Een SEO-score is het resultaat en de verzameling van een aantal beoordelingen die worden toegekend door de zoekmachine (Google, Bing, Yahoo, etc.). Het principe is simpel: een hoge SEO-score is gelijk aan hogere rankings (niet-betaalde plaatsingen in de zoekmachine voor relevante zoekopdrachten).

 

Hoe kom je aan een hogere SEO-score?

Een exacte formule bestaat er niet, daarmee is SEO niet altijd even duidelijk aangezien de regels ook dagelijks worden aangepast (meer hierover). Niettemin is het halen van een goede SEO-score een prioriteit die je moet stellen in het belang van je organisatie op lange termijn.

 

Technische SEO

 Allereerst start je best met een goede basis. Zorg ervoor dat je website technisch in orde is door het bijoorbeeld na te kijken op links die niet langer werken. Dit komt frequent voor, ook bij grote ondernemingen. Verder zorg je voor een goede structuur, voeg je structured data toe, optimaliseer je het crawl budget door bijvoorbeeld je robots.txt en sitemap(s) aan te passen, ...

 

Teksten schrijven voor een goede SEO

Vervolgens moet je ook een meerwaarde bieden aan je publiek. Schrijf duidelijk, beknopt en origineel over iets waar jij veel kennis over hebt. Maak het lezers ook niet te moeilijk met bepaalde vaktermen indien het anders kan.
TIP: schrijf de content alsof je een vraag beantwoord die wordt gezocht, tenslotte wordt je beter vertoond in de zoekmachine wanneer je de eis van de zoeker beantwoordt.

 

Gebruikservaring

Mensen hebben frustraties en voorkeuren. Probeer steeds de weg naar de info die bezoekers nodig hebben zo makkelijk mogelijk te maken. Een goede gebruikservaring heeft voordelen voor SEO, maar ook voor het vertrouwen van consumenten in jouw merk. Het beperken van de tijd die nodig is om jouw pagina te laden is een ander voorbeeld van de gebruikservaring verbeteren.

 

Mobiel en SEO

Uiteindelijk is het van belang om te denken aan ontwikkelingen die invloed uitoefenen op SEO. Een ontwikkeling die steeds belangrijker wordt bij SEO en e-commerce is mobiele gebruikservaring. Mensen zoeken steeds vaker mobiel naar antwoorden op hun vragen (en commerciële eisen), een mobielvriendelijke website werkt SEO en e-commerce in de hand.

 

Autoriteit

Een score die wel gemeten kan worden is je pagina- en domeinautoriteit. Om deze een boost te geven moeten verschillende (kwalitatieve) websites naar jou doorverwijzen met een goede reden.

 

SEO zie je best als een vorm van SEM (Search Engine Marketing) die het vertrouwen van de zoekmachine nodig heeft om een website op een 'natuurlijke' manier hoog te positioneren, anders dan SEA waarbij je betaalt voor een hoge positie. Nog vragen over het verschil tussen SEO en SEA? Bekijk het hier op onze SEO-blog.
We leggen je alles SEO-gerelateerd graag uit. Neem vrijblijvend contact op bij interesse.

 

 

 


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :