Het toepassen van search engine optimization

SEO toepassen op een website kan van kleine zaken, zoals het comprimeren van afbeeldingen, tot grote zaken, zoals de website lay-out reviseren, gaan. Elke toepassing die bijdraagt tot het sneller, efficiënter laten indexeren van je website door zoekmachines en elke wijziging om het bezoekers makkelijker te maken om te vinden wat ze zoeken, draagt bij tot SEO.

 

SEO gaan toepassen is het uitvoeren van een handvol acties om mensen en algoritmes jouw website en de inhoud ervan sneller, efficiënter en makkelijker te begrijpen. SEO houdt goede en faciliterende communicatie in naar de gebruiker en zoekmachine toe, hierdoor krijgt jouw website een betere plaats binnen de zoekresultaten van een bepaalde zoekmachine.

 

Voorbeelden van SEO toepassingen

Technische SEO

Op technisch vlak zijn er een aantal parameters die je kan nagaan om te zien of de website al in orde is voor dat type aspecten.

 

Enkele voorbeelden:

  • Zit de structuur goed van het primaire menu, is het logisch en moeten bezoekers niet te lang nadenken om deze te gebruiken?
  • Is er een goede informatiearchitectuur met interne links aanwezig?
  • Is er een goede overgang tussen desktop en mobiel (ook tablet)?
  • Werd er een sitemap opgesteld om specifieke webpagina's te prioriteren?
  • Werd de robots.txt aangepast om specifieke webpagina's uit te sluiten of te laten indexeren met zekerheid.
  • Pas je structured data toe?
  • Etc.

 

Content voor SEO

Ook het schrijven van content in de vorm van artikels kan al heel wat invloed uitoefenen op je SEO-resultaten wanneer je dit goed aanpakt. Het schrijven van goed overwogen content op basis van wat mensen zoeken, is eigenlijk dé manier om SEO toe te passen. Zo optimaliseer je content zodat deze meer verkeer binnenhaalt.

  • Beantwoord je relevante vragen, eisen of frustraties die mensen hebben en waar ze een antwoord op zoeken in zoekmachines?
  • Geef je voldoende structuur en hiërarchie aan je content door het gebruik van title tags? Zo weet de zoekmachine wat belangrijk en wat minder belangrijk is.
  • Vermeld je de content ook bondig in de metabeschrijving en -titel, hebben alle belangrijke webpagina's dit?
  • Schrijf je de content voldoende begrijpbaar (bv. uitleggen vakjargon zelfs als het voor jou duidelijk is), origineel en met expertise voor je lezerspubliek?
  • Etc.

 

Autoriteit voor SEO

Als laatste is er nog de autoriteitsregel die je zelf kan toepassen voor je SEO.

 

Net zoals bij public relations komt je merk en/of website geloofwaardiger over wanneer verschillende media en platformen naar je merk en/of website verwijzen. Bij SEO is dit niet anders, organisaties of bedrijven die naar jou linken kan enorm voordelige werkingen hebben voor je website. Het signaleert namelijk aan de zoekmachines dat verschillende andere websites jouw content als waardevol of nuttig zien; interessant dus om meer te tonen. Deze links als referenties worden ook wel 'backlinks' genoemd, het verzamelen van deze backlinks heet linkbuilding.

 

Zoekmachines kennen een bepaalde autoriteitscore toe aan websites naargelang hoe geloofwaardig ze zijn, met hoeveel expertise ze content schrijven en hoe vaak de website gelinkt werd door andere websites. Websites die vaak in de zoekresultaten voorkomen en reeds tamelijk lang bestaan, zijn meestal de websites met een hogere domeinautoriteit. Indien je actief bezig bent met het verzamelen van zoveel mogelijk backlinks, controleer je best ook de domeinautoriteit van die websites die je een backlink geven. Hoe hoger die score, hoe meer de link zal doorwegen.

 

 

 

 

 

Je kent Frederik Vermeire misschien van :


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.