Interview met Frederik Vermeire

Dit blogartikel is een vertaling van een Verbolia interview uit hun "Fast Five" serie. Wekelijks nodigen ze een leider op vlak van digitale marketing uit om hun mening te delen rondom SEO, SEA en E-commerce

 

We zijn blij om Frederik Vermeire, SEO specialist bij WiSEO, hier te mogen verwelkomen. WiSEO is een marketing agency in Brugge en is gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie. Met meer dan 15 jaar aan ervaring in SEO en de online marketing industrie, is Frederik zonder twijfel de drijvende kracht achter WiSEO. Met vele gespecialiseerde skills geeft Frederik Vermeire ook les aan van Vlaanderens beste hogescholen. Daarnaast schreef hij ook zelf het boek "Krachtige SEO". 

 

Tijdens onze vragen & antwoorden sessie heeft Frederik ons vertelt hoe hij gestart is met SEO, welke SEO uitdagingen we kunnen verwachten in de toekomst en enkele makkelijke SEO verbeteringen voor e-commerce websites met ons gedeeld.

 

Wat was je eerste SEO project en hoe is dat verlopen?

Mijn eerste SEO project was www.tennisinfo.be in het jaar 2001 (zoek het a.u.b. niet op met The Wayback Machine blush). Ik was toen 19 jaar. Het was een tenniswebsite met actueel nieuws over Justine Henin en Kim Clijsters, eigenlijk ging het ook gewoon over tennis in het algemeen. De website had ik toen in PHP gemaakt, maar ik was teleurgesteld dat mijn website geen bezoekers kreeg.

 

Ik bekeek AltaVista (ja, ik ben oud) maar dat trok op niets. Toen leerde ik een simpele website kennen die enkel bestond uit een wit scherm, een supersimpele tekstbox en een zoekknop; namelijk Google. Dat waren mijn eerste stappen in SEO.

 

Wat zijn de SEO uitdagingen van 2022?

In 2021 hadden we enkele nieuwe uitdagingen zoals de Core Web Vitals en de algemene daling van doorklikratio's (CTR) dankzij de introductie van zero-click SERP (zoekresultatenpagina) functionaliteiten. Hierdoor moeten mensen minder doorklikken naar websites, zoals bij de “mensen vragen ook” functionaliteit (People also ask - PAA) dat in april beschikbaar werd op Google.be. Google besliste ook om zelf meta titles te herschrijven. Elke maand zien we wel nieuwe structured data objecten die we kunnen gebruiken.

 

De hoofduitdaging voor 2022 is “teruggaan naar de basis”. De helft van alle projecten waar wij aan beginnen hebben geen goede website informatiearchitectuur waardoor de landingspagina’s niet snel kunnen worden gevonden in Google en door de bezoekers.

 

Het web is ook gewoon te groot aan het worden. Google heeft al veel problemen met het hele world wide web te indexeren. In 2022 zal het een praktisch verplicht zijn om een goede kijk te hebben op indexatie in Google Search console (crawl stats). Op het einde van 2022 zal Google samen met indexNow veranderingen van je website aan je melden.

 

“Don’t be evil” (wees niet boosaardig) was enige tijd geleden een stelling rond SEO, nu is Google zelf steeds meer boosaardig aan het worden. Google schraapt en kopieert onze mooi geschreven content en toont deze meer en meer in de zoekresultatenpagina zelf. In-SERP is voor mij een van de grootste uitdagingen voor 2022 en later.

 

Wat zijn je favoriete SEO tools?

Mijn favoriete SEO tool is KWfinder voor het zoekwoordenonderzoek, Advanced Web Ranking om posities bij te houden, en Screaming frog voor een diepgaande analyse en voor grote websites gebruik ik SearchMetrics of SEMrush. MajesticSEO helpt mij vaak met geavanceerde link building. Google Data gebruik ik voor rapportage.

Ik geloof niet in een alles-in-één tool voor SEO, alhoewel SEMrush en SearchMetrics goede inzichten kunnen geven als je ze dagelijks gebruikt.

 

Wat is de fout die je de mensen het meest ziet maken?

Ik zie veel bedrijven die geen SEO-plan hebben. Ze starten met aanpassen van meta titles en maken nieuwe content landingspagina’s aan, maar ze hebben geen flauw benul of hun SEO KPI’s maand over maand beter worden. Duidelijke SEO KPI’s (zoals visibility score) in een Google Data Studio rapport geeft in 5 minuten al een duidelijk zicht (voor de digitale marketing manager) over hoe een SEO project vorderingen maakt. Dat is van cruciaal belang voor een goed SEO optimalisatie plan.

 

Wat is typisch laaghangend fruit voor e-commerce op vlak van SEO?

Start met een diepgaand geclusterd zoekwoordenonderzoek, uitgebreid met de huidige SEO landingspagina, SERP positie en Google Ads data (ROAS, conversies, …). Doe een content audit om na te gaan of de zoekintentie en pagina wel overeenstemmen, controleer je categoriepagina’s en je interne linkstructuur. Als je dit allemaal goed doet, ben je al zeer goed gestart.


Starten met unieke SEO tips te ontvangen?


Al 685 abonnees             Uniek en exclusieve tips             Als het jou uitkomt



Op zoek naar een SEO opleiding?


Bekijk onze SEO opleidingen.

Je kent Frederik Vermeire misschien van :