zorgt ervoor om relevante bezoekers op je website te krijgen door middel van de organische zoekresultaten. Hij doet dit door de content te optimaliseren, het opbouwen van autoriteit en het verbeteren van de technische aspecten van een website.
De evolutie van SEO
SEO is doorheen de jaren populairder geworden, wat zorgde voor een stijging in het aantal vacatures waarbij SEO kennis vereist is. Bedrijven beseffen "eindelijk" dat zoekmachine optimalisatie een belangrijke onderdeel van hun digital business is geworden. Er zijn dan ook veel SEO jobs bij de bedrijven die hard willen inzetten op hun online vindbaarheid. Het aantal jobs of de stijging is moeilijk in kaart te brengen maar we zien en horen wel een stijgende vraag naar SEO specialisten.
Momenteel zijn er maar liefst 335 openstaande SEO vacatures in België te vinden op de website van de VDAB.
Meestal wordt SEO opgenomen in het takenpakket van een digitaal marketeer maar we zien de vraag naar SEO specialisten stijgen. Zoekmachine optimalisatie wordt naast alle andere taken van een digital marketeer al snel een zware klus. Een persoon die zich hier volop op kan concentreren is dus zeker geen weggesmeten geld.
Ontdek hoe een dag als digital marketing freelancer eruit ziet.
Wat voert een SEO specialist uit?
Taken:
-
SEO audits uitvoeren
-
SEO optimalisaties
-
Zoekwoord onderzoeken
-
Analyses maken op basis van Google Analytics
-
Bedenken, opzetten en uitvoeren van de SEO strategie
-
Interne linking optimaliseren
-
KPI’s vastleggen
-
On-page en off-page SEO uitvoeren
Profiel:
-
Je bent een wizard op vlak van SEO (strategie/technisch/analyse)
-
Minimum 2 jaar ervaring
-
Heeft bij voorkeur een Bachelor of Master diploma in Digitale Marketing
-
Ervaring met technische on-site, off-site en content SEO
-
Voelt zich gemakkelijk in verschillende omgevingen thuis, van communicatie met developers tot overleg met marketeers en C-level management .
-
Uitstekende communicatieve vaardigheden en een gevoel voor humor :-)
-
Heeft een uitgebreide technische kennis van SEO en web analytics.
-
Je hebt ervaring met het (her)schrijven van webteksten op basis van SEO waarden.
-
Als SEO specialist ken je de zoekmachines van binnen en buiten.
Programma's / tools:
Analytics tools:
SEO tools:
-
Search metrics, ...
Advertising
-
Bing Ads
Programmeertalen
-
HTML
-
CSS
-
Javascript
Talen:
-
Nederlands: zeer goed
-
Engels: goed
-
Frans: goed
Persoonlijkheden:
-
Nieuwsgierig - zin om bij te leren
-
Vat vol innovatieve ideeën
-
Kan werken onder eigen initiatief maar ook in teamverband
-
Extra: Persoonlijkheid: probleemoplossend – analytisch – klantgericht – resultaatgericht – pro-actief handelen – uitstekende communicatievaardigheden
Kunnen samenwerken met:
-
Freelance technische SEO’ers
-
Content teams of copywriters
-
Website ontwikkelaars
-
De klant zelf
Benieuwd naar het loon van een SEO specialist? Bekijk hier rapport van Bloovi over lonen in de digitale sector.
Developers en SEO
Ook developers ontsnappen niet meer aan de SEO madness. Van de 335 SEO vacatures zijn er 38 bedoeld voor developers. De tijd dat een developer zich niets moest aantrekken van SEO is voorbij.
Meestal is het voor developers geen vereiste al moeten ze er toch al kennis van hebben. Het is namelijk van cruciaal belang dat tijdens of zelf voor de ontwikkeling van de website al rekening wordt gehouden met SEO. Een developer zal vaak instaan voor belangrijke SEO taken zoals de implementatie van de SEO optimalisaties, SEO migratie, redirecten van oude URLs, ...
Enkele voorbeelden uit verschillende functie -en profielbeschrijvingen voor developers:
-
Instrumenten als SEO, SEA en remarketing zijn je niet vreemd: zo weet je waar een website technisch aan moet voldoen om goed geïndexeerd te kunnen worden door zoekmachines;
-
Basiskennis van online marketing kanalen, SEO, AdWords, Display etc
-
Ervaring met SEO en/of online adverteren (Adwords) is een pluspunt.
-
Opvolging van SEO/SEA-optimalisatie samen met externe partner
-
Je weet hoe je de SEO-optimalisaties van ons marketing team kan implementeren
-
Je hebt affiniteit met usability, SEO en Photoshop.
De mythe van de niet-technische marketeer
De lijn tussen developers & marketers wordt alsmaar dunner sinds de opkomende vraag naar technische marketers. Marketers die overweg kunnen met HTML, CSS & Javascript zijn fel begeerd. Onze raad? Geraak af van die allergie voor coderen maar probeer deze ‘kunst’ te omarmen. Hopelijk horen we in de toekomst nooit meer een marketeer zeggen dat hij bang is voor een beetje code.
Technische marketing is als marketing maar dan wel met ...
Simo Ahava - Google Developer Expert for Google Analytics and Google Tag Manager:
Code allergy should be a thing of the past: The Myth Of The Non-Technical Marketer https://t.co/MhKMTTWt2x #measure #seo #marketing
— Simo Ahava (@SimoAhava) September 18, 2017
Heb je als developer (of marketeer) soms moeilijkheden bij het implementeren van SEO optimalisaties? Bekijk dan zeker deze 13 SEO tools voor developers die je daarbij kunnen helpen.
Zin om je te verdiepen in technische SEO?
Volg de technische SEO opleiding van WiSEO en ga aan de slag met de meest technische fouten op je website.Meer informatie